Bilbatteri dødt eller ikke? {{forumTopicSubject}}
Hej BG lige et hurtig spørgsmål omkring bilbatteri. (skal lige siges jeg allerede har spurgt nogen i min egen omkreds men får et nyt, og andet svar hver gang så nu tyder jeg til jer)
Jeg har en go gammel Opel Corsa fra 2006 (vidunderlig bil når den ellers kører..) den skal synes nu her i slut april. Den sidste uge er mit batteri så begyndt at give op.
Den sidste uges tid har den ikke kunnet starte uden startkabler. Selvom jeg har ladt batteriet på henover weekenden.
Idag har jeg så har fået testen batteriet med et multimeter. Når jeg måler uden den er tændt måler den Ca 9,30/40 volt (det er et 12v batteri) når jeg så får bilen startet, og vi tjekker om den lader så måler den 14,20/25 (her har fundet ud af at den helt fint lader.)
Så hvor er problemet er det batteriet? Eller noget andet. Et andet problem som så er opstået er at mit bagagerum ikke kan åbnes.
Håber i forstår spørgsmålet, og det rigtige svar kommer fra en af jer derude.
Tak på forhånd, og fortsat god torsdag!
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 8 Biler: 6 Emner: 13 Svar: 45
jul 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 11 Svar: 58
Forstået på den måde at det er et batteri som blev sat i sidst juli/start august sidste år batteriet er faktisk også fra Varta
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.667
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 31 Svar: 2.897
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.058
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.399
Det tester man med et multimeter uden motoren er i gang ved at måle "hvilespændingen" og med motoren i gang ved at måle "Ladespændingen"
det er også gjort og "hvilespændingen" indikerer klart og tydeligt at batteriet er defekt
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.667
Lad nu være med at gøre det sværere end det er, smut du nu bare tilbage til dine spam indlæg....
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.667
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.058
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 399 Svar: 4.993
Motor og alt elektronisk udstyr i bilen skal være slukket. Nøglen ude af
tændingslåsen.
Afmonter plus-pol kablet på batteriet.
Forbind multimeterrets sorte prøveledning til dette kabel, og forbind den røde til pluspolen.
Nu kan der ses på aflæsningen hvor stort et stilstandsforbrug bilen har, der vil normalt være et forbrug på nogle mA som sørger for at ur og andet udstyr kan huske og stå stdby.
Stilstandsforbruget er normalt 0-50mA men kan varier meget alt efter udstyr men hvis du har en form for kortslutning, evt. defekt generator vil stilstandsforbruget være væsentligt højere.
okt 2009
Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
Et multimeter kan give en ide om problemet.
Men et batteri kan godt vise 12V, men kapaciteten i batteriet er der ikke
Jeg kan komme med et eksempel, batteriet i min bil viser 12V med et multimeter, og batteri analysen viser at der kun er ca 30% kapacitet tilbage på batteriet, men den starter dog udmærket selv med et starterforbrug på 2500W.
Bilbatteri dødt eller ikke?