Selvjusterende eller manuel koblingskabel? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har en ældre Polo fra 1998 6N1.
Når jeg trykker på koblingspedalen føles den lidt hård at trykke.
Jeg har fået af vide at det er koblingskablen der skal skiftes eftersom bilen ikke har kørt så meget og har været lidt stillestående.
Så den vil jeg gerne have skiftet.
Jeg har kigget efter kablet i Thansen, men til min model er to slags kabler. Selvjusterende og den hvor man justerer manuelt.
Så mit spørgsmål er om det er ligemeget hvad for et jeg monterer eller skal jeg holde til en af de overnævnte?
Og hvad er jeres erfaringer?
Kan godt skrue på en bil men på basis niveau, så undskyld på forhånd hvis det er et "noob" spørgsmål men bliver jo nød til at starte et sted ??
mar 2018
Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
Når det er sagt, så skal du ikke forvente at koblingen kommer til at gå som smurt. Jeg har også en Polo fra 98 og det er den værste kobling jeg nogensinde har kørt med, måske lige på nær i en gammel traktor fra 70'erne..
Den går stramt og endnu strammere når motoren er godt varm.
jun 2019
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 22
Er det svært at justere en kobling? Tænker at det er noget man føler sig frem til, men er der noget specifikt jeg skal gå efter når jeg justerer det ? ??
mar 2018
jun 2019
Tusind tak for hjælpen !
Er det helt umuligt med med et selvjusterende kabel? Tænker at det burde være nemmere mht justering?
Og er det ved pedalen man justerer frigangen?
mar 2018
Men du fravælger også muligheden for at justere frigangen mindre, hvis den ikke kobler helt ud når pedalen er i bund.
Du justerer kablet og dermed frigangen, på selve kablet ude i motorrummet.
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
mht hård kobling behøver det ikke være kablet det kan også være trykfoden der er træt med træg kobling til følge
det er ikke et generelt problem på dem men kommer ved slid som på alle andre biler
jun 2019
Jeg må overveje om det skal være det manuelle eller selvjusterende.
René L du siger trykfod, hvor sidder det? Ved koblingen i motorrummet? Hvad skal jeg kigge efter hvis det er slidt?
Og er det noget der er nemt og billigt at skifte? ??
Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
jun 2019
Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
jun 2019
Var ude og åbne hjelmen på den i dag-motoren var slukket og når jeg trykker på koblingen kommer der en pive lyd fra det det sted hvor koblingskablen er fastgjort til pedalen ved selve koblingen.(tror det er gummien)
Ham jeg købte den af havde ikke kørt særligt mange km i en årrække. Faktisk kun 6000 km på 6 år så den har ikke rørt sig særlig meget men bare har stået i en garage og det var hans kones. Han var selv en gammel mekaniker og sagde at det var kablet der skulle skiftes pga at den har stået stille.
Ved ikke om denne info hjælper med finde fejlen
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
Selvjusterende eller manuel koblingskabel?