{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.415 visninger | Oprettet:

Jonas S
Jonas S
Tilmeldt:
14. jun 2018
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 23

Rat i bil sidder skævt. {{forumTopicSubject}}

Hej BG!
Jeg har her et spørgsmål angående min bil og om jeg skal stole på min mekaniker i det her tilfælde.

Jeg har fået skiftet alle fire støddæmpere og fjedre på min bil og en enkelt stabilisatorstang.

Før jeg tog til mekaniker stod rettet snorlige når jeg kørte ligeud, men efter de har haft den inde sidder rettet omkring klokken 1 når jeg kører ligeud. Jeg var så inde med den igen og de siger så at det er fordi at styrekuglerne sidder “skævt” efter jeg har haft smadret min stabilisatorstang.
Jeg synes dette lød mærkeligt, men hvad siger i til det?

Bilen er en BMW 328i E46 fra 98
God dag!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rat i bil sidder skævt.
  • #1   15. dec 2018 Det var dog lige godt en lille katastrofe at han prøver at spise dig af med sådan en gang mundlort.
    Hvis styrekugler eller andet sidder skævt skal det jo også fornyes. Det skal du ihvertfald ikke køre rundt med. det er for farligt specielt når det bliver glat udenfor.


  • #2   15. dec 2018 Og rattet skal sidde lige. Basta.
    Har selv været igennem møllen med samme værksted 4 gange efter en sporing hvor jeg havde skiftet en bærekugle og de blev ved med at sige at den holdte tolerencerne.
    Har så selv lavet biler i 10 så de kunne bare for det ordnet kunne de.
    Har desværre ikke selv værktøjet til at kunne lave det.


  • #3   15. dec 2018 alt efter opbygning af undervogn,
    kan det sagtens ske, at bilen skal spores efter skift af støddæmper eller andre dele i undervogn.

    de burde havde sagt til dig at bilen muligvis skal spores efter skift af støddæmper.

    og de burde selv opdage det, når de prøver køre bilen.


  • #4   15. dec 2018 Det er nemlig lige det. det handler om

  • #5   15. dec 2018 egentlig frygteligt, at et værksted, ikke er opmærksom på det.

    nå vi laver noget ved undervognen, som kræver sporing, oplyser vi altid kunden om at det bedste er og få sporet bilen.

    vi er så uheldig vores spoerapperat er pt i stykker, så vi må sende dem andre steder hen for og få lavet en 4 hjuls udmåling.

    men derfor får kunden stadig det at vide


  • #6   15. dec 2018 Jamen der er alt for kort afstand imellem dem som bare vil lave en hurtig skilling istedet for at hjælpe kunderne bedst muligt.

  • #7   15. dec 2018 NY undervogn = sporing

  • #8   15. dec 2018 alt der har med styretøj at gøre der er indgreb på så skal der spores no matter what. og har din bil esp så skal rat stå lige da det har indflydelse på dit sikkerheds system Abs m.m

  • Jonas S
    Jonas S Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 23
    #9   15. dec 2018 Okay tak for svarene drenge, sætter virkeligt pris på jeres hjælp! Så ville jeg køre fen ud og få den sporet i løbet af i næste uge ^^

  • #11   15. dec 2018 #10 Og andre.

    Jeg er ikke helt enig i jeres påstande.

    Reservedele har et standartmål, ligeledes geometrien på bilen.

    Men som dette tilfælde hvor det står at noget er smadret, så skal det jo laves, og især hvis en kunde beder om at få lavet sin bil 100% men det syntes jeg nu selv er en sjældenhed, da rigtig mange vælger den billigste løsning.

    Jeg har selv haft udstyr til at spore biler med, men det blev solgt, da folk faktisk altid ville spare det væk dengang jeg havde det.
    Det var også sjældent at det overhovedet var nødvendigt.

    Derfor siger jeg da også sige til dem jeg hjælper, at de selv bestemmer og de vil have den sporet, da jeg ikke gør i det mere.
    Jo jeg skifter da styrekugler og bærekugler.
    Og hvis man gør det ordentligt når man skifter så er en sporing slet ikke nødvendig.
    De fleste alm. biler har slet ikke nogen justeringsmulighed, for indstilling ved skift at en bærekugler, det er ofte på det lidt dyrer mærker.
    Styrekugler kan man måle sig frem til inden skift, da det jo har indvirkning på styringen.
    (læs man kan måle sig frem)

    Hvis en sporing er nødvendigt, så er det ofte noget helt andet galt. men igen der er ikke så mange justerings mulighedder, der gør at en kommentar som få den sporet er nødvendig.

