{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
753 visninger | Oprettet:

Stefan N
Stefan N
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Rigtig motorolie? {{forumTopicSubject}}

Jeg er person nummer 21144 der spørger - men jeg vil gerne være sikker i min sag, så...

Jeg vil mene at denne olie jeg har købt, passer til min bil (hun er en Huyndai Matrix årgang 2002 og holder sig ganske fint) - har jeg valgt rigtigt?

Der er 5W-30 på den pt (fik skiftet olie og filter for et par måneder siden) - men som jeg har forstået det, kan jeg godt fylde hende med 5W-40?

Kommentarer på:  Rigtig motorolie?
  • #1   12. jun Hvis den kører fint på 5-30 hvorfor så skifte?

• Stefan N
    Stefan N Tilmeldt:
    jun 2019

#2   12. jun Thomas: Jeg synes hun drikker en del - der ryger lige godt en liter olie per 1000km. Fik anbefalet at ændre til 5-40 i stedet, for at se, om det ville ændre lidt. Det var måske et dårligt råd?

• #3   12. jun Du vil nok ikke opleve den store forskel i olie forbruget.

Men med så stort et forbrug, må der være tydligt spild, ryger den ikke blå?
    Eller drypper ?

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 32 Svar: 2.510
    #4   12. jun når den drikker så meget så giv den noget billigt 10w40 det køre den fint med og motoren er færdig så ingen grund til at give den det dyre nærmere den billige som "den sidste olie"

• Stefan N
    Stefan N Tilmeldt:
    jun 2019

#5   12. jun Kent: Der står i instruktionsbogen at den bruger ca 1 liter per 1000km, og den hverken ryger, drypper eller andet. Det er vist bare normalt for den bil (17 år gammel og Hyundai - så kan man ikke forlange det store)...

Rene: Har som sagt ikke den store forstand på biler. Men Bilka har 2 for 1, så tænkte at jeg lige så godt kunne tage den. Men er der ikke den store forskel, er der vel ikke grund til at købe dyrt hver gang.

Det er i øvrigt en bil, vi regner med skal holde max 2 år, men der er trods alt ikke grund til at hjælpe den på pension - så tager gerne imod gode råd.

• #6   12. jun Eller 15W-40

• #7   12. jun Jeg tvivler på der står i instruktionsbogen at den drikker 1l/1000km, med mindre tidligere ejer selv har skrevet det i ??
    Der står nu nok nærmere den kan bruge op til 1l/1000km.

Hvor længe har du haft bilen? Og har du selv tjekket at den bruger 1l/1000km?

• #8   12. jun Det er ikke godt at fylde for meget olie på, det kan godt give overforbrug, kun til stregen, ikke mere.

• #9   12. jun 1liter pr 1000 km skriver rigtig mange ind for at fraskrive sig ansvar. Jeg har haft en bil tidligere som brugte noget nær det samme og den røg heller ikke og den spildte ikke synligt, dvs den forbrændte olien. Jeg tror heller ikke man får så meget ud af at skifte olieviskositet.

Måske er olietætningsringene ved ventilerne slidte/møre og derfor kravler olien forbi dér. Hvad mener andre om det? Den har jo allerede en del år på bagen.

Men hvis man kun skal beholde den i 2 år og så skyde den af, så ville jeg smide det absolut billigste olie på.

• #10   12. jun Er det en 1.6 105hk?...

Jeg har haft en 1.6 getz fra 06. I ca 6 år. Det med 1l/1000km passer ikke. Jeg har skiftet olie for hver 12.000 på min bil og den har ikke brugt 1 gram olie. Jeg har brugt 5w30

• #11   13. jun Nu kan man jo ikke sammenligne alle andres biler, og kun fordi at 9 andre har samme model bil, som ikke bruger olie, så det ingen garanti for den 10. ikke gør.

Men mon ikke trådstarter lige skulle se tiden an, og se hvor meget olie motoren rent faktisk bruger.
    Og bruger bilen en smule olie, så er der da ikke noget i vejen for at skifte til en billig olie, fra thansen eller jemogfix bare den opfylder API normen SG eller bedre.

• Stefan N
    Stefan N Tilmeldt:
    jun 2019

#12   13. jun Vi købte bilen i januar. Fik skiftet olie+filter i starten af marts. Den er gået fra lidt under max til lidt over min på 4800 km, så den har da kørt lidt mere end de 1L/1000km.

• #13   13. jun Har du prøvet og fylde op med olie, fra min til maks?
    Tvivler på det er en mere end 1 liter mellem de to punkter.

Hvilket vil sige bilen har brugt maks 0,2 liter pr 1000 km, hvilket i min verden er okay, og ikke noget der på nogen måder gør det nødvendigt og begynde at lave en masse krum spring for at bringe det længere ned, hvilket du sikkert heller ikke vil få det.

• martin c
    martin c Tilmeldt:
    apr 2009

Følger: 1 Emner: 13 Svar: 191
    #14   i går kl. 16:22 Det gode ved at have et olieforbrug er at du aldrig behøver skifte olie, det udskiftes løbende når du topper op undervejs.

• #15   i går kl. 18:30 #14
    Og med den kommentar kan man godt høre du intet ved om hvorfor der er brug for olieskift.

• martin c
    martin c Tilmeldt:
    apr 2009

Følger: 1 Emner: 13 Svar: 191
    #16   i går kl. 18:47 #15 og med den kommentar kan man godt høre du intet ved om ironi

• #17   i går kl. 18:54 #16
    Jo jeg kender godt ironi, men måske du skulle have smidt en lille smiley bagefter smiley

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 32 Svar: 2.510
    #18   3 timer siden vi skifter faktisk vores olie alt for tidligt det er kun halv slidt når fabrikanten anbefaler det skal skiftes

Kommentér på:
Rigtig motorolie?