{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.843 visninger | Oprettet:

Daniel P
Daniel P
Tilmeldt:
29. sep 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10

Vinduesviskere virker ikke Skoda Fabia {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Håber I kan hjælpe i den given situation. Har fundet nogle enkelte emner lidt tilsvarende, men de synes ikke at kunne løse problemet og har endnu ikke fundet fejlen:(

Det drejer sig om fruens Skoda Fabia 1.4 Tdi 2007 stc. En dag stoppede forudeviskerne bare med, at virke? Viskeren til bagruden virker, sprinklerpumpen virker og generelt virker alt - undtagen viskerne til forruden!
Sikringerne fejler intet, da har også været afmonteret og monteret igen - uden held.

Synes det virker som en fejl på et relæ? Synes det virker lidt omtrent at komme ind til relæet, (Sidder vist bag sikringerne ind under rattet.

Har i nogen kendskab til dette og kunne fejlen måske ligge i armen (den der sidder ved rattet)? Syntes at kunne høre et klik når man hiver 'Armen op', men der sker ikke mere og derfor tænker jeg at relæet er fejlen eller BCS'en. Tror nemlig ud fra el-diagrammet at det er styret igennem BCS'en.... det ved Jeg dog ikke med sikkerhed og inden da, vil jeg derfor også spørge jer, om i måske har oplevet lignende eller ved hvad jeg skal gå efter? smiley

Go' dag og go december.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vinduesviskere virker ikke Skoda Fabia
  • Perle 81
    Perle 81 Tilmeldt:
    okt 2016

    Emner: 3 Svar: 66
    #1   1. dec 2019 har haft samme problem på min octavia. jeg skiftede viskermotor så kørte den igen.

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.864
    #2   1. dec 2019 Pil stikket af viskermotor og tjek om der kommer strøm. Gør der det, er viskermotor død, gør der ikke ligger problemet i det elektriske.

  • #3   1. dec 2019 Det er visker trækket... det er et kendt problem på VAG fra den årgang

  • Daniel P
    Daniel P Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #4   1. dec 2019 Har haft åbnet ind til viskemotoren og målte kun 6.2 v. Hvilket jo ikke er nok til at trække motoren - så tror fejlen ligger et andet sted. Vil lige ha' prøvet motoren af med 12v direkte stik, har bare ikke mere tid pt.

    Det et træls tidspunkt på året det her sker på smiley


  • #5   1. dec 2019 Ny viskermotor på

  • Daniel P
    Daniel P Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #6   1. dec 2019 Vil i hvert fald mene der skal 12 v. Til før det bliver en succes?:)

  • #7   1. dec 2019 Har du målt på det rigtige ben med ordenlig stel med et ordentligt multimeter.
    Der sidder nemlig mere end 2 ben mig bekendt


  • Daniel P
    Daniel P Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #8   1. dec 2019 Korrekt. Der sidder 4 ben, som jeg lige kan se. Henholdsvis stel, styresignal, spænding og tja- den sidste fik jeg ikke læst op på. Kan også være jeg husker forkert hele vejen igennem.
    Men uanset, så har jeg målt over alle ben med ' Armen' sat i alle 3 stillinger og har aldrig kunne måle mere end 6.2 - 6.4 v. ?

    Målingerne skulle gerne være gode nok og har brugt mit Fluke multimeter, hvilket heller ikke fejler noget:)



  • Daniel P
    Daniel P Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #9   1. dec 2019 Måske jeg læste diagrammet forkert. Syntes der var en ledning der gik som stel, men måske var det noget andet og i stedet sidder stel direkte i motorens beslag - det tror jeg bare ikke.

    Men ellers må jeg ha' købt en ny motor og så bare prøve.


  • #10   1. dec 2019 Okay.
    Lyder rigtigt nok.
    Lyder lidt som om du ikke får Aktiverings signal så.
    Start med at skifte relæet til viskermotoren så


  • Daniel P
    Daniel P Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #11   1. dec 2019 Mistænker også lidt relæet. Men kan det passe, at viskemotoren ikke som sådan har et arbejdsrelæ (enkeltstående relæ)? Er nemlig bange for om den er loddet på BCS'ens print....?
    Har dog fundet en masse relæer oppe under panelet og svært tilgængelige er de også:p

    Grunden til at jeg tænker på BCS'en er også fordi jeg umiddelbart ikke kan finde et direkte relæ for vinduesviskere motoren - synes at kunne finde relæer til alt muligt andet, men ikke lige til viskemotoren.
    Ved du/i noget om dette?:)


  • Daniel P
    Daniel P Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #12   1. dec 2019 Kan godt ske jeg skal ha' kigget noget mere på det. Nogen nævner at viskeren ikke kan køre hvis motorhjelmen står åben - med andre ord, hvis der er en dårlig forbindelse v. Motorhjelmen får viskeremotoren muligvis ikke lov til at køre - om det passer aner jeg ikke. Men det skal da også undersøges

  • #13   1. dec 2019 forreste viskere kan I K K E køre når hjelmen er åben
    Test eventuelt kontakten for "hjelm åben" sidder i hjelmlåsen


  • #14   1. dec 2019 Hvis relæet klikker, siger min logik mig at fejlen må ligge efter det.


