Vinduesviskere virker ikke Skoda Fabia {{forumTopicSubject}}
Hej folkens.
Håber I kan hjælpe i den given situation. Har fundet nogle enkelte emner lidt tilsvarende, men de synes ikke at kunne løse problemet og har endnu ikke fundet fejlen:(
Det drejer sig om fruens Skoda Fabia 1.4 Tdi 2007 stc. En dag stoppede forudeviskerne bare med, at virke? Viskeren til bagruden virker, sprinklerpumpen virker og generelt virker alt - undtagen viskerne til forruden!
Sikringerne fejler intet, da har også været afmonteret og monteret igen - uden held.
Synes det virker som en fejl på et relæ? Synes det virker lidt omtrent at komme ind til relæet, (Sidder vist bag sikringerne ind under rattet.
Har i nogen kendskab til dette og kunne fejlen måske ligge i armen (den der sidder ved rattet)? Syntes at kunne høre et klik når man hiver 'Armen op', men der sker ikke mere og derfor tænker jeg at relæet er fejlen eller BCS'en. Tror nemlig ud fra el-diagrammet at det er styret igennem BCS'en.... det ved Jeg dog ikke med sikkerhed og inden da, vil jeg derfor også spørge jer, om i måske har oplevet lignende eller ved hvad jeg skal gå efter?
Go' dag og go december.
okt 2016
Emner: 3 Svar: 66
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.864
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.230
sep 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
Det et træls tidspunkt på året det her sker på
okt 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 1 Svar: 11
sep 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
okt 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 1 Svar: 11
Der sidder nemlig mere end 2 ben mig bekendt
sep 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
Men uanset, så har jeg målt over alle ben med ' Armen' sat i alle 3 stillinger og har aldrig kunne måle mere end 6.2 - 6.4 v. ?
Målingerne skulle gerne være gode nok og har brugt mit Fluke multimeter, hvilket heller ikke fejler noget:)
sep 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
Men ellers må jeg ha' købt en ny motor og så bare prøve.
okt 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 1 Svar: 11
Lyder rigtigt nok.
Lyder lidt som om du ikke får Aktiverings signal så.
Start med at skifte relæet til viskermotoren så
sep 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
Har dog fundet en masse relæer oppe under panelet og svært tilgængelige er de også:p
Grunden til at jeg tænker på BCS'en er også fordi jeg umiddelbart ikke kan finde et direkte relæ for vinduesviskere motoren - synes at kunne finde relæer til alt muligt andet, men ikke lige til viskemotoren.
Ved du/i noget om dette?:)
sep 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.399
Test eventuelt kontakten for "hjelm åben" sidder i hjelmlåsen
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3315 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.207
sep 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
sep 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
Desværre har jeg endnu ikke fundet fejlen:( Øv Øv.
Har skiftet viskemotoren ud med en helt ny og har dertil målt 11,6 volt ved stikket til motoren - så det jo fint.
Viskerarmen til at starte motoren har 3 trin op, og kun ved sidste trin kommer der et klik fra relæet,? Er det sådan det skal være?:)
Derudover har jeg haft sat en lus på ved låsen for motorhjelmen, så kredsen aldrig vil være afbrudt - dog uden held.
Så jeg står godt nok lidt på bar bund og er igen nervøs for om det er BCS'en eller om evt. Er armen til at sætte viskeren i gang med? Bare underligt viskeren sådan pludselig døde under kørsel?
Så har nogen en ide eller et forslag, tager jeg pænt imod det:)
sep 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
Med al den hjælp og henvendelse der har været herinde, så skal i selvfølgelig også have en opdatering på situationen - Fejlen er fixet!
Som nævnt kunne forrudeviskeren ikke køre, uanset om ratstamme-armen var sat i trin 1, 2 eller 3. Bagrudeviskeren virkede fint og dertil hørtes der et klik fra relæet, hver gang man ville sætte viskeren i gang, dog uden nogen funktion.
Først og fremmest, gennemgik jeg sikringerne, for derefter at rykke lidt i ledningerne (måske en dårlig forbindelse).
Derudover tjekket jeg kontakten til motorhjelmen og fandt ud af, at lodningen herpå var irret op - (det må jo være her fejlen ligger, da det ifølge el-diagrammet er en bryde/slutte kontakt, som afgør hvorvidt der skulle være spænding til relæet på klemme XS4 18a/16). Jeg laver herpå en lus (om så at sige, en kortslutning) det hjalp dog intet....
Jeg vælger derefter, at afmontere viskemotoren og lave en midlertidig styring til denne. Altså med spænding ind over en brokontakt til henholdvis hastighed 1 og 2 og derudover den fornødne stelforbindelse og WUPTI - nu virker motoren sku, så fejlen er ikke viskemotoren og alle trin hastigheder virker.
Fejlsøgningen måtte altså derfor fortsætte mod relæet eller ratstamme-armen, men at vælge ud fra dette - så blev det relæet jeg startede med.
Så først måtte jeg afgøre om der overhovedet var spænding op til BCM'en (eller electrical unit). Dette gjorde jeg ved, at måle mellem klemme XP4 5a/3 (+) (RØD/GRÅ farvet kabel) og XP5 5c/1 (- Stel) (BRUN/LILLA kabel), her var der de 12V - så forsyningen op til styringen fejlede intet. Men da den er lidt besværlig, at komme til - ville jeg gerne lige måle kablerne ud til viskemotoren én gang mere, med armen sat i alle trin. Her var som bekendt ingen spænding, ud over en enkelt på små 5V, hvilket intet kan trække.
Så jeg går tilbage til BCM'en og vil nu have rykket enheden ud, for at måle på afgangs siden af relæet.
Derfor målet jeg nu mellem klemme XP5 5c/1 (- konstant stel) og XP4 5a/4 (+ udgangspænding for alm. hastighed), her kunne jeg intet måle.
Jeg prøver derfor også klemme XP5 5c/1 (- konstant stel) og XP4 5a/a (+ udgangspænding for høj hastighed), selv her kunne jeg intet måle.
Så sagen er den nu, at jeg ved der er spænding ud til motorklappen, jeg ved den er kortsluttet og spændingen kan måles ind til BCM'en, jeg ved BCM'en får strøm på indgangs siden og jeg ved nu at der intet kommer ud, uanset hvor jeg måler og hvordan armen til justering af viskemotoren står - så konklusionen er, at relæet ikke trækket korrekt (Det kan jo sagtens klikke, men have en defekt samtidig).
Så jeg konkludere ud fra, at relæet ikke virker, BCM'en er fyldt med relæer o.lign. samt det hele er loddet fint på en printplade! Den er derfor færdig og jeg gider ikke at kæmpe med det mere.
Jeg laver en midlertidig kontakt til viskeren og bestiller en ny styring hjem (BCM) som matcher de nr. der er på den originale.
Jeg monterer den modtaget styring og sætter alt på plads og wupti, så virker alt igen.
Jeg ved at den grundige gennemgang af alle ledninger, relæer osv. måske ikke var nødvendig, men det er vel ligeså fint at udelukke alle mulige andre årsager og derved også få gået hele bilen igennem - så kender man den da.
Jeg håber det er til, at forstå og numrene på de forskellige klemmer, ledninger osv. fandt jeg på et online lednings diagram, så fint og tydeligt viser de forskellige komponenter, nummer, lednings farver, funktioner osv.
Så godt nytår herfra og rigtig mange tak for hjælpen:)
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.399
Det kunne mange af dem der spørger her nok lære noget af
Godt srbejde fint at du afslutter her så andre kan lære af det ??
Vinduesviskere virker ikke Skoda Fabia