{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.950 visninger | Oprettet:

cnl2860
cnl2860
Tilmeldt:
25. jan 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Strøm til værksted i Mercedes Sprinter {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg vil starte med at sige at jeg på ingen måde bilentusiast og ikke har skide meget styr på biler og dens funktioner.

Jeg har en Mercedes Sprinter - 313 Cdi og vil gerne have lagt strøm til et værksted bagi. Jeg har regnet lidt på det, og jeg tænker der kører omkring 30A på samme tid med det udstyr der skal bruges.

Jeg kunne godt tænke mig at have et ekstra batteri der kører til værkstedet, og et batteri til bilens funktioner, sådan at værkstedet ikke bruger strøm fra bilens batteri.
Begge batterier skal oplades fra generatoren. Har ladet mig fortælle at man skal bruge et lade skillerrelæ for at dette kan lade sig gøre. Er det korrekt?

Jeg tænker at smide et 95A batteri i den. Det skulle gerne give omkring et par timers strøm fra batteriet. Nogen anbefalinger eller kritik af denne metode?

Jeg har øvrigt investeret i en 12v>230v 1500W omformer, som jeg fik anbefalet af en bekendt.

Er der nogen der kan fortælle om denne installation vil være mulig?
Eller er der andre muligheder? (Det er ikke en mulighed at sætte bilen til ekstern strøm)

Venlig hilsen
Christian N. Larsen


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Strøm til værksted i Mercedes Sprinter
  • #1   24. jun 2019 Vær opmærksom på at en del kraftigt værktøj har nogle pænt store strøm Spikes lige når de starter. Kan nok godt få din konverter på glatis.
    Det med skulle relæer er korrekt og du kan nok finde hvad du behøver der hos en camping biks eller lign.
    Nogle af de andre må lige ind over omkring spids belastning , ved bare at det kan være et problem.


  • cnl2860
    cnl2860 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #2   24. jun 2019 Hej Thomas,

    Tusind tak for svar. smiley

    Jeg skulle måske lige fortælle at det fortrinsvis er opladere til bærbare, to pc skærme, router og en lille netværksswitch der skal side til. Så umiddelbart ikke noget værktøj, kun skruetrækkere osv smiley


  • #3   24. jun 2019 Det Thomas snakker om er startstrøm, og det er også helt korrekt og meget vigtigt at have med i baghovedet hvis man installere fx motorer osv.. dog kan man undgå disse høje start strømme, fx ved hjælp at en frekvensomformer, som så kan få motoren til starte langsomt op. Men med det udstyr du nævner burde der ikke være nogle problemer! husk købe rigtig størrelse kabel kvadart og passende sikring, og husk at placere sikringen helt op ad batteriet, og ikke ude ved dine brugsgenstande smiley held og lykke

  • cnl2860
    cnl2860 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #4   24. jun 2019 Tak for dit svar smiley

    Jeg har købt 200 Amp sikring, og 35cm2 kabel. Er det godt nok? smiley

    Som du nævner, tænker jeg ikke der er nogen problemer med startstrøm da der nok ikke vil være store udsving på pc opladere, skærme og router?


  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.877
    #5   24. jun 2019 overvej om du skal lade en aut. installere det med hensyn til forsikring ved uheld, så du ikke står med hovedet i postkassen fordi du selv har lavet det... ps dit firma kan vel trække det fra/ afskrive det.. smiley

  • #6   24. jun 2019 ja det burde være fint smiley tjek evt her
    solcelle.dk/kabel_dimensionering_for_12v.htm

    din sikring er kun til at beskytte dit kabel, derfor skal du have en sikring som ligger tæt på de max amp kabelt kan tåle, eller under. det er fordi hvis du nu fx kører galt, og dit kabel kortslutter til stel, så trækker kabelt alt den strøm den overhovedet kan, og hvis din sikring er for stor, eller du ikke har nogen, kan du få en meget stor kortslutningsstrøm, så kan ende med ildebrand fordi kablet bliver så varmt


  • #7   24. jun 2019 man altså nu skal jeg ikke lege klog, 200 amp sikringen slår jo højst sandsynligt med det samme, og så sker det ikke mere end det, men hvis du ved at dit forbrug aldrig kommer over fx 30 ampere, så sæt en 40 eller 50 Amp sikring på.

  • #8   24. jun 2019 husk også at tage højde for spændingsfald, men det står også på hjemmesiden smiley

  • #9   24. jun 2019 Med de ting du vil tilslutte til din "inverter" skal du sørge for at det et en ren "SINUS" IVERTER du anskaffer ellers vil dine ladere til laptop,telefon og accu værktøj meget hurtigt være ødelagt.
    Du skal bruge et "micro processor styret" batteri skille relæ som f.eks. "MBR 12/80 fra Skandinavisk Energi Teknik som monteres så tæt på original batteriet som muligt


  • cnl2860
    cnl2860 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #10   24. jun 2019 Hej Polobjørn.

    Er det ikke sådan en jeg har (kaldte den bare omformer)? smiley


    profilbillede
  • #11   24. jun 2019 Jo MEN Du skal være 100 % sikker på at det er en "SINUS" Den afleverer
    Det plejer at stå et eller andet sted på dem


  • cnl2860
    cnl2860 Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #12   24. jun 2019 Tak for svaret.

    Der står "Output: Modified Sinus". Er det fint? smiley


  • #13   24. jun 2019 N E J
    DET ER ABSOLUT NO GO
    den vil ødelægge alle strømforsyninger og ladere som er opbygget med "switch mode" system og det er de fleste af de ting du nævner at du vil tilslutte
    Inverteren skal aflevere en REN SINUS
    "PURE SINUS INVERTER"
    De er normalt er del dyrere end den du har
    Kan også købes hos "Skandinavisk energiteknik"
    Og NEJ jeg har IKKE aktier eller andre interesser i det firma kender blot deres produkter godt


  • #14   24. jun 2019 Der er desværre noget om snakken. Jeg forstår ikke 100% fysiken bagved, men det er noget med sinuskurver som er flydende eller trin vis. Det er det samme problem med generatorer, de skal også være rette type.
    Burde være muligt at finde en inverter som virker. Jeg har leget meget med computere i biler, men har brugt special strømforsyninger og fastmonteret pcere (ja jeg er så gammel at det rent faktisk gav mening den gang).
    At drive en laptop og et par skærme og en router burde snildt kunne lade sig gøre med rette inverter. Nye skærme har ikke samme opstarts strøm som de gamle glas sataner. de spikede pænt meget.
    Og som de andre skriver, brug en sikring som er mindre end hvad kablet kan klare, sørg for at sikringen sidder så tæt på batteriet som muligt, og på den positive ledning. Sørg for at intet kan gnave i kablet, så som skarpe kanter, eller at kables vægt ligger på en metal kant.
    Held og lykke


Kommentér på:
Strøm til værksted i Mercedes Sprinter

Annonce