Strøm til værksted i Mercedes Sprinter {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg vil starte med at sige at jeg på ingen måde bilentusiast og ikke har skide meget styr på biler og dens funktioner.
Jeg har en Mercedes Sprinter - 313 Cdi og vil gerne have lagt strøm til et værksted bagi. Jeg har regnet lidt på det, og jeg tænker der kører omkring 30A på samme tid med det udstyr der skal bruges.
Jeg kunne godt tænke mig at have et ekstra batteri der kører til værkstedet, og et batteri til bilens funktioner, sådan at værkstedet ikke bruger strøm fra bilens batteri.
Begge batterier skal oplades fra generatoren. Har ladet mig fortælle at man skal bruge et lade skillerrelæ for at dette kan lade sig gøre. Er det korrekt?
Jeg tænker at smide et 95A batteri i den. Det skulle gerne give omkring et par timers strøm fra batteriet. Nogen anbefalinger eller kritik af denne metode?
Jeg har øvrigt investeret i en 12v>230v 1500W omformer, som jeg fik anbefalet af en bekendt.
Er der nogen der kan fortælle om denne installation vil være mulig?
Eller er der andre muligheder? (Det er ikke en mulighed at sætte bilen til ekstern strøm)
Venlig hilsen
Christian N. Larsen
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
Det med skulle relæer er korrekt og du kan nok finde hvad du behøver der hos en camping biks eller lign.
Nogle af de andre må lige ind over omkring spids belastning , ved bare at det kan være et problem.
jan 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Tusind tak for svar.
Jeg skulle måske lige fortælle at det fortrinsvis er opladere til bærbare, to pc skærme, router og en lille netværksswitch der skal side til. Så umiddelbart ikke noget værktøj, kun skruetrækkere osv
feb 2017
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 26 Svar: 154
jan 2007
Jeg har købt 200 Amp sikring, og 35cm2 kabel. Er det godt nok?
Som du nævner, tænker jeg ikke der er nogen problemer med startstrøm da der nok ikke vil være store udsving på pc opladere, skærme og router?
jul 2014
Følgere: 14 Svar: 2.877
feb 2017
solcelle.dk/kabel_dimensionering_for_12v.htm
din sikring er kun til at beskytte dit kabel, derfor skal du have en sikring som ligger tæt på de max amp kabelt kan tåle, eller under. det er fordi hvis du nu fx kører galt, og dit kabel kortslutter til stel, så trækker kabelt alt den strøm den overhovedet kan, og hvis din sikring er for stor, eller du ikke har nogen, kan du få en meget stor kortslutningsstrøm, så kan ende med ildebrand fordi kablet bliver så varmt
feb 2017
feb 2017
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.388
Du skal bruge et "micro processor styret" batteri skille relæ som f.eks. "MBR 12/80 fra Skandinavisk Energi Teknik som monteres så tæt på original batteriet som muligt
jan 2007
Er det ikke sådan en jeg har (kaldte den bare omformer)?
jan 2014
Det plejer at stå et eller andet sted på dem
jan 2007
Der står "Output: Modified Sinus". Er det fint?
jan 2014
DET ER ABSOLUT NO GO
den vil ødelægge alle strømforsyninger og ladere som er opbygget med "switch mode" system og det er de fleste af de ting du nævner at du vil tilslutte
Inverteren skal aflevere en REN SINUS
"PURE SINUS INVERTER"
De er normalt er del dyrere end den du har
Kan også købes hos "Skandinavisk energiteknik"
Og NEJ jeg har IKKE aktier eller andre interesser i det firma kender blot deres produkter godt
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
Burde være muligt at finde en inverter som virker. Jeg har leget meget med computere i biler, men har brugt special strømforsyninger og fastmonteret pcere (ja jeg er så gammel at det rent faktisk gav mening den gang).
At drive en laptop og et par skærme og en router burde snildt kunne lade sig gøre med rette inverter. Nye skærme har ikke samme opstarts strøm som de gamle glas sataner. de spikede pænt meget.
Og som de andre skriver, brug en sikring som er mindre end hvad kablet kan klare, sørg for at sikringen sidder så tæt på batteriet som muligt, og på den positive ledning. Sørg for at intet kan gnave i kablet, så som skarpe kanter, eller at kables vægt ligger på en metal kant.
Held og lykke
Strøm til værksted i Mercedes Sprinter