2.046 visninger
|
Oprettet:
Fartpilot Liteon AP500 udfordringer! {{forumTopicSubject}}
Jeg er ved at sætte en Liteon AP500 på min motorcykel
men kan ikke få kablet til at "skubbe" til servo`en når den holder stille uden at det krøller, men måske nogen kan fortælle mig om kablet bliver holdt stramt med et let træk i kablet når der kommer spænding på servo`en??? jeg har prøvet at sætte strøm på styremodul og servo, samt trykket på "On" på styrepanelet, det sker der ikke noget ved! dog uden at jeg har sat en ledning til tændspolen eller en bremselyskontakt.
jul 2014
Følgere: 14 Svar: 2.877
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.388
Du kan IKKE teste noget før bremsekontakt - koblings kontakt og tændings plus er forbundet impulsledning til tænding er ligemeget
hvis du bruger violet ledning til kobling behøver den IKKE at være forbundet (Udløser pilot når den får stel)
Har du monterings vejledning til piloten ? i den står hvordan du kan teste de forskellige ting på piloten
bowden kablet glider IKKE tilbage i servomotoren hvis du giver gas med dit gashåndtag men vil folde alt efter hvordan du har udført trækket
vedr. impuls/tænding er det meget bedre at benytte speedometersignalet hvