{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.572 visninger | Oprettet:

Søren P
Søren P
Tilmeldt:
25. sep 2018
Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27

Afmontering af baghjulsleje Mazda 6 2012 {{forumTopicSubject}}

Hej,

Har købt dele, og skulle skifte baghjulslejer i dag. Men det viser sig min Mazda er en lidt anden udgave, end den instruktionsvideo jeg så.
I stedet for at en stor 36mm møtrik, der holder huljleje og hub'en på plads, er det hele boltet til navet.

Efterat have skruet boltene ud, var det stadig ikke til at få lejet taget ud.

Jeg har skruet det sammen igen, da jeg jo skal bruge bilen, men vil stadig gerne have det skiftet.

Det er sådan en fætter jeg skal have af, og på igen: https://www.carid.com/moog/rear-wheel-bearing-and-hub-assembly-mpn-512409.html?singleid=430437375&url=4287129

Jeg har en hydraulisk presse, men vil helst undgå at afmontere hele navet.

Skal jeg bruge en glidehammer, til at få det af?
Forventer at boltene kan trække det nye leje på plads, når jeg får det gamle pillet ud.

/søren


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afmontering af baghjulsleje Mazda 6 2012
  • #1   6. okt 2018 Giver det ik sig selv ? Du har jo en fin split tegning..:).
    Tror du at delene blot falder fra hinsnden når du har fjernet boltene....;)
    Der ska Muller og sved til...:)..,
    Glidehammer eller bagfra valget er dit


  • #2   6. okt 2018 Du skal jo ikke have en presser til det der, da du skifter det hele.
    Af med boltene der holder den til navet og derefter nogle tæsk...


  • #3   6. okt 2018 Det skal ha et stort klask med en hammer når boltene er pillet af.

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #4   6. okt 2018 Du bruger en for lille hammer, eller også slår du ikke til smiley
    Når de 4 bolte er ude, så skal det have nogen gode slag (Evt smid lidt rustløsner ind omkring samlingen) Og gå igang med at slå.. Der er kun den ene vej


  • #5   6. okt 2018 Det er bare rustet sammen... Vold når boltene er væk...

  • #6   6. okt 2018 husk ordenligt rengøring, inden det nye leje skal i.
    er der rengjort rigtigt, passer det nye lejer i, uden problemer.

    og nej boltene er ikke beregnet til at trække det ind med.

    er det ikke rengjort ordenligt, risikere du lejet sidder skævt


  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27
    #7   6. okt 2018 Haha ..
    I er fandme for sjove smiley
    Men det er jo også lørdag aften smiley

    Ja, jeg havde faktisk, lettere naivt, forestillet mig at det kom løst, når jeg havde fjernet boltene smiley

    Jeg vil ikke bare slå, i hvert fald ikke på siden af lejet/hub'en, da det jo sidder lidt inde i navet.

    Prøvede at slå på boltene bagfra, men det kniber med pladsen til at svinge hammeren, der sker ikke en fis. Så, større hammer bagfra, større muller eller glidehammer for fra.
    Tror det ender med en glidehammer.

    /Søren


  • #8   6. okt 2018 bare knald det en med en hammer på navet... det skal jo ikke bruges mere alligevel, ellers til mekaniker hvis problemet er for stort.. smiley smiley

  • #9   6. okt 2018 Ja nogen har jo nok prøvet det mere end en gang...
    Men brug du gerne en glidehammer.


  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27
    #10   6. okt 2018 Mener I seriøst, jeg burde kunne slå det af, ved at tæve på navet ude fra / for fra? Det skal vel have tæsk bagfra, hvor der desværre ikke er meget plads.

    /søren



  • #11   6. okt 2018 Søren. når boltene er pillet ud så klasker du lejet af med en hammer/mukkert ved at slå på siden af nav. du behøves ikke slå det ud bagfra hvis ingen plads der er

  • #12   7. okt 2018 Evt. skrue hjulet på og los til det.
    Mvh. Gert


  • #13   7. okt 2018 Drop det!!!!
    Ned i fitness og kig på piger med nogle ligegyldige vægtklodser så du kan blive stor i spejlene...
    ELLER se at få den store overarm med mukkkert frem nuuuuuu...


