{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.992 visninger | Oprettet:

Stefan N
Stefan N
Tilmeldt:
12. jun 2019
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

Rigtig motorolie? {{forumTopicSubject}}

Jeg er person nummer 21144 der spørger - men jeg vil gerne være sikker i min sag, så...

Jeg vil mene at denne olie jeg har købt, passer til min bil (hun er en Huyndai Matrix årgang 2002 og holder sig ganske fint) - har jeg valgt rigtigt?

Der er 5W-30 på den pt (fik skiftet olie og filter for et par måneder siden) - men som jeg har forstået det, kan jeg godt fylde hende med 5W-40?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rigtig motorolie?
  • #1   12. jun 2019 Hvis den kører fint på 5-30 hvorfor så skifte?


  • Stefan N
    Stefan N Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #2   12. jun 2019 Thomas: Jeg synes hun drikker en del - der ryger lige godt en liter olie per 1000km. Fik anbefalet at ændre til 5-40 i stedet, for at se, om det ville ændre lidt. Det var måske et dårligt råd?

  • #3   12. jun 2019 Du vil nok ikke opleve den store forskel i olie forbruget.

    Men med så stort et forbrug, må der være tydligt spild, ryger den ikke blå?
    Eller drypper ?


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #4   12. jun 2019 når den drikker så meget så giv den noget billigt 10w40 det køre den fint med og motoren er færdig så ingen grund til at give den det dyre nærmere den billige som "den sidste olie"

  • Stefan N
    Stefan N Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #5   12. jun 2019 Kent: Der står i instruktionsbogen at den bruger ca 1 liter per 1000km, og den hverken ryger, drypper eller andet. Det er vist bare normalt for den bil (17 år gammel og Hyundai - så kan man ikke forlange det store)...

    Rene: Har som sagt ikke den store forstand på biler. Men Bilka har 2 for 1, så tænkte at jeg lige så godt kunne tage den. Men er der ikke den store forskel, er der vel ikke grund til at købe dyrt hver gang.

    Det er i øvrigt en bil, vi regner med skal holde max 2 år, men der er trods alt ikke grund til at hjælpe den på pension - så tager gerne imod gode råd.


  • #6   12. jun 2019 Eller 15W-40

  • #7   12. jun 2019 Jeg tvivler på der står i instruktionsbogen at den drikker 1l/1000km, med mindre tidligere ejer selv har skrevet det i ??
    Der står nu nok nærmere den kan bruge op til 1l/1000km.

    Hvor længe har du haft bilen? Og har du selv tjekket at den bruger 1l/1000km?


  • #8   12. jun 2019 Det er ikke godt at fylde for meget olie på, det kan godt give overforbrug, kun til stregen, ikke mere.

  • #9   12. jun 2019 1liter pr 1000 km skriver rigtig mange ind for at fraskrive sig ansvar. Jeg har haft en bil tidligere som brugte noget nær det samme og den røg heller ikke og den spildte ikke synligt, dvs den forbrændte olien. Jeg tror heller ikke man får så meget ud af at skifte olieviskositet.

    Måske er olietætningsringene ved ventilerne slidte/møre og derfor kravler olien forbi dér. Hvad mener andre om det? Den har jo allerede en del år på bagen.

    Men hvis man kun skal beholde den i 2 år og så skyde den af, så ville jeg smide det absolut billigste olie på.


  • #10   12. jun 2019 Er det en 1.6 105hk?...

    Jeg har haft en 1.6 getz fra 06. I ca 6 år. Det med 1l/1000km passer ikke. Jeg har skiftet olie for hver 12.000 på min bil og den har ikke brugt 1 gram olie. Jeg har brugt 5w30


  • #11   13. jun 2019 Nu kan man jo ikke sammenligne alle andres biler, og kun fordi at 9 andre har samme model bil, som ikke bruger olie, så det ingen garanti for den 10. ikke gør.

    Men mon ikke trådstarter lige skulle se tiden an, og se hvor meget olie motoren rent faktisk bruger.
    Og bruger bilen en smule olie, så er der da ikke noget i vejen for at skifte til en billig olie, fra thansen eller jemogfix bare den opfylder API normen SG eller bedre.


  • Stefan N
    Stefan N Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #12   13. jun 2019 Vi købte bilen i januar. Fik skiftet olie+filter i starten af marts. Den er gået fra lidt under max til lidt over min på 4800 km, så den har da kørt lidt mere end de 1L/1000km.

