{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.263 visninger | Oprettet:

Kasper K
Kasper K
Tilmeldt:
25. apr 2016
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9

Olielampenlyser i starten og DPF lampe blinker {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Bil: mazda 6 2.2 diesel fra 2010. Har kørt 80.000 km.

Jeg har et mærkeligt problem...

Efter en regenerering af mit Diesel Partikel Filter er min DPF lampe begyndt at blinke. Det har den gjort i et stykke tid (måneder).

Her for nylig begyndte olielampen at lyse, så jeg susede ind på en tank og købte lidt olie som jeg hældte på. Lampen slukkede igen. Der gik dog ikke mere end en måned, så begyndte den at lyse igen. Jeg fik så lavet et komplet olieskift på den, inkl. nyt filter, for et par uger siden.

Nu lyser olielampen hver gang jeg starter med at køre (starter med at lyse indenfor de første 1.000 meter), men efter 15-20 km stopper den og lyser ikke resten af turen.

Sidste weekend kørte jeg fra Sjælland til Nordjylland om fredagen og hjem igen om søndagen. Der lyste olielampen de første 15 km og ellers ikke resten af weekenden. Nu lyser den igen på samme måde.

Er der nogen her, der har en idé om, hvad der kan være galt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olielampenlyser i starten og DPF lampe blinker
  • Kasper K
    Kasper K Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #2   23. mar 2019 Har du et svar på mit spørgsmål, eller havde du bare behov for ikke at svare på det?
    Den har været på værksted og fået skiftet olie...


  • #3   23. mar 2019 tjekker du olie stand når den lyser? for når olie bliver varm udvider den sig.

    1 tjek olie når den lyser og så når den stopper med at lyse. se forskel.
    det kan sagtens være din bil er begyndt at bruge olie eller en lækage et sted


  • Kasper K
    Kasper K Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #4   23. mar 2019 Hej Paddys
    Jeg har tjekket olie, når den lyser og der er rigeligt. Måske endda lidt i overkanten.
    Jeg har ikke tjekket når den så er holdt op under kørsel. Det vil jeg prøve, hvis jeg tør køre i den.


  • #6   23. mar 2019 kan også være olietrykket er lavt når bilen er i opstart.. det er helt klart et problem der ikke skal ignoreres. og ikke køres med i lang tid

  • Kasper K
    Kasper K Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #7   23. mar 2019 @K T, da der blev skiftet olie, kom han lidt mere på end de 4,7 liter der står i bogen. Det er ikke mit indtryk at oliestanden er dalet siden.

    For et par år siden kørte bilen et par km med benzin i tanken. Det blev tømt ud og bilen har kørt uden problemer siden. Kan det have noget at sige nu, et par år efter?

    Kan et autoriseret (eller ikke autoriseret) værksted se “alt” når de smider en tester på?


  • Kasper K
    Kasper K Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #8   23. mar 2019 @Paddys, hvad kunne være årsagen, hvis olietrykket er lavt i starten?

  • #10   23. mar 2019 det kan være mange ting, kan være olipumpen, olie sien der er delvis stoppet, olie kanaler der er klogget til. nu kan jeg se at bilen er 2010 og med 80 k på bagen, så kører den ikke de helt store ture.
    jeg ville prøve som det første prøve og rense biles oliesystem først, med additiv i olien, og så tjekke sien. så
    1 køb additiv
    2 hæld det i olien
    3 lad bilen holde i tomgang i 30 min
    4 tøm olie
    5 skue bundkar af og tjek olie sien, evt se efter slam
    6 rens
    7 skrue det på plads med de rigtige spec
    8 skift oliefilter og sæt ny olie på der er beregnet til din bil


  • #11   23. mar 2019 Jeg er ret sikker på der ligger et bulletin på olietryk på den motor.
    Tjekker lige op på det.


  • #13   23. mar 2019 Hvis det er en 2,2 skyactive. Så er dine flamme skiver helt sikkert utætte. Forbrændings røgen har direkte adgang ind i dit ventil dæksel. Det resultere i at der dannes koks som sætter sig i oliesien. Det sker Rigtig tit på de motorer

  • Kasper K
    Kasper K Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #14   23. mar 2019 Det er en Sedan 2.2 Diesel Low. Ved ikke om det så også kan dække over "skyactive"

  • #15   24. mar 2019 Sidder dyserne ned igennem ventildækslet ?

  • Kasper K
    Kasper K Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #16   24. mar 2019 @Nicolaj, det har jeg ikke den fjerneste anelse om smiley

Kommentér på:
Olielampenlyser i starten og DPF lampe blinker

Annonce