{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
849 visninger | Oprettet:

Jan E
Jan E
Tilmeldt:
2. nov 2017
Emner: 2 Svar: 10

Skifte / efterpåfylde kølervæske - Mazda 626 {{forumTopicSubject}}

Glædelig jul allesammen!

Bonussønnens MazdMazda 626 fra 1998 har åbenbart tabt/smidt udluftningsventilen til køleren. Det har så betydet, at han måtte ind til siden under en køretur, hvor motoren blev varm som i VARM!

Efter at have fået den hjem på gårdspladsen, skal jeg nu tjekke om der skal en helt ny portion kølervæske på eller om jeg kan nøjes med at efterfylde. Når ventilen har været åben (den er jo ligesom væk) SKAL der så en helt ny mængde til eller kan jeg nøjes med at toppe op?

Og kan jeg 'nødreparere' problemet med den manglende udluftningsventil og anvende en tilskåret korkprop el. lign. indtil jeg kan få fat i en rigtig udluftningsventil?

Jeg har aldrig kastet mig ud i sådan en procedure før. Er der noget andet jeg skal være opmærksom på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skifte / efterpåfylde kølervæske - Mazda 626
  • #1   25. dec 2018 Du skal kun være opmærksom på at kølersystemet skal kunne holde en masse tryk, og at en korkprop nok derfor ikke er tilstrækkelig.
    Du skal desuden kunne lufte ud, og det bliver en smule svært uden den ventil i.

    Kender du ikke alderen på kølervæsken, så er mit råd at du tapper altsammen af og påfylder nyt. Enhver kølervæske fra tankstationen, er god nok til du får kontrolleret præcist hvilken type der er korrekt til bilen, og der er jo 50% chance for at ramme rigtigt.


  • Jan E
    Jan E Tilmeldt:
    nov 2017

    Emner: 2 Svar: 10
    #2   25. dec 2018 Mange tak, Sajmon.

    Det bringer mig til et tillægsspørgsmål: Kan man forestille sig, at ventilen er hyldevare hos en ganske alm. mekaniker på bøhlandet? Eller er det noget med 400,- op af muldvarpen hos en Mazda-forhandler?


  • #3   25. dec 2018 Jeg aner ikke hvordan den ser ud, men jeg er ret sikker på det er bestillingsvare uanset hvad... smiley

  • Jan E
    Jan E Tilmeldt:
    nov 2017

    Emner: 2 Svar: 10
    #4   25. dec 2018 Endnu en gang, 1000 tak, Sajmon. smiley

  • #5   25. dec 2018 Sådanne små dele plejer ikke koste meget originalt smiley

  • Jan E
    Jan E Tilmeldt:
    nov 2017

    Emner: 2 Svar: 10
    #7   26. dec 2018 @Trolle P:
    Den har faktisk fået skiftet toppakning for 14 dage siden, så jeg håber dæleme ikke, at den er røget sig en tur igen.


  • Jan E
    Jan E Tilmeldt:
    nov 2017

    Emner: 2 Svar: 10
    #8   27. dec 2018 Nå, men de gode Mazda-folk kiggede på lagerlisten og den er ikke at finde før om måske en måned eller to.

    Kan man på nogen måde fabrikere en anden løsning? Hvis man accepterer, at man aldrig kommer til at bruge ventilfunktionen igen, kan man så pøse hullet til med silikone? Cement? smiley Lim? Småsten? Anything? Bare så bilen kommer ud at køre igen i den forventede resterende levetid på et år?


  • #9   27. dec 2018 Prøv at tage et billede eller 5 - så er det lidt nemmere at svare på.

    Evt find den på et link, så man har en ide om udformningen.


  • Jan E
    Jan E Tilmeldt:
    nov 2017

    Emner: 2 Svar: 10
    #10   28. dec 2018 Mit største problem er, at den er pist borte. På billedet har jeg markeret hullet, hvor den burde sidde. Jeg er i tvivl om, hvorvidt der er gevind derinde et sted.

    profilbillede
  • Jan E
    Jan E Tilmeldt:
    nov 2017

    Emner: 2 Svar: 10
    #11   28. dec 2018 Hvis der er gevind kunne det måske være noget som på det her fra autodele24.com

    profilbillede
  • #12   28. dec 2018 Der er gevind, men kig lige om stumpen sidder derinde.

    Gør den ikke det, så kan du jo bestille fra autodele24 og få den på mandag.


  • Jan E
    Jan E Tilmeldt:
    nov 2017

    Emner: 2 Svar: 10
    #13   28. dec 2018 Nu bliver det endnu mere mærkeligt: Der sidder ikke gevind i hullet! Hvad dælen kan der så være brugt til at holde sådan en fætter tæt?

Kommentér på:
Skifte / efterpåfylde kølervæske - Mazda 626

Annonce