Ingen gnist ud af strømfordeler {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg har fået et problem og jeg er helt blank på hvordan jeg fejlsøger, for at finde fejlen.
Det drejer sig om en Triumph gt6 mk1som har fået
- indsprøjtning i stedet for karburator
- elektronisk tænding i stedet for platiner og kondensator
Problem beskrevet :
Jeg kører (tilbagelagt Ca 75 km) da bilen pludselig dør, og ikke kan startes igen. SOS manden fejlsøger ved bugsering hjem til garagen, og konstatere:
- Benzin pumpen virker (der er tryk på returslangen, og jeg kan høre pumpen starte ved tændingsstart.
- der er gnist fra tændspolen til strømfordeleren.
- der er INGEN gnist fra strømfordeleren til nogle af de 6 tændrør.
Jeg har efterfølgende tjekket sikringer, og alle jeg kan finde er fine (målt igennem).
Jeg har ikke kunne finde nogle løse ledninger/stik.
Fandt et indlæg om en Golf1 der havde et lignende problem, hvor det var et dårligt stik i tændingslåsen = er også tjekket, og kan ikke finde fejlen her.
Alle 6 tændrør har været ude og de var fugtige = den må få benzin.
Min tanke er fejlen ligger i tændingen, men hvordan fejlsøger jeg strømfordeleren og hvordan fejlsøger jeg tændspolen, hvis det altså kunne være her fejlen er.
Jeg har søgt herinde, og Google, men finder umiddelbart ikke nogle med lignende problemstilling, eller en løsning på denne.
Jeg er åben for alle input.
Mvh Allan
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.388
Strømfordeler dæksel revnet/defekt
Tændkabel mellem spole og fordeler defekt
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
så kommer der heller ikke gnist fra strømfordeleren.
start med og måle.om der er 12 volt på kl.15 til tændspolen.
når der nu er elektronisk tænding, må der sidde et eller andet elektronik der styre tændingen.
det skal have + & -
og alt efter opbygning, skal det have og lave signal til tændspolen, så den kan lave et magnet felt, til at generere spændingen til at lave gnist.
så det man skal er og finde ud af, hvordan det virke. og så fejlsøge på det.
aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
Kablerne, strømfordeler deksel og rotor skulle alle være tilnærmelsesvis nye - køre Ca 20000 km, men selvfølgelig kunne disse godt fejle nu alligevel. Der er ingen synlige skader inden i eller uden på deksel (man kan se hvis en gnist har sprunget forkert via brændemærker i plasten) det var dog 3. ting jeg kom i tanke om, hvorfor ny rotor er købt uden held. Som det ses af billedet er fjederen bygget på rotor, og det er derfor ikke en fjeder i rotor dekslet der bliver defekt. Der er tæt forbindelse mellem rotor og deksel (mærker fjedrene modstand ved montering)
Der løber impulser fra tændspolen til strømfordeler, men måler ingen ud af fordeler = defekt kabel. Den tese støtter jeg, synes bare det virker underligt dette pludselig kommer til, men "nemt" at teste - jeg finder et nyt kabel i morgen.
Kl 15 position = kl 3, altså hvor de 2 plus poler på tændspolen sidder. Så voltmeter på og så på stel, og så skal den vise 12 volt - korrekt forstået?
I strømfordeleren sidder en sensor, tror jeg, som registrere noget og sender dette til hvad jeg vurdere at være noget hjemme bygget boks.
Min tanke var sensor er stået af, eller noget i boksen, men ved ikke hvordan dette fejlsøges.
Jeg prøver at måle efter 12 volt på tændspolen, herefter skifter kabel fra tændspole til strømfordeler.
Tak for input
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.388
Hvis det er fra højspændingsafgang virker både pickup og strømfordeler ellers ville der ikke være gnist der
Altså er det kablet fra spole, rotor eller dækslet som der et fejl på
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 371
Da bilen blev ombygget til elektronisk tænding, blev tændspolen så skiftet?
Tændspoler til biler med platiner er typisk 1,5-2 ohm. Til elektronisk tænding benyttes modeller på mellem 3-4 ohm, for ikke at belaste tændingsmodulet for hårdt.
Begge dele kan godt fungere modsat havd de er tiltænkt til, dog vil tændingsmodul/platiner ikke holde så længe.
Så et bud kunne være et defekt tændingsmodul.
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 26 Svar: 736
Har oplevet den både periodisk og til sidst helt død.
Enten kan den skiftes separat eller også kræver det ny strømfordeler.
Check også om det evt er tændingsmodul. Et fladt bredt modul med køleribber med et stik med 8-10-12 ben. Oftest sat på feks torpedo med kølepasta. Uden det er den også død for gnist.
Skift evt først lige centerkabel mod strømfordeler fra tændspole for at udelukke det.
Giv gerne en tilbagemelding og lykke til.
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.388
Hvis der er gnist der er det som der skrives i #8 og #9
Jo uden betydning så kom lige med en tilbagemelding
aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
Ja, jeg registrere gnist ud af tændspolen, på kablet fra tændspole til strømfordeler. Dette er tjekket på gammeldags manér (skrue trækker i enden der slutter til strømfordeler = flot og stor gnist) og mere high tech (målepind som registrere impulser)
Billedet viser målingen, samt den boks som efterspørges i indlæg #9
Tændspolen beskriver den skal bruges med 1,3 til 1,8 ohm ballast.