    Selvfølgelig hvis bilen er med ratvinkelsensor osv. så er det jo en anden snak hvis rattet ikke står lige, med prøblemet er der jo igen kun hvis man ikke har låst rattett fast i midterposition, eller ikke har det korrekte udstyr som er 100% up to date og indstillet korrekt.

    Jeg har til gengæld også mødt rigtig mange, der lige har fået sporet en bil ved dækcentre, og faktisk har betalt rigeligt for en sporing, hvor jeg så dagen efter de foreksempel har fået skiftet dæk og sporet bilen, har knækket fjedre, eller defekte styrkugler osv.
    og så er det jo et fedt at køre ind og få bilen sporet, hvis bilen ikke er tip top, men husk nu på at folk jo bestiller tid til det, og tror en sporing bare løser alt.
    Har man bestilt tid, så skal man sgu også betale for ulejligheden.

    Og når jeg læste at trådstarter har fået meldingen at der er noget galt, så kan han jo netop ikke bare forvente at en sporing løser problemet 100%
    Han skal jo få det lavet hvis der er noget galt, og det er jo faktisk det han har fået at vide på værkstedet da han var tilbage med den.

    Kan i se pointen, og ja indlægende herfra bliver lange, og det må folk jo bare finde sig i, eller bare springe kommentarene fra mig over, uden at læse det, men må selvfølgelig også lade være med at kommentere på noget de ikke har læst eller forstået.

    For den får jeg tit, mere for at slå den fast på forhånd.


  • Jonas S
    Jonas S Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 23
    #12   15. dec 2018 #11
    Jeg er helt enig i det du skriver og ja som du siger, så siger mekanikeren at grunden til at rattet sidder skævt er pga. Styrekuglerne. Dog bar der intet før jeg kørte den derop første gang, så synes bare det lød mærkeligt. Altså bilen kører stadig ligeud når jeg slipper rattet, dog står det ved klokken 1 istedet for klokken 12


  • #13   15. dec 2018 sikke noget vrøvl ! indgreb på styretøj lig med sporing. Der ikke 2 styr kugler der ens ,en org. og alternativ del er ikke ens der tit forskel på længden. Bærekugler kan man ikke sætte 100 procent, hvor den gamle har siddet og er en bil sporet efter gamle kugler ,som ikke har slør, dog brugte har det en måde at virke og side .På de fleste kunder der ikke får sporet bil kan man altid se på dæk senere da de er skæve og folk gør først noget ved det når bilen æder dæk og det en dårlig mekaniker/sælger, hvis han ikke engang kan sælge en sporing til kunden. Alle mine kunder får sporet deres bil når jeg laver tilbud til dem og det bliver altid solgt . Jeg vil ganske enkelt ikke lave styretøj hvis der ikke skal spores bag efter.

  • #14   15. dec 2018 Så har de jo nok bundet dig en historie på ærmet.
    Har overhovedet udstyr til at lave det.
    Ellers må du jo bede dem om en anden forklaring, på det de påstår, for du har vel betalt for det.
    Det er da muligt at det er rigtigt hvad de siger, men hvis du har betalt for hvad du nævner, og at de har konstateret noget yderligere skal det jo laves hvis du beder om det.
    Hvis de ikke kan gøre det bedre uden yderligere repeeationer godkendt af dig.
    Fordi det fungerede og stod lige før betyder jeg ikke at alt var godt.
    Od derfor er det jo ikke sikkert det er besværet værd at sætte rattet lige, hvis der er andre defekter.


  • #15   15. dec 2018 hvem vil have sit rat til at side skævt efter en tur hos mekanikeren ? Det skal da bare virke 100 procent det kun sløseri af værkstedt selv om den stå som den skal . til syn skal rat være lige

  • Jonas S
    Jonas S Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 23
    #16   15. dec 2018 Ja, historien lød egentligt først at de ikke lige havde set at rattet sad så skævt som det gjorde, da jeg så kom tilbage igen smed de forklaringen med at det var styrekugler der skulle skiftes og at et par ville koste omkring de 1000kr + timeløn
    Synes dog efter at have været inde og kigge at dette umiddelbart lyder som en del for dem.


  • #17   15. dec 2018 #13

    Hvad vil du justere på ved en bærekugle hvis den bliver skiftet. ???

    Du kan jo ofte kun justere på toe in / toe out på styrekuglerne, på rigtig mange biler.

    Styrekugler vil altid have et centermål i selve kuglen, og om den er længere eller kortere i gevind og andet, vil stadig ikke ændre på centermålet.