  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27
    #14   7. okt 2018 Det er meget inspirerende, men jeg forholder mig stadig skeptisk i forhold til bare at slå på siden.
    På vedhæftede billede kan man se hvor meget der stikker ind i nav'et. Det er omkring 20mm, der stikker ind. Tvivler altså på det kan slås ud fra siden. Måske det kan løsnes på denne måde, men tror ikke på det kommer ud.

    Beklager min skepsis, men det virker altså ulogisk at slå fra siden.

    /søren


    profilbillede
  • #16   7. okt 2018 Hvis du har en glidehammer, eller kan låne den er det nr. 1. Men jeg har har skiftet mange nav uden, blot fordi der var 25m over at hente den værkstedet. Hammeren var lige ved hånden...

  • #17   7. okt 2018 Når boltene er ude. Kan du jo komme til at slå på navet fra siden/bagfra. Eller på skrå. Og når vi skriver nav så er det den flade skiven sidder på.

  • #18   7. okt 2018 det kan sagtens lade sig gøre og slå det 6d ved at slå på navet.

    skrå bagfra.
    det skal bare have nogen tæsk så det går løs, det der holder det fast er skidt, rust og irre.

    men tør du ikke selv
    så må du køre den på værkstedet.

    og med 99%sikkkerhed, du ødelægger ikke noget


  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27
    #19   7. okt 2018 Ok. Jeg skal åbenbart i lære, for jeg synes sgu det lyder voldsomt smiley
    Og forstår stadig ikke hvordan man kan slå den af, når den ligger inde i navet.
    Men så kan jeg jo bare acceptere straffen for ikke at forstå, og skaffe en glidehammer.

    Tak for hjælpen, unaset om jeg forstår eller ej smiley

    /Søren


  • #20   7. okt 2018
    #19
    Ok. Jeg skal åbenbart i lære, for jeg synes sgu det lyder voldsomt . smiley


    ja eller finde en der kan vise dig hvad vi mener... smiley




  • #21   7. okt 2018 Det er nu fint nok at være skeptisk, når du synes det virker helt ulogisk.
    Hvis du skruer hjulet på og boltene til at holde klumpen er fjernet er jeg meget sikker på at det kommer af med et par velrettede los skiftevis på siderne af dækket.
    Mvh. Gert


  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27
    #22   8. okt 2018 En lille opdatering.
    Jeg prøvede den anden side, og tog en større hammer. Prøvede også at sætte dækket på, og lodse til det. Men lige meget hjalp det. Det rokker sig ikke ud af stedet.

    Men, da jeg fik skiftet skiver og klodser, og fik vinterhjulene på, forsvant den rumlen, som sælger påstod var slidte lejer (der var heller ikke noget der virkede løst i lejerne). Det må være straffen for ikke at sikre sig, at det er korrekt, hvad man bliver bildt ind smiley
    Jeg måtte dog lige slibe kanter af hub'en, da der var kommet lidt mærker efter hammeren, der gjorde at bremseskiven ikke lå helt plant.
    Skriverne var ujævnt slidt (rustne spor hvor klodserne ikke gik på), så jeg har mistanke om at det er det, der har rumlet.

    Hvis/når lejerne på et tidspunkt skal skiftes, må jeg hellere alliere mig med en proff.

    Tror bare det er rustet vildt meget fast.
    Takker for jeres input og hjælp.

    /søren


  • #23   8. okt 2018 Sikker på dine sommerdæk ik er sav takket ?

  • #24   8. okt 2018 vi har på arbejdet tit oplevet. at kunder kommer med en bil, hvor de sige et hjulleje er gået.

    men at det er dæk, der blevet savtakket.
    og larme meget .



  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27
    #25   9. okt 2018 Må hellere tjekke dækkene. Det kunne lyde som om der skal en sporingsopgave afsted til værkstedet. Og nogle lejer skal retur smiley

    /Søren


  • #26   9. okt 2018 Og nye sommerdæk

  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27
    #27   10. okt 2018 Ja. Måske. Det kunne være bremserne, der gav rumlen. De var virkelig ikke kønne. Ved ikke hvad der er foregået. Har aldrig før set bremseskiver, med tustne spor midt på slidfladen. Virkelig rart at få det skiftet.

    /Søren


Kommentér på:
Afmontering af baghjulsleje Mazda 6 2012

Annonce