På billedet ses også en sort boks.
I den går 3 ledninger til højre, kommer umiddelbart fra tændspole og en af dem går til tændingsnøglen
Den midterste ledning forsvinder umiddelbart ril megasquirt modulet.
Den grå ledning til venstre kommer fra sensoren i strømfordeleren, som jeg efter jeres indlæg tror hedder "hall giver"
aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
Rotor er skiftet, uden held. Så det efterlader dekslet, i fald jeg forstår"polobjørn" korrekt
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 371
Hvis der kommer gnist fra tændspolen når motoren drejer rundt, har du et mekanisk problem. Altså Der bliver ikke skabt en forbindelse mellem tændspole og tændrør så enten tændkabler, rotor eller dæksel.
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.388
Dette efterlader kun 2 mulivheder nemlig strømfordeler dækslet og kablet mellem spole og fordeler
aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
Ville bare mene at strømdækslet visuelt ville tage skade, hvis gnisten her inde i huset springer forkert, og derfor brænder i plasten (eller hvad det nu er lavet af)
aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
Er det så ikke dækslet der pludselig er defekt?
Er det helt udelukket det er en komponent fejl?
- altså tændspole, sensor i strømfordeler (hall giver) lodninger i den her sortekasse med alle ledningerne.
Igen, tusind tak for jeres indlæg og engagement
mar 2006
Følger: 2646 Følgere: 2209 Biler: 55 Emner: 418 Svar: 4.936
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.388
aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
Og det er brummen fra pumpen når jeg sætter tænding på (primer i 3 SEK) og når jeg stopper med at "turne motoren", kan jeg høre benzin løbe retur i tanken.
Kan jeg måle om der er fejl på "hall giveren" eller tændingsmodul?
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
den lavet et digital signal.
den skal have + & - på de 2 ben og signal på det 3 ben.
men hvis der er gnist, så virker den. ellers vil den ikke gniste.
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.388
Er du sikker på at motoren ikke er hoppet i remmen/kæden ?
aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
Jeg sætter pris på dit engagement og hjælpsomhed.
Jeg var af den overbevisning jeg har prøvet de forhold du adressere i indlæg 14
Ja der er gnist ud af tændspolen, målt med eksisterende tændkabel imod strømfordeler. Målt ud ad stikket som slutter ned i strømfordeleren = jeg kan konkludere kablet og stikket ned i strømfordeleren også er ok, da jeg jo får gnist.
Det er testet med at indsætte skruetrækker i stikket og herefter placering på ventildeksel.
Endvidere målt med impulsmåler placeret på kablet mens det er samlet og forsøgt startet.
Da kablet levere gnist, må jeg vel konkluderer det er dækslet, trods der ingen brænde mærker er at se, ved visuel inspektion.
Nej, jeg er ikke sikker på kæden ikke er hoppet over. I fald det er sket, skal jeg vel nærmere kigge efter ny topstykke inklusiv ventiler, ventilstyr og stempler - men havde jeg ikke hørt det?
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 26 Svar: 736
Kan man montere rotoren omvendt ved en fejl?
Har du ikke evt tændspole fra en anden bil eller en universal som du kan bruge til at teste? Du skriver gnist - men der skal virkelig smæk på. Simpelthen så du ikke tror noget er ok men som måske lige præcis ikke er godt nok.
Dit emne bringer minder fra mine gamle Golf I 1.8 GTI dage
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.388
aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
Rotor kan heldigvis kun placeres på 1 måde, det samme med strømdækslet så her minimeres mine chancer for at fejle
Jeg var tæt på at købe en ny tændspole, men blev i tvivl om hvilken nu da den er konverteret til elektronisk tænding.
Forestille mig egentlig at købe et komplet set hjem (tændspole, strømfordeler, kabler, hall giver og tændrør) men bliver i tvivl om fejlen "blot" ligger i et kabel eller dæksel hvorfor det skal forsøges først.
Som I har skrevet tidligere skal jeg finde en med 3-4 ohm modstand i stedet for eksisterende 1,3 - 1,8 ohm..
Det glæder mig lidt det bringer minder frem - ikke alle minder er dårlige
aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
Det er lidt mere omstændigt, lige hvor den står pt, så det er et job for weekenden.
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.388
Det er IKKE den der giver fejlen
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.388
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 26 Svar: 736
Plus check lige stelkabel fra motor mod karosse/chassis...
aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
#30, ja hullet er visuelt intakt, men får det lige gennemlyst.
aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 371
Sæt motoren på TDC og kontroller begge ventiler er lukket på cylinder 1. Tag derefter dækslet af og kontroller at rotoren peger på cylinder 1 tændkablet.
Efter som det kunne tyde på MegaSquirt styre din tænding, kan det også være en ofset fejl her. Hurtig måde at teste det på er ved at markere strømfordelerens placerinng i forhold til motoren. Derefter løsnes strømfordeleren og drejes 1-2 cm til den ene og den anden side mens motoren turnes. Kontroller så om der kommer gnist ud på et af tændkablerne.
aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
Tak
aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
Nu spinne den igen.
Tusind tak for jeres input og fantastiske engagement.
Mvh
Allan
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 26 Svar: 736
Ingen gnist ud af strømfordeler