{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.934 visninger | Oprettet:

jesper c
jesper c
Tilmeldt:
3. maj 2007
Følger: 2 Emner: 3 Svar: 13

Motor har tabt effekt {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Har kigge de forskellig emner igennem herinde som omtaler nogenlunde samme problem som jeg har nu, men kan ikke rigtig blive klog på det, da min symptomer ikke er helt de samme.

Historien er, at jeg er til service med bilen i slut januar 19 hos seat, inden service montere jeg selv K&N indsats filter.
Da jeg køre fra service hos seat, synes jeg bilen har tabt pusten (Bilen er chippet i maj 18) Tænker så straks at det er seat der har fjernet tuningsfilen, selvom jeg havde fortalt dem at den var chippet og de ikke skulle opdatere.
Jeg begynder så efterfølgende at lække mærke til forskellige symptomer 1. Den lyder som en dielsel motor i 1-2sek når den starter kold. 2. Katalysator knirker som om man har været ude og brænde bilen af på fuld skrue, selvom man kun lige har kørt morfar kørsel og kørt den driftvarm. 3. Inde i byen og på landevejene er der ikke så meget at bemærke i optræk, men på motorvejen når jeg skal overhale med over 120-130 km/t så følelse bilen tung og den laver nogen bløde hak i optrækket.
Har så for et par dage siden været forbi tuningsfirmaet med bilen, for jeg tænkte at tuningsfilen var væk, men det visser sig at det er bilen der har tabt 20HK.
Tuningsfirmaet har så ikke meget tid lige den dag, men det rykker den gamle fil ud og laver en ny på rullefelt og det hele, det har så gjort at bilen køre lidt bedre igen. Men jeg fik af vide at bilen har en mekaniskfejl, og vi aftaler os jeg skal kontakte dem, så vi kan finde en tid hvor de kan havde bilen hele dagen.
Men kunne alligevel været rart hvis en herinde muligvis har et bud, for de snakkede muligvis om min katalysator, men når jeg læser herinde eller på google så er det ikke helt de samme symptomer min bil har.

Bilen er en Seat Ibiza 6j 1,2 Tsi 2016
Skal os lige nævnes at bilen går jævnt i tomgang og der ingen mislyde er udover de 1-2 sek den lyder som en diesel motor når den er kold.

Mvh Jesper


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motor har tabt effekt
  • Luske *
    Luske * Tilmeldt:
    apr 2007

    Emner: 24 Svar: 1.269
    #1   10. jun 2019 klappet kat er rimeligt nemt at udelukke , bare på med thermometeret , er den varmest i indløbet er den kolapset , er den ok vil den være varmere i udløbet (70-100 grader ved driftstemperatur)

    sidder dit KNfilter stadig i ? det er jo set før at autoriserede værksteder bare kassere "sådan noget pjat" da de skal følge skemaerne slavisk for at tjene penge smiley

    men på med tester og se om alt er som det skal være , ved ikke om kæden normalt er et problem på dem men man kan som regel se på testeren om den er "inden for tollerancen"


  • #2   10. jun 2019 Jeg har oplevet at et K&N filter godt kan ødelægge luftmassemåleren pga. den olie det er smurt ind i fra nyt. Olien bliver suget med ind og sætter en lille belægning på måleren, så den ikke helt kan finde ud af hvor meget luft den suger ind, og derved bliver brændstofblandingen lidt forkert.. Det er måske en ting at tjekke.. Køb en ved T-Hansen og vær fin med den ved installation, løser det ikke problemet kan du jo bare returnere den. Og så har du da udelukket den fejl.

  • #3   10. jun 2019 og det er ikke kæden der larmer de 2 første sekunder den larmer som en diesel? så er kæden for lang, også vil timing på motor ikke være iorden. prøv at få det tjekket, for de har et ry de 1.2 der med kæde

  • jesper c
    jesper c Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 3 Svar: 13
    #4   10. jun 2019 K&N Filteret sidder der i nu:D
    Men vil helt sikkert lige prøve det med termometeret på katalysatoren??

    Har haft en rigtig VAG tester på, og den visser ikke noget, der er heller ingen lamper der lyser i instrumentbrættet.

    Vil os lige prøve at tjekke luftmassemåleren, men nu spørg jeg nok dumt, men ville den ikke visse fejl på testeren? Hvis den ikke fungere som den skal, for har selv tænkt tanken, da det jo godt kunne føles som bilen får en mager benzin blandning. Men så skulle den vel os gå relativt mindre på literen? Og det er ikke tilfældet.

    Den her motor version er med tandrem og ikke kæde.


  • #5   10. jun 2019 Den smider ikke nødvendigvis en fejlkode. Den kan godt måle forkert, men stadig være inden for tolerancerne..

  • jesper c
    jesper c Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 3 Svar: 13
    #6   10. jun 2019 Ja okay, så tænker jeg at jeg vil investere i en ny, og se om det skulle løse problemet.

  • #7   10. jun 2019 Det er ikke sikkert det er det der er problemet, men det koster ikke det store at prøve.

