{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.118 visninger | Oprettet:

olie skift - kontra service {{forumTopicSubject}}

Min indtægt faldt med 3500 kr, udbetalt om måneden, det skete i efteråret. Så jeg passer lidt bedre på pengene, end jeg gjorde før.

Min bil skal have service - det er en C1 årgang 2016 det er tid til 4. Service. (75.000)

De tre første var hos Citroën det sidste hos den lokale auto mester. Alle var helt efter bogen. Det sidste eftersyn var noget billigere end autoriser og bilen er forlængst ud over garanti perioden. -automester er lettere at bruge da den ligger lokalt.

Mit spørgsmål er så, ville i fortsætte med at få “rigtige stempler” i bogen, eller ville i selv sætte lidt system i hvornår der skiftes olie, bremsevæske og renses/skiftes bremser ? Som jeg altid gjorde med mine gamle biler.


Det er let nok når man køber en 13 år gammel bil så får den et olie skift og man kører til bremserne hyler. Men den her bil skal jo holde mange år endnu.

Jeg har ikke planer om at sælge bilen, foreløbigt.




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  olie skift - kontra service
  • #1   12. jan 2020 Olie for hver 15-20.000 km. Bremser er vel bare når skiverne har for meget kant og klodserne skurer. Bremsevæske baah hver 5-6 år.
    Om du bare skal lave det selv uden stempler? Det kommer an på om du vil beholde bilen i 1 eller 6 år men ligegyldigt hvad så stadig skriv det i servicebogen hvad du har lavet


  • #2   12. jan 2020 hvis du har tænkt dig at beholde den i mange år, så tror jeg ikke prisen ved salg ville være den store forskel om der er stempler eller ej når nu det er en mini dyt som den..

    Men læs lige op på hvad fabrikanten skriver ang. hvad der skal laves i service ved de forskellige intervaller smiley

    også som der bliver skrevet, skriv ind i service bogen hvad du laver


  • #4   12. jan 2020 Garanti og evt kolance rep er væk nu,
    Så find en lokal mekker du stoler på.
    Olie skift hver 10-15000 max. Eller en gang om året.
    Bremser renses og smøres op årligt, så holder de 2-3 service længere.
    Gear olie og bremsevæske, for hver 60000km/4 år.
    Kølervæske hver 4-6 år også..
    Tændrør 60/90000km.
    Brændstoffilter hver 60000
    Pollenfilter hvert år.
    Luftfilter 60000km
    Det sådan en generel ting jeg går efter. Men selvf se fysisk på ting og vurder om det kan mere.
    Men når det er sagt, så de små kasser, olie og filter og kør til det er slidt ned. Hvis man er ligeglad. Ellers bare som ovenstående.


  • #5   12. jan 2020 Tak for indspark.

    Så er det ikke bare mig der er nærig smiley


  • #6   12. jan 2020 Om den så kostede 300k så ville jeg stadig lave service selv.. ingen grund til at bruge penge på stempler..

  • #7   12. jan 2020 Hvis du beholder den en tid endnu begynder prisen for service klart at overskride merprisen på bilen ved salg

    Jeg skifter selv olie, oliefilter, pollenfilter og luftfilter for hver 15.000 km eller med 7-8 måneders interval. Skifter selv i indkørslen og koster under 500 kr alt inklusiv

    Bremserne og bilen generelt gennemgås altid før syn, også bliver bremserne som regel tilset midt mellem to syn

    Bremserne bagpå er heldigvis tromler, så de er ikke så vedligeholdelses krævede som skiver på den størrelse bil


  • #8   12. jan 2020 75.000km service på din bil er stort set kun et olieskift. Og så en gennemgang. Der skal ikke skiftes nogen filtre, væsker eller andet der.

  • #9   13. jan 2020 Kør du bare til din lokale mekker og få den fikset.

    Så støtter du os lokalt og ikke bare de der store mærke bilhuse, som voldtager deres kunder.


  • #11   14. jan 2020 Jensen tonight = easy 4?

    Samme ordvalg i al fald...


  • #13   30. jan 2020 Jensen tonight

    Fint skrevet.

    Jeg endte med selv at skifte olie, olie filter og smide en ny bundprop i. Samt et kabine filter

    Og så selvfølgelig en grundig kontrol under bilen, smøring af hængsler osv.

    Jeg fandt et skriv fra importøren/ forhandleren sammen med min instruktions bog. Med hvornår de forskellige dele skal skiftes. Den følger jeg fremad, som minimums vedligehold.

    Så til efteråret får den ny bremsevæske og olie. Den klarer jeg nok også selv ligesom i start 20’erne med mine gamle toyotaer og billige FIAT’er. Forskellen er bare at jeg i dag har noget bedre styr på hvordan man bruger værktøj.

    Så er der flere penge til den kobling der sikkert engang skal skiftes af den lokale fagmand.


  • #14   30. jan 2020 Har du skruet i gamle Toyota, så er en C1 ingen problem (læs Toyota) smiley

Kommentér på:
olie skift - kontra service

Annonce