{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
518 visninger | Oprettet:

Defekt Cylinder på Mondeo {{forumTopicSubject}}

Hej derude
Kæresten har en Mondeo 1,8 benz fra 2002, som har brugt en del olie siden køb i september måned (1l pr 1000km).
Nu begynder bilen at lyde som om, at den ikke kører på alle cylindre + den kører kun 375km pr tankning (50l benz)- Den lyder som en traktor.
Fik sat en computer på, som sagde UKENDT fejlkode p0300/p0301/p0302/p0303/P0304- Noget med cylindre at gøre.
Den er ustabil i kørsel og har svært at starte i varm tilstand.
Samtidig er der olie nede i tændrørende!
Da bilen bruger så meget olie, bliver vi økonomisk nød til at købe den billige fra Aldi 10w-40.

Er der nogle som har en idé om hvad det præcis kan være, samt om det økonomisk kan betale sig at smide den til en mekaniker eller en skrothandler?




Kommentarer på:  Defekt Cylinder på Mondeo
  • #1   6. dec Stop med den billige olie
    Den løber lige igennem
    Og gør kun olie forbruget Højer.

    Det kan være flere steder olien forsvinder hen.

    Men uden og at med bilen gætter man kun

    Kan være slidt cylinder/stemplet/olieskrabe ringe
    Paraplyer/ventilstamme pakning
    Utæt pakdåse


  • #2   6. dec Vi kender jo ikke bilens stand osv.. men i ksn jo få lavet en kompressions test lækage måling samt overslag hos den lokale Mekker

  • #3   6. dec p0300= Tændings udsætter
    p0301= Tændings udsætter cylinder 1
    p0302= Tændings udsætter cylinder 2
    p0303= Tændings udsætter cylinder 3
    P0304= Tændings udsætter cylinder 4


  • #4   6. dec er der olie ved tændrørene, altså ved tændrørshætter ?

  • #5   6. dec Vis den brænder så meget olie af og det evt er pga af motoren er slidt. Så prøv at udskiftet alle tændrør da de bliver brændt godt af af alt det olie. Så vil den nok køre normal ind til næste gang den har brændt tændrør af igen. og hvor længe det er er ikke til at sige. men det vil kun hjælpe på hvordan den køre. den vil stadig bruge olie

  • #6   6. dec Ventildæksel pakning, og nye tændrør i, så er du nok kørende igen.
    Og skift evt. Til en tykkere olie.


  • #7   6. dec Jeg havde nok bare kigget efter en anden motor i stedet...

  • #8   6. dec måske ventildæksel pakning, tændspole, min mors gamle mondeo 2,0 2001 gjorde det samme, den brugte ca. lige så meget olie, havde kørt over 300000 da den blev solgt.

  • #9   6. dec Mon ikke det fordi motoren slår gnisten over pga olien rundt om tændrørene.
    Tag og blæs det godt rent med en kompressor og se så om ikke det hjælper.
    Før i gør en masse andet.

    Og at påstår en billig olie er dårligere end en dyr, tja det er bare uvidenhed på højeste plan.


  • #10   6. dec Mon ikke det fordi motoren slår gnisten over pga olien rundt om tændrørene.

    Jeg mener at olie ikke er elektrisk ledende, så det burde vel ikke ske. At der så ikke skal være olie der er vi enige om. Så forslaget om ny ventildæksel pakning og en ny tændspole eller tændrør(eller begge dele) synes jeg lyder fornuftigt.
    Mvh. Gert


  • #11   6. dec Alt olie er hydrologisk, altså det tiltrækker/ophober vand.
    Så jo det kan sagtens lade sig gøre at olien indeholder vand nok til at gnisten kan slå over.


  • #12   6. dec det hedder hygroskopisk, olie er hygroskopisk.

  • #13   6. dec Alt olie er hydrologisk, altså det tiltrækker/ophober vand.

    Ok, så blev jeg lidt klogere, så det er en god dag


  • #14   7. dec Ja okay hygroskopisk
    Det min fejl, ligemeget hvad optager det hellere end gerne vand.

    Og kan sagtens inde 1-0,5 % procent uden det kan ses.


  • #15   7. dec ny motor eller skrot

  • #16   7. dec Lidt hurtigt at erklærer motoren død ud fra den beskrivelse, en utæt ventildæksel pakning og nye tændrør kunne meget vel være løsningen.
    Ellers prøv en komprissionstest eller leakdowntest så er der vished for om motoren er færdig.
    Evt prøv en anden olie.


  • #17   7. dec Den type motor er kendt for at bruge olie. Så jo, der er et rimeligt belæg for at dømme den ude. Men en kompressionstest ville nok afsløre en del mere.

  • Steven K
    Steven K Tilmeldt:
    dec 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #18   7. dec Tak for de mange svar og Ja, der er olie ved rændrørshætterne

    Vil lige rense for olie i morgen, blæse med kompressoren, afmontere tændrørende og rense dem let.


  • #19   7. dec God ode

  • Steven K
    Steven K Tilmeldt:
    dec 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #20   8. dec Det virkede så ikke..men hold da op tændrørende var fyldt med olie oppe og nede, samt snavs ved tændningen .. alt blev tørt for olie. Tændrør renset med stålbørste og bremserens, samt fik en tur med kompressoren. Intet held eller forskel i motorgang ..

  • #21   8. dec sikker på det ikke er tændspole?

  • #22   8. dec få taget en kompression test på den. vis du ikke har en til at gøre det med. mener jeg kun sådan en tester koster 150 kr i Biltema. selv om du har renset de tændrør kan de godt være brændt af og på hjælper det ikke at rense dem. Det kan også være en tændspole som folk siger. Men inden du køber ting til den så nummer et at tester om den overhovedet har kompression.

  • Steven K
    Steven K Tilmeldt:
    dec 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #23   8. dec Har læst engang at enten virker tændspole, ellers virker den ikk? Tænker bilen ikke kan starte, hvis den i så fald ikke virker? Er denne korrekt?

    Og tændspolen gør vel ikke, at tændrørende bliver overfyldt med olie.. Det må være ventilpakning- og hertil har jeg glem at skrive, den er i konstant motorfejl, men motorlampen blinker under kørsel ??


  • #24   8. dec Hvor meget olie bruger den og hvor længe har den brugt olie? Har den brugt meget olie længe er der chance for at den har brændt en ventil. Men få målt kompression på motoren. Og få kontrolleret tændrør og tændspolen

  • #25   8. dec Motorlampen lyser jo fordi den ikke tænder ordentligt på den ene cylinder.
    En utæt ventildæksel pakning vil gøre at "brønden" hvor tændrøret sidder bliver fyldt med olie.
    få nu fixet den fejltænding først,nu kan jeg ikke huske om den har løse tændkabler? Hvis den har kan disse være færdige, evt byt rundt på to kabler( både på tændrør og tændspole) og se om fejler følger med, køb nye tændrør gamle der har haft problemer kan ikke bare renses med stålbørste og bremserens.
    Din tændspole kan være færdig, disse burde være til at få på div Facebook sider.
    Når dit tændings problem er løst så få en til at FEJLSØGE på olie forbruget, det behøver ikke være en færdig motor, kompressionstest eller bedre evt en leakdown test, få kigget på krumtap udluftningen, få stoppet alle udvendige lækager.


Kommentér på:
Defekt Cylinder på Mondeo