    Og har du centermålet kan du måle meget ud fra det. (det skulle ikke gerne være så uprecist, som du vil gøre det til.)
    Mine egne køretøjer har aldrig slidt dæk skævt, og i den dur.
    Konen ramte engang en kantsten hvor jeg sporede den, men ikke fordi jeg skiftede styrekugler senere og bærekugler, men pga. usikkerheden om der var noget der var blevet skævt, men som jeg skrev og du måske overså, så kan det jo fordi der er noget andet galt.

    Jeg har skiftet for kunder/venner hvor de selv måtte køre til en sporing bagefter, fordi at dækkene var slidt skævt inden skift, enten udvendigt eller indvendigt, i ret kraftig grad.
    Men det er et fåtal, da jeg ud fra sliddet på dækkene ikke kan stå indefor at en bærekugle eller styrekugle kan retfærdiggøre at dækkene er slidt så meget skævt, i forhold til hvor mange kilometer bilen kar kørt siden sidst jeg så bilen.
    Det er et meget lille fåtal der har fået sporet deres biler bagefter.
    Og tit når jeg oplyser folk det, så kommer de i tanke om at de jo har kørt i et stort hul, eller har ramt en kantsten.
    Mange benægter også at have ramt noget, og selv om du kan se at fælgene er bombarderet med hakker og buler i fælgen eller dæk, og det kan man jo ikke kæmpe imod, da det ikke er min bil og mine penge, og sådanne folk er det umuligt at diskutere med eller få en fornuftig snak med.
    Det samme hvor længe og hvor mange kilometer de har kørt med det, og en synsraport kan også hjælpe meget i den retning.

    Og igen mange vil hellere spare de penge her og nu, og evt. få et problem senere, og hvis jeg finder en defekt styrekugle eller bærekugle og endda måske en knækket fjeder, så siger jeg da til folk at de skal have det skiftet, og jeg skifter det gerne, men hvad de vælger bagefter, er jeg egentligt ligeglad med, men vil da aldrig fravælge ikke at skifte defekte dele, bare fordi folk ikke vil have sporet deres bil bagefter.
    Jeg gør mit til at det bliver godt, og der er nu heller ikke ret mange som sporer biler sætter sporingen til 100% undstilling, da der også er en norm man bare skal være indenfor.
    Du kan jo også afballamcere et hjul og efter 10 km. kørsel så kan du gøre det igen, da det ændre sig ret hurtigt.det samme er vel gældende ud fra vægtfordeling i biler, om det er swinger Ole eller fede Dorit der kører bilen, eller om man kører med 10 kasser tuborg bag i bilen, og når du sporer en bil, vælger du så også at gå bilen igennem for alt hvad der er opbevaret i bilen under en sporing,

    Jeg havde en kammerat der sled det ene hjul skævt konstant og han fik den sporet ca. 5 gange ved forskellige dækcentre, og den blev ved med det.
    De fandt ingen problemer ved sporingen, men han kom selv frem til, efter flere samtaler, at det nok var måden han kørte bilen på, (det var en tung bil) og da han kom til at tænke over det, at det nok var fordi han altid kørte i rigtig mange rundkørsler, og måden han kørte på, han er begyndt at køre andre veje på arbejde, og ligger ikke sidelæns igennem rundkørslerne mere, og problemet er væk.

    Men vi skal da heller ikke overbevise hinanden om noget der har fungeret fint for os begge i rigtig mange år,og det er da helt i orden du ikke vil lave folks biler hvis de ikke får sporet deres biler bagefter.

    Det er da altid god at have en moral og et kodex man ikke vil rykke ved, og det har vi jo åbenbart begge to, eller det har vi vel alle.

    Til sidst vil jeg da bare sige, at jeg selv går imod strømmen, hver gang jeg jeg møder sætninger som at det har vi altid gjort, da jeg mener at rigtig mange ting i livet beror på skrøner og at mange forvrider den reelle sandhed om mange ting.

    Og ja sådan vil det altid være.


  • #18   15. dec 2018 # 16 Jonas

    Så har du jo forklaringen, så skulle du jo slet ikke have fået bilen lavet eller sporet på det værksted.
    For som jeg har skrevet, så er der altid andet der er galt, det er ikke altid fordi der ikke er noget galt, og ja der kan være en svipser med ikke at sætte rattet lige ved en sporing, men de fleste vil vel lave det om igen hvis de får det at vide når man kommer tilbage.
    Og som jeg skrev så skulle du have fået det at vide inden de sporede din bil, at styrekuglerne var defekte.

