Skift af olie på automatgear. Hvem har fejlet? {{forumTopicSubject}}
Jeg håber at nogle her kan hjælpe mig med at blive klogere på hvad det er der er gået galt her. I får lige historien:
Jeg afleverer min Chevrolet epica hos Quickpot fordi den er begyndt at hakke lidt ved gearskift fra 2-3 og fra 5-6 gear. Bilen kører ellers perfekt og har aldrig haft problemer med gearkassen. Quickpot informerer mig om at de vil skifte 8,1 liter olie som Chevrolet foreskriver (Olien de har brugt hedder Fluidmatic MV LV).
Quickpot kan kun tappe 3,5 liter olie af og fylder derefter 3,5 liter olie på for at skylle gearkassen - tapper dem af igen og fylder 3,5 liter mere på. (Dvs. i alt påfyldt 3,5 liter olie)
Da jeg ringer for at hører om de er færdige med min bil får jeg at vide at motorlampen er begyndt at lyse efter de har påfyldt ny olie. Jeg bliver 10 minutter senere ringet op og får at vide at de har slukket motorlampen som lyste og at grunden til at den lyste var på grund af et stik som ikke sad ordenligt i. (Den forklaring ændrer din senere til at de helt havde glemt at sætte stikket i) Alt dette fremgår ikke af den rapport som jeg senere har fået tilsendt.
Da jeg henter bilen igen får jeg at vide at den kører perfekt og er stoppet med at hakke i gearene, men der går kun 10 minutter fra jeg kører derfra til den begynder at hakke igen - og nu meget værre end før. Dagen efter kører jeg i bilen og pludselig giver det et kæmpe ryk i bilen da den skifter gear. Motorlampen begynder nu at lyse igen og bilen går i nødprogram. Jeg kontakter et autoriseret Chevrolet værksted i håb om at de kan finde fejlen. De kører en test på bilen og den viser at der er en "Periodisk fejl" i gearkassen. Derefter siger de at de ikke har tid til at kigge den nærmere igennem, men at de kan slukke lampen og jeg så skal kontakte dem igen hvis den begynder at lyse igen. Jeg når kun at kører i bilen i 10 minutter sammenlagt inden den igen giver et stort ryk da den skifter gear og igen begynder motorlampen at lyse.
Nu kontakter jeg Quickpot igen og fortæller dem om bilen. De råder mig til at kontakte BOS Transmission A/S i Karlslunde fordi de er specialiseret i automatgearkasser.
BOS Transmission A/S tømmer så igen automatgearkassen for olie og finder frem til at der er fyldt en halv liter for lidt olie på i forhold til de 8,1 liter som Chevrolet foreskriver.
BOS kan også se at der er metalspåner i olien og derfor vil de have 31.500 kr. for en renovering af gearkassen og udskiftning af converteren.
Hvad ville i gøre i denne situation? Bilen er kun omkring 55.000 kr. værd i følge Bilbasen, så jeg kaster ikke 31.500 kr. efter en renovering af gearkassen....
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Ja det er ærgeligt, men alternativt må du jo få den lavet.
Tvivler på at det er nogens skyld...
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
sep 2003
Følger: 11 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 212
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 34 Svar: 3.292
Så hvis du har tunet din bil er fejlen din, hvis du har kørt i over 10 år og aldrig fået lavet service på din automatgearkasse er fejlen din, ellers kan det jo bare være general slid, spørg Chevrolet og de vil sige at en en automatgearkasse er en sliddel, så hvis den har kørt mere end 200.000km skal du være lykkelig.
Metal spåner i kassen er lig med byt til nyt, en anden brugt som man heller ikke kender historien på er risikabelt.
Hvor mange km har bilen kørt og er den tunet?
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 4 Svar: 4
Det undrer mig bare at der aldrig har været problemer med den og i det øjeblik bilen bliver tændt efter Quickpot har skiftet olien så begynder Motorlampen at lyse. Da de slukkede Motorlampen og nødprogrammet kørte den perfekt igen. Indtil den hoppede i et gear så begyndte nødprogrammet og Motorlampen at lyse igen. Og nej selvfølgelig er den ikke tunet. Det fandt jeg hurtigt ud af ikke var godt dengang jeg spurgte herinde.
Skift af olie på automatgear. Hvem har fejlet?