{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.623 visninger | Oprettet:

a/c kompressor {{forumTopicSubject}}

Jeg har i går fredag fået lavet a/c service på min bil og det virkede super godt i et par timer med dejlig kold luft i bilen.

Men på et tidspunkt røg kulden og kunne høre at der kom en pive / ringelyd nede fra venstre (passager siden) side af motoren hvor den store multirem er - og hvor a/c kompressoren sidder.

Er ret sikker på at det er den der er røget sig en tur, men har ikke været på lift endnu med den.

Mit spørgsmål er; kan man selv skifte den og så drøne på værksted med bilen bagefter og få fyldt systemet op igen med kølemidlet (R134) eller er det kun et værksted der kan skifte den?

Bilen er en FIAT DUCATO 2.3 MJT 130 KASSEVOGN fra 28-11-2014

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  a/c kompressor
  • #1   22. jun 2019 hvis multiremmen er røget, så er det bare på med en ny.

AC anlægget, skal ikke fyldes igen,
    mangler det kølemiddel allerede, så er det utæt et sted.

men få nu kigget efter om remmen er der eller ej.
    at den ikke køler kan være flere ting

• #2   22. jun 2019 Kan være da i fyldte anlæg i ikke fik olie med så kompressor er kørt i stykker og har sat sig så den har ædt multiRibrem så det byt til nyt
    husk der kan være kølemiddel på i nu hvis ikke der HUL i systemet

• #3   22. jun 2019 Anlægget skal tømmes før du piller den gl af. Så du skal på værksted

• #4   22. jun 2019 Tak for svar
    Den var ved QuickPot og få lavet service og både kølemiddel og olie står på regningen.
    Lyden var så småt begyndt før den kom til a/c service og lød som om den manglede kølemiddel - sammenlignet med en tidligere bil som jeg huskede lyden fra dengang.

Jeg sad og susede YouTube og fandt ud af at min lyd kan være enten koblingen eller lejet der er defekt og hvilket gør det både billigere og nemmere.
    Så må lige en tur på en lift med den og tjekke som jeg så på YouTube.

• #5   22. jun 2019 Et ordentligt værksted tryktester systemet inden der fydes kølemiddel på, netop for at sikre det kostbare og miljøskadelige middel ikke ryger ud i atmosfæren, og at du ikke betaler for noget der ikke virker.

• #6   22. jun 2019 Tryktest fanger næppe en defekt kobling eller leje.

Det virkede også fint da jeg kørte derfra og kan køle ned til 4 grader i kabinen

• #7   22. jun 2019 #6
    Naturligvis ikke.
    Det var blot mere set som en konstatering af det næppe er kompressoren. Den bør stoppe, når niveauet af kølemiddel er for lav.

• #8   22. jun 2019 #7
    Jeg har ikke fået efterset mit system siden bilen blev købt i nov 2014 (ja ved det ikke er optimalt) og det har altid kørt i hele den tid da det er fuldautomatisk klima anlæg bilen er udstyret med.
    husker godt at min mitsubishi galant slet ikke ville tænde op da den manglede kølemiddel.

for en uges tid siden bemærkede jeg at der kom lyde fra motorrummet når a/c var slået til og den begyndte at drille lidt med den kolde luft, så tænkte at det bare var kølemiddel der manglede - men det har nok også været koblingen eller lejet på kompressoren der er problemet.

men når nu jeg kører på lift så tjekker jeg lige samtidig om der er noget sporemiddel at se nogle steder.
    på min gamle skoda fabia kunne jeg uden problemer se sporemidlet med det blotte øje, men flere steder står der man skal bruge en UV lampe for at se det... skal man det??

• #9   22. jun 2019 De værksteder jeg har snakket med har alle sagt at et klima anlæg skal efterfyldes efter ca 5-6 år. Det forsvinder stille og roligt, og som tidligere skrevet, lukker kompressoren helt ned når niveauet er for lavt. Det er derfor ikke muligt selv at finde ud af hvad der er galt.
    Sporemiddel bruger man vel først når der er en lækkage, så hvis der er sådan noget at se, er det vel en rest.
    Mit eget klima anlæg duer heller ikke. problemet er at jeg ikke ved hvor længe jeg vil beholde min bil. både honda selv og et andet værksted vil have ca 1300 i startgebyr for at trykprøve systemet. Er der så en utæthed koster det jo så en rep, plus kølemiddel, som er steget voldsomt i pris de senere år pga afgifter. Men mit er nemlig omkring 6 år, så det er muligvis bare en efterfyldning der skal til, men det er der ingen garantier for.

• #11   22. jun 2019 der forsvinder ca 10 procent af anlægget om året da gummi slanger ikke er tætte det samme som en cykel slange den taber os luften med tiden , her er der tale om tyndere gas med højt tryk . så 10 procent om året ud i den blå luft

• #12   23. jun 2019 En lille opdatering
    var på lift med bilen i dag og kan måle 12v i styreledningen ned til magnetkoblingen.
    ved at smide 12v direkte på magnetkoblingen skulle den bevæge sig hvilket den ikke gør, så den del er defekt.
    remhjulet sidder også lidt skævt og der er slør i det når man vrikker med det, så lejet er derved også defekt.

profilbillede
  • #13   23. jun 2019 omkring sporemidlet så er det klart nemmest at se med en UV lampe smiley

profilbillede
Kommentér på:
a/c kompressor

Annonce