    Du kan jo bede om at få skiftet de kugler andetsteds, eller på det værksted, og så enten få refunderet udgiften til sporingen, eller at de gør det om uden beregning, da de skulle have oplyst dig om det.


  • Jonas S
    Jonas S Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 23
    #19   15. dec 2018 Har ikke fået den sporet endnu, vidste ikke at dette var noget man skulle have gjort efter at man skiftede ophæng osv.

    Selve støddæmpere osv. var der ikke rigtigt noget galt med, jeg fik dem bare skiftet til et par Bilstein støddæmpere istedet, da bilen lå ALT ALT for lavt før. Dog skiftede de en stabilisatorstang, som skulle udskiftes alligevel. De siger dog at denne var grunden til at bilens ret sidder skævt, fordi det har skadet styrekuglerne.


  • #20   15. dec 2018 køre videre det jo det alle siger så betal nye dæk når de er færdige eller bare flyt dem bag fra op foran så kan du købe 4 nye efter noget tid .
    Måske de bliver slidt mere og hurtigere ind normalt, men tag den med værkstedt. Husk tag billede af dine dæk og køre til de er slidt skæve og kom tilbage til værksted og bede om nye dæk, hvis de ikke har gjort deres arbejde godt nok, men hov de svare du har kørt på derfor slid og betal for nye dæk. klassiker


  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #22   15. dec 2018 #TS
    Efter som at du har fået skiftet alle 4 støddæmpere og fjeder, så står din bil lidt højere end den gjorde før, så du skal lige køre 1000-2000 km før du får den sporet, da de nye fjeder skal have lov til at sætte sig.


  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #23   15. dec 2018 #19
    En stabilisatorstang gør det som navnet siger, "stabilitet", og har ikke noget med ret positionen at gøre.


  • #24   16. dec 2018 Jer der skriver at bilen altid skal spores efter indgreb. I skal ik bilde mig min at en eks Passat 3c skal spores efter man har haft fjederbenet af og eks skiftet topleje smiley

  • #25   16. dec 2018 Haha og jeg siger det skal du da du har skruet på styre tøjet

  • #26   16. dec 2018 På eks sådan en er der jo kun styrekugle du kan spore på. Så vidt jeg husker så justere man ik på den ved at afmontere et fjeder ben. Den bliver kun skruet af spindlen

  • #27   16. dec 2018 Det stadig en sporing du har skruet på styretøj

  • #28   16. dec 2018 Uddyb gerne. At løsne møtrikken på styrekuglen ændre ik på bilens sporing.

  • #29   16. dec 2018 Det er standart man spore når man har rørt ved styretøj der ikke noget at uddybe biler er ikke ens

  • #30   16. dec 2018 Arrh hold nu. Så har man vist hånden for langt ned i kundernes penge pung.

  • #32   16. dec 2018 Benjamin en udskiftning af et topleje er nu ingen stor udskiftning. Men ja sænker eller hæver du bilen bør den spores

  • #34   16. dec 2018 33 men nu var det heller ik det. Diskutionen gik på jeg havde igang med mekaniker. Men enig i at trådstarters bil burde være sporet inden han fik den smiley

  • #36   16. dec 2018 #8 du skriver og har din bil esp så skal rat stå lige da det har indflydelse på dit sikkerheds system Abs m.m

    Hvis vi siger at rattet står 1-2 grader (ud af de 360 der er i en cirkel) skævt fra snor lige, hvordan kan det så give indflydelse på ESP osv?

    Grunden til at jeg spørger er at jeg selv har fået sporet min bil ifb. med nye styrekugler og nu står rattet lidt mod højre - og bilen trækker også en smule mod højre under kørsel uanset hvilken vejbane man kører i og især på motorvej.
    Så ville gerne have noget ekstra med i bagagen når jeg skal forbi værkstedet og snakke med dem om at de skal spore den om U/B

    Video fra motorvej med 110-120 km/t
    https://www.bilgalleri.dk/video/diverse-bil/61329-traekker_til_siden


  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #37   16. dec 2018 Hos os der er det U/B hvis ret ikke står lige efter sporing, ingen ko på isen der. smiley
    Og i sporings rapporten der bliver der altid tilføjet hvad der er udskiftet og km, så kunden ikke kan komme tilbage senere og sige at ret står skævt, hvis der er skiftet stumper efter den er blevet sporet .


  • #39   17. dec 2018 #38 klip er først i 2019 smiley

    Og tak for svar med hvor skævt det skal være før der er problemer smiley


Kommentér på:
Rat i bil sidder skævt.

Annonce