  • #15   1. dec 2019 Kan man ikke give direkte give plus til motoren? For at se om viskerne ryger op

  • Daniel P
    Daniel P Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #16   1. dec 2019 Polobjørn: ja, så er der noget om snakken og sjovt nok er kablerne voldsomt irret, ja det ene kabel er nærmest knækket - så måske er fejlen her og måske derfor måler jeg en kun svag forbindelse ved viskemotoren. Men kan ikke rigtig finde den i el-tegningerne, havde nemlig tænkt mig bare at sætte en 'lus' på. Men kan ikke rigtig tyde om der skulle sidde en modstand i låsen for motorhjelmen?? Det ligner af alt bare en slutte/bryde kontakt?:)

  • Daniel P
    Daniel P Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #17   3. dec 2019 Nå nå, alt i alt skal alle ha' en tak for de indbydende inputs.
    Desværre har jeg endnu ikke fundet fejlen:( Øv Øv.

    Har skiftet viskemotoren ud med en helt ny og har dertil målt 11,6 volt ved stikket til motoren - så det jo fint.
    Viskerarmen til at starte motoren har 3 trin op, og kun ved sidste trin kommer der et klik fra relæet,? Er det sådan det skal være?:)
    Derudover har jeg haft sat en lus på ved låsen for motorhjelmen, så kredsen aldrig vil være afbrudt - dog uden held.

    Så jeg står godt nok lidt på bar bund og er igen nervøs for om det er BCS'en eller om evt. Er armen til at sætte viskeren i gang med? Bare underligt viskeren sådan pludselig døde under kørsel?

    Så har nogen en ide eller et forslag, tager jeg pænt imod det:)


  • Daniel P
    Daniel P Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #18   29. dec 2019 Hej alle.

    Med al den hjælp og henvendelse der har været herinde, så skal i selvfølgelig også have en opdatering på situationen - Fejlen er fixet! smiley

    Som nævnt kunne forrudeviskeren ikke køre, uanset om ratstamme-armen var sat i trin 1, 2 eller 3. Bagrudeviskeren virkede fint og dertil hørtes der et klik fra relæet, hver gang man ville sætte viskeren i gang, dog uden nogen funktion.

    Først og fremmest, gennemgik jeg sikringerne, for derefter at rykke lidt i ledningerne (måske en dårlig forbindelse).
    Derudover tjekket jeg kontakten til motorhjelmen og fandt ud af, at lodningen herpå var irret op - (det må jo være her fejlen ligger, da det ifølge el-diagrammet er en bryde/slutte kontakt, som afgør hvorvidt der skulle være spænding til relæet på klemme XS4 18a/16). Jeg laver herpå en lus (om så at sige, en kortslutning) det hjalp dog intet....

    Jeg vælger derefter, at afmontere viskemotoren og lave en midlertidig styring til denne. Altså med spænding ind over en brokontakt til henholdvis hastighed 1 og 2 og derudover den fornødne stelforbindelse og WUPTI - nu virker motoren sku, så fejlen er ikke viskemotoren og alle trin hastigheder virker.

    Fejlsøgningen måtte altså derfor fortsætte mod relæet eller ratstamme-armen, men at vælge ud fra dette - så blev det relæet jeg startede med.
    Så først måtte jeg afgøre om der overhovedet var spænding op til BCM'en (eller electrical unit). Dette gjorde jeg ved, at måle mellem klemme XP4 5a/3 (+) (RØD/GRÅ farvet kabel) og XP5 5c/1 (- Stel) (BRUN/LILLA kabel), her var der de 12V - så forsyningen op til styringen fejlede intet. Men da den er lidt besværlig, at komme til - ville jeg gerne lige måle kablerne ud til viskemotoren én gang mere, med armen sat i alle trin. Her var som bekendt ingen spænding, ud over en enkelt på små 5V, hvilket intet kan trække.
    Så jeg går tilbage til BCM'en og vil nu have rykket enheden ud, for at måle på afgangs siden af relæet.

    Derfor målet jeg nu mellem klemme XP5 5c/1 (- konstant stel) og XP4 5a/4 (+ udgangspænding for alm. hastighed), her kunne jeg intet måle.
    Jeg prøver derfor også klemme XP5 5c/1 (- konstant stel) og XP4 5a/a (+ udgangspænding for høj hastighed), selv her kunne jeg intet måle.
    Så sagen er den nu, at jeg ved der er spænding ud til motorklappen, jeg ved den er kortsluttet og spændingen kan måles ind til BCM'en, jeg ved BCM'en får strøm på indgangs siden og jeg ved nu at der intet kommer ud, uanset hvor jeg måler og hvordan armen til justering af viskemotoren står - så konklusionen er, at relæet ikke trækket korrekt (Det kan jo sagtens klikke, men have en defekt samtidig).
    Så jeg konkludere ud fra, at relæet ikke virker, BCM'en er fyldt med relæer o.lign. samt det hele er loddet fint på en printplade! Den er derfor færdig og jeg gider ikke at kæmpe med det mere.
    Jeg laver en midlertidig kontakt til viskeren og bestiller en ny styring hjem (BCM) som matcher de nr. der er på den originale.

    Jeg monterer den modtaget styring og sætter alt på plads og wupti, så virker alt igen.

    Jeg ved at den grundige gennemgang af alle ledninger, relæer osv. måske ikke var nødvendig, men det er vel ligeså fint at udelukke alle mulige andre årsager og derved også få gået hele bilen igennem - så kender man den da. smiley

    Jeg håber det er til, at forstå og numrene på de forskellige klemmer, ledninger osv. fandt jeg på et online lednings diagram, så fint og tydeligt viser de forskellige komponenter, nummer, lednings farver, funktioner osv.

    Så godt nytår herfra og rigtig mange tak for hjælpen:)




  • #19   29. dec 2019 Du et god til metodisk fejlsøgning og du har også omløb i dit hoved
    Det kunne mange af dem der spørger her nok lære noget af smiley
    Godt srbejde fint at du afslutter her så andre kan lære af det ??


Kommentér på:
Vinduesviskere virker ikke Skoda Fabia

Annonce