  • #8   10. jun 2019 okay super så har du de nyere type motor.
    men få tjekket luftmassemåler, den kan også lave her i det


  • #9   10. jun 2019 jeg har prøvet på flere forskellige biler, hvor luftmassemåler ikke virkede, men ingen fejlkode lagde. de havde også mistet motorkraft, samt huggede i det. på med tester, også se om luftmassemåler går op på 4.5 volt når du giver fuld gas. dem jeg har haft bøvl med går kun op på 4 med defekt måler

  • #10   10. jun 2019 da du nævnte hakken og trælse lyde ved opstart så tænkte jeg straks kæde

    den er værd at undersøge i hvertfald og det kan nærmest kun ses med tester og så skal i se på værdier på knasterne om de er uden for parametre


  • jesper c
    jesper c Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 3 Svar: 13
    #11   10. jun 2019 Takker for svarende, vil lige prøve at få målt luftmassemåleren først da jeg kan se en ny koster mellem 1800 og 2100kr og så målt temperaturen på katalysatoren plus lige skifte tændrørene, da jeg er blevet fortalt at det os kan være en af dem der er blevet trætte (de har kørt ca. 30’000km)

    Et side spørgsmål, er der nogen som har erfaring med det her rens til turboen https://www.belladd.dk/da/produkter/bell-add/specialrens/turbo-rens-1-detail.html
    Vil gerne prøve det hvis det virker, for at tjekke om det os kan være turboen som er sodet til?



  • Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

    Følgere: 2 Svar: 668
    #12   10. jun 2019 Ud fra det her, er den da med kæde.
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_petrol_engines#1.2_R4_TSI/TFSI_(EA111)

    cylinder head & valvetrain
    cast aluminium alloy; low-friction roller finger cam followers with automatic hydraulic valve clearance compensation
    two valves per cylinder, 8 valves total, roller chain-driven single overhead camshaft (SOHC)


  • jesper c
    jesper c Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 3 Svar: 13
    #13   10. jun 2019 Thomas K: motoren er cjzc fra 2016 med tandrem og ikke kæde

  • jesper c
    jesper c Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 3 Svar: 13
  • #15   10. jun 2019 Ud med luftmasse måleren og rens den i sprit / bremse rens så virker den igen. Har haft det problem mange gang på vag biler

  • #16   10. jun 2019 Og ud med det KN filter og i med et originalt

  • jesper c
    jesper c Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 3 Svar: 13
    #17   10. jun 2019 Carlo: Det ændre ikke rigtig noget at skifte det ud med original filter, har prøvet, vil faktisk sige den følges tungere i optræk med det original kontra med K&N filteret.

    Markus: Har lige haft den ude, og renset den og må sige der faktisk skete noget der, den er blevet lidt mere kvik i optrækket, men hakker stadig, ikke noget voldsomt, men det er ikke et direkte jævnt optræk.


  • #18   10. jun 2019 Hør nu lige her! Det er et kendt fænomen at olien i KN driller luftmængde måleren.
    En fejl overhovedet bruge penge på et panel filter.
    Så sidder der allerede olie på måleren, så skal den jo tages derfra.
    Var KN så fantastiske som de gerne vil gøres til. Ja så havde bilindustrien fluks hoppet over på den teknologi.
    Ps. Har også haft KN filtre i 90’erne


  • jesper c
    jesper c Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 3 Svar: 13
    #19   10. jun 2019 Carlo Jensen: kan ikke modsige dig, havde os selv regnet med noget mere da jeg skiftede det ud med det originale. Det eneste jeg kan konstatere er at bilen virker tunger i optrækket med org. Filter og lidt lettere med k&n. Men det er meget lidt forskel, men lige nok til det godt kan mærkes.
    Men efter Markus råd har det faktisk ændret noget i optrækket til det positive. Selvom det stadig ikke er noget jævnt optræk.

    Men tvivler på de 20HK er kommet tilbage som mangler.


  • #20   11. jun 2019 Lyder som en sammenklappet katalysator

  • jesper c
    jesper c Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 3 Svar: 13
    #21   11. jun 2019 Begynder mere at tro på den med klappet katalysator smiley
    Men nu hvor jeg så skal ud og muligvis spendere penge på ny katalysator, er der så nogen herinde der kan en internet adresse til en pålidelig og billig tysk side, hvor man kan bestille originalt fra, eller vil nogen anbefalede et andet mærke end originalt?


  • #22   12. jun 2019 #18
    1 bilproducenterne tjener ikke penge ved udskiftning
    2 hvis de skulle rense og gend indsmøre ville det tage en hel arbejds dag (evt nat) da filteret skal dryppe af efter den nye olie er kommet på
    3 de larmer en smule mere (biler må jo helst ikke støje (sports filtre bliver brugt flittigt i motorsport)det er jo af samme grund biler i dag har både mellem og bagpotte smiley


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #23   13. jun 2019 at du syns du kan mærke den bliver sløv ved filter skift foregår inde i dit hoved på nogle biler kan et sådan filter give 1-3 hk noget du aldrig ville kunne mærke

  • jesper c
    jesper c Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 3 Svar: 13
    #24   26. sep 2019 Opdatering..

    Har været ved opgive hvad problemet kan være, men nu gir jeg de sidste skud herinde på BG.
    Har haft bilen til tjek ved 2 forskellige Seat værksteder, og begge har haft test osv. på bilen, og de kan ikke finde nogen fejl, på katalysatoren og motoren. Har prøvet og skifte KN filteret ud med original og ny luftmassemåler, men uden nogen resultat.
    Seat siger det er tuningsfilen, men nu stoler jeg på landberg, plus det er et problem der pludselig er opstået et år efter den blev tunet.
    Ved ikke om det kan hjælpe lidt, men vedhæfter et udsnit fra rullefeltet.



    profilbillede
  • jesper c
    jesper c Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 3 Svar: 13
    #25   26. sep 2019 Billede fra da den blev tunet

    profilbillede
  • #26   27. sep 2019 Landberg har lavet, gå til ham.

  • #27   27. sep 2019 pil katten af og prøv en tur...så den en gang for alle kan blive udelukket.

Kommentér på:
Motor har tabt effekt

Annonce