  • #13   13. jun 2019 Har du prøvet og fylde op med olie, fra min til maks?
    Tvivler på det er en mere end 1 liter mellem de to punkter.

    Hvilket vil sige bilen har brugt maks 0,2 liter pr 1000 km, hvilket i min verden er okay, og ikke noget der på nogen måder gør det nødvendigt og begynde at lave en masse krum spring for at bringe det længere ned, hvilket du sikkert heller ikke vil få det.


  • martin c
    martin c Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 190
    #14   18. jun 2019 Det gode ved at have et olieforbrug er at du aldrig behøver skifte olie, det udskiftes løbende når du topper op undervejs.

  • #15   18. jun 2019 #14
    Og med den kommentar kan man godt høre du intet ved om hvorfor der er brug for olieskift.


  • martin c
    martin c Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 13 Svar: 190
    #16   18. jun 2019 #15 og med den kommentar kan man godt høre du intet ved om ironi

  • #17   18. jun 2019 #16
    Jo jeg kender godt ironi, men måske du skulle have smidt en lille smiley bagefter smiley


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #18   18. jun 2019 vi skifter faktisk vores olie alt for tidligt det er kun halv slidt når fabrikanten anbefaler det skal skiftes

  • #19   19. jun 2019 Jeg havde sidste år skiftet oliefilter og påfyldt max olie på min Ford Mondeo Stc. 2003 og kørt en hel del. Den har intet olie brugt siden da. Den bliver tjekket een gang om ugen men bruger absolut intet olie.

    Stefan N: Jeg påtænker at det er ved at ske for dine stempler/ringe og derfor bruger den en del olie da du siger der intet olie spild eller utætheder er? Er stempelringende slidte (især olie-skraberen), vil den logisk bruge det mere olie år for år og det kan kun stoppes ved at hive knoglen motoren) helt ud og få skiftet alle 4 X 12 stk. stempelringe (3 ringe på hver stempel). Ellers kan du som jeg, evt. forsøge at bruge noget Swedol som indeholder nogle mikro/små teflon kugler i olien som gør, at alle de oliesmurte dele i motoren (stempler, ventiler, krumptap, plejlstænger osv.) vil glide nemmere og i nogle tilfælde, kunne "lappe" lidt på dit oliespild.


  • #20   19. jun 2019 #18
    Ud fra hvilke kriterier fastlægger man at en olie kun er halvt slidt?


  • #21   19. jun 2019 Man sender en olieprøve ind til et lab og får det analyseret, det koster 200,-

  • #22   20. jun 2019 Allan

    Det er jeg udmærket klar over, sender 14 prøver hvert kvartal.

    Men pointe i det er, at der skal udtages prøver regelmæssigt, lad os sige for hvert 2500 km efter olien har passeret intervallet som fabrikanten foreskriver, som vi kan sætte til 25000 km.
    Mit bud vil være at olien falder på for højt partikel forurening, og derved skal skiftes lad os sige efter 10000km.
    Der så blevet brugt 1000kr og tiden ved prøvetagningen.

    Hvilket med en motor med 3-5 liter olie, med største sandsynlighed ikke vil kunne betale sig, man pålægger kun flere udgifter ved analyse, hvilket er grunden til det ikke praktiseres da det ikke er rentabelt.


  • #23   20. jun 2019 Fik du svar på, om du roligt kan bruge din "Bilka-olie"?
    Det kan du! Og jeg vil mene, at 5W-40 er det allerbedste valg.
    Jeg har selv en gang købt en bil med olieforbrug; olien på den virkede som noget 50-olie - i hvert fald meget tyktflydende. Jeg tog chancen med 15W-40, det gik bedre. Så 10W-40 - endnu bedre. Så 5W-40 og olieforbruget stoppede. (Accord fra 1985). Jeg bruger kun anerkendte olieprodukter, måske MÅSKE ligger der noget af forklaringen.
    Hvad betyder 5W-40? At olien er 5 ved kold og dermed lettere at skrabe ned i bundkarret ved koldstart, og 40 ved varm og dermed stadig en god bæreevne.


  • #24   20. jun 2019 Du er gået fra tyk olie til gradvis tyndere.

    Man laver et tjek på olien ved f.eks 10.000 km, lab siger den er ganske fin og ikke slidt ned, kommer muligvis med en vurdering på hvor længe den kan køre endnu, eller du sender en ny prøve ind ved 15.000


  • #25   20. jun 2019 Jørgen B

    Dit mindre olie forbrug, skyldes nu nok nemmere du har fyldt en olie på som var lavet af en bedre base olie, qua 15W40 vil være en mineralsk og en 5W40 være "syntetisk"
    Da en olies viskositet jo altid går fra at være tyk til tynd når den varmes op.

    Allan
    Men problemet i det ligger i at hvor ved du fra at du tester olien ofte nok, og et olie lab kan intet sige om at olien holder så og så længe, og det gør de heller ikke.
    De test vi får lavet, kommer det kun om olien er ok, skal renses eller skiftes.

    Du har ingen forudsætninger for at sige at test for hver 5000 km er nok, især ikke når man når op over det fabrikanten sætter som maks.
    En af de største udfordringer er at olie filteret helt sikkert bliver "dårligt" længe før olien, og olien derved skal skiftes pga for højt partikel antal.
    Så selvom olien stadig er ok på viskositet, tbn og lignende parametre, så er den stadig ubrugelig fordi den er fyldt med sod og slid partikler som metal.

    Også er der kun to ting og gøre, enten rengøre olien eller skifte den.
    Og at rengøre olien vil kræve f.eks et offline deep cycle filter, som koster det samme som mange mange olie skift.
    Så igen hvorfor gør man ikke brug af olie analyse i bil industrien, fordi det ikke kan betale sig.


  • #26   20. jun 2019 Mener der er flere som har fortalt at de fik en komplet analyse hvor de forskellige partikler i olien listes op, men jeg husker det ikke så skarpt mere.
    Mener det var på ebay.co.uk man købte sådan en test.................


  • #27   20. jun 2019 Ja normalt måles og sammenlignes oliens parametre med en spec fra ny, altså vægtfylde, viskositeter, vand indhold, forskellige additiv stoffer f.eks kalcium som bruges til og gøre olien basisk.
    Der udover analysere man for partikler som stammer fra motorens slid, kobber, aluminium, silicium, jern osv osv.

    I det spil er det vigtigt at prøve tages på selve smøreolie systemet, og efter olie filter. Så man kan se hvad motoren egentlig bliver smurt med, og osse om oliefilteret fungere.
    Oven i det er der så bud efter at man tager prøven regelmæssigt, for at kunne lave en trend, også vi tilbage ved de hyppige analyser.

    Man kan ikke sige meget ud fra en enkelt prøve, eller jo man se partikel indhold, og olien stadig holder spec.
    Men du kan ikke vide om f.eks den mængde aluminium som er fundet i prøven, er normalt niveau for den motor eller et leje som er ved og blive ødelagt.

    Og igen bil fabrikanterne har sku test og tjekket så meget at der er en grund til olieskiftet er fast lagt til f.eks 15000 km.
    Det kan godt være olien kan køre 5000 km mere, og en anden bil som har et andet driftsmønster kan køre kun 2500 km mere, men problemet ligger i når/hvis dit olie filter bliver fyldt, så mister det sin funktion, også slipper de mindste partikler igennem, og pumpes ind i motoren, hvor det virker som slibe middel.
    Og bum så har du en motor ret hurtigt som er slidt op.


  • #28   21. jun 2019 Hhmmm - i stedet for at uendeligt at diskuterer om ditten og datten om diverse olier, så skift bare olie filtret og ny olie på dyret - *BÅÅM*, problem solved!

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #29   21. jun 2019 28 i et forum debattere ellers er forummet jo lige meget og her på bil galle bliver alt vendt og drejet ganske int hvor langt væk tingene havner set i forhold til det egentlige spørgsmål

  • #30   21. jun 2019 #28
    Hvis du læser trådstarters første indlæg, så var olien næsten lige skiftet, og yder mere så var det påståede olieforbrug nok nærmere end misfortolkning af det maksimale tilladte olie forbrug skrevet i instruktionsbogen, end det aktuelle forbrug.

    #29
    Tja hvis man nu læste lidt på de ting som er skrevet i f.eks denne tråd omkring smøreolie og hvorfor det måske er en god ting og få skiftet og ikke mindst lade være med og skifte til alle mulige forskellige viskositeter og normer.
    Tja så ville en del af BGs fantaster nok blive en smule klogere.


  • #31   23. jun 2019 Truckeren er muligvis ikke selvstændig, for så ville han vide at det ikke er gratis at skifte olien, slet ikke på en lastbil?

Kommentér på:
Rigtig motorolie?

Annonce