a/c kompressor {{forumTopicSubject}}
Jeg har i går fredag fået lavet a/c service på min bil og det virkede super godt i et par timer med dejlig kold luft i bilen.
Men på et tidspunkt røg kulden og kunne høre at der kom en pive / ringelyd nede fra venstre (passager siden) side af motoren hvor den store multirem er - og hvor a/c kompressoren sidder.
Er ret sikker på at det er den der er røget sig en tur, men har ikke været på lift endnu med den.
Mit spørgsmål er; kan man selv skifte den og så drøne på værksted med bilen bagefter og få fyldt systemet op igen med kølemidlet (R134) eller er det kun et værksted der kan skifte den?
Bilen er en FIAT DUCATO 2.3 MJT 130 KASSEVOGN fra 28-11-2014
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.517
AC anlægget, skal ikke fyldes igen,
mangler det kølemiddel allerede, så er det utæt et sted.
men få nu kigget efter om remmen er der eller ej.
at den ikke køler kan være flere ting
mar 2006
Følger: 2646 Følgere: 2209 Biler: 55 Emner: 418 Svar: 4.936
husk der kan være kølemiddel på i nu hvis ikke der HUL i systemet
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 54 Biler: 10 Emner: 123 Svar: 3.687
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
Den var ved QuickPot og få lavet service og både kølemiddel og olie står på regningen.
Lyden var så småt begyndt før den kom til a/c service og lød som om den manglede kølemiddel - sammenlignet med en tidligere bil som jeg huskede lyden fra dengang.
Jeg sad og susede YouTube og fandt ud af at min lyd kan være enten koblingen eller lejet der er defekt og hvilket gør det både billigere og nemmere.
Så må lige en tur på en lift med den og tjekke som jeg så på YouTube.
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
jul 2008
Det virkede også fint da jeg kørte derfra og kan køle ned til 4 grader i kabinen
aug 2006
Naturligvis ikke.
Det var blot mere set som en konstatering af det næppe er kompressoren. Den bør stoppe, når niveauet af kølemiddel er for lav.
jul 2008
Jeg har ikke fået efterset mit system siden bilen blev købt i nov 2014 (ja ved det ikke er optimalt) og det har altid kørt i hele den tid da det er fuldautomatisk klima anlæg bilen er udstyret med.
husker godt at min mitsubishi galant slet ikke ville tænde op da den manglede kølemiddel.
for en uges tid siden bemærkede jeg at der kom lyde fra motorrummet når a/c var slået til og den begyndte at drille lidt med den kolde luft, så tænkte at det bare var kølemiddel der manglede - men det har nok også været koblingen eller lejet på kompressoren der er problemet.
men når nu jeg kører på lift så tjekker jeg lige samtidig om der er noget sporemiddel at se nogle steder.
på min gamle skoda fabia kunne jeg uden problemer se sporemidlet med det blotte øje, men flere steder står der man skal bruge en UV lampe for at se det... skal man det??
aug 2006
Sporemiddel bruger man vel først når der er en lækkage, så hvis der er sådan noget at se, er det vel en rest.
Mit eget klima anlæg duer heller ikke. problemet er at jeg ikke ved hvor længe jeg vil beholde min bil. både honda selv og et andet værksted vil have ca 1300 i startgebyr for at trykprøve systemet. Er der så en utæthed koster det jo så en rep, plus kølemiddel, som er steget voldsomt i pris de senere år pga afgifter. Men mit er nemlig omkring 6 år, så det er muligvis bare en efterfyldning der skal til, men det er der ingen garantier for.
aug 2006
mar 2006
Følger: 2646 Følgere: 2209 Biler: 55 Emner: 418 Svar: 4.936
jul 2008
var på lift med bilen i dag og kan måle 12v i styreledningen ned til magnetkoblingen.
ved at smide 12v direkte på magnetkoblingen skulle den bevæge sig hvilket den ikke gør, så den del er defekt.
remhjulet sidder også lidt skævt og der er slør i det når man vrikker med det, så lejet er derved også defekt.
jul 2008
a/c kompressor