{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.675 visninger | Oprettet:

Mikhail P
Mikhail P
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 22

Selvjusterende eller manuel koblingskabel? {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har en ældre Polo fra 1998 6N1.
Når jeg trykker på koblingspedalen føles den lidt hård at trykke.
Jeg har fået af vide at det er koblingskablen der skal skiftes eftersom bilen ikke har kørt så meget og har været lidt stillestående.
Så den vil jeg gerne have skiftet.
Jeg har kigget efter kablet i Thansen, men til min model er to slags kabler. Selvjusterende og den hvor man justerer manuelt.
Så mit spørgsmål er om det er ligemeget hvad for et jeg monterer eller skal jeg holde til en af de overnævnte?
Og hvad er jeres erfaringer?
Kan godt skrue på en bil men på basis niveau, så undskyld på forhånd hvis det er et "noob" spørgsmål men bliver jo nød til at starte et sted ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Selvjusterende eller manuel koblingskabel?
  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #1   2. jun 2019 Køb et manuelt kabel, det ved man hvad er.

Når det er sagt, så skal du ikke forvente at koblingen kommer til at gå som smurt. Jeg har også en Polo fra 98 og det er den værste kobling jeg nogensinde har kørt med, måske lige på nær i en gammel traktor fra 70'erne.. smiley
    Den går stramt og endnu strammere når motoren er godt varm.

• Mikhail P
    Mikhail P Tilmeldt:
    jun 2019

#2   2. jun 2019 Tak Daner smiley
    Er det svært at justere en kobling? Tænker at det er noget man føler sig frem til, men er der noget specifikt jeg skal gå efter når jeg justerer det ? ??

• Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

#3   2. jun 2019 Du skal bare justere det ind så du er sikker på at du har frigang i pedalen inden den begynder at blive hård. 5 cm frigang er hvad jeg har justeret mit til, mindre kan også gøre det, men der SKAL være frigang.

• Mikhail P
    Mikhail P Tilmeldt:
    jun 2019

#4   2. jun 2019 Det er modtaget ??
    Tusind tak for hjælpen !
    Er det helt umuligt med med et selvjusterende kabel? Tænker at det burde være nemmere mht justering?
    Og er det ved pedalen man justerer frigangen? smiley

• Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

#5   2. jun 2019 Næh det er nemmere, men jeg synes de kan være trælse når de f.eks flytter lidt på koblingspunktet, eller frigangen pludselig er helt væk, for så at komme tilbage næste gang man har koblet ud. Men for det meste virker de fint.
    Men du fravælger også muligheden for at justere frigangen mindre, hvis den ikke kobler helt ud når pedalen er i bund.

Du justerer kablet og dermed frigangen, på selve kablet ude i motorrummet.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
    #6   2. jun 2019 grund regel for koblings justering 2 mm ved kablet =2 cm på pedalen ikke 5 cm det er for meget ikke at man ikke kn køre med det men nemmere med 2 cm
    mht hård kobling behøver det ikke være kablet det kan også være trykfoden der er træt med træg kobling til følge
    det er ikke et generelt problem på dem men kommer ved slid som på alle andre biler

• Mikhail P
    Mikhail P Tilmeldt:
    jun 2019

#7   2. jun 2019 Okay ??
    Jeg må overveje om det skal være det manuelle eller selvjusterende.
    René L du siger trykfod, hvor sidder det? Ved koblingen i motorrummet? Hvad skal jeg kigge efter hvis det er slidt?
    Og er det noget der er nemt og billigt at skifte? ??

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #8   2. jun 2019 Trykfoden er den ene halvdel af selve koblingen og der skal man have gearkassen af for at montere en komplet ny kobling. Og det er nok nærmere der problemet ligger som i kablet.

• Mikhail P
    Mikhail P Tilmeldt:
    jun 2019

#9   2. jun 2019 Kompressor Knud mener du at det er både koblingen og kablet der skal udskriftes? smiley

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #10   2. jun 2019 Du kan jo prøve med kablet først, det er da i den billige ende at prøve. Men jeg tror ikke det gør nogen forskel overhovedet. Jeg tror hele koblingen skal skiftes, sådan var det på den sidste vw jeg havde. Der var kobling også hård, og efter 3 uger gav det et skrald og kobling døde fuldstændigt.

• Mikhail P
    Mikhail P Tilmeldt:
    jun 2019

#11   2. jun 2019 Det føles ikke som en slidt kobling, ihvertfald ikke med det ting jeg har læst om slidte koblinger den skifter fint gear, det er kun når jeg trykker på pedalen af pedalen føles hård.

Var ude og åbne hjelmen på den i dag-motoren var slukket og når jeg trykker på koblingen kommer der en pive lyd fra det det sted hvor koblingskablen er fastgjort til pedalen ved selve koblingen.(tror det er gummien)

Ham jeg købte den af havde ikke kørt særligt mange km i en årrække. Faktisk kun 6000 km på 6 år så den har ikke rørt sig særlig meget men bare har stået i en garage og det var hans kones. Han var selv en gammel mekaniker og sagde at det var kablet der skulle skiftes pga at den har stået stille.
    Ved ikke om denne info hjælper med finde fejlen smiley

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
    #12   3. jun 2019 tag det gamle kabel af og tag det med til din auto pusher og køb et nyt på med det er den stadig hård skal kassen af og ny kobling på en operation på mellem 4 og 6 timer alt efter hvem der udfører det og bør laves af en der kender opgaven

Kommentér på:
Selvjusterende eller manuel koblingskabel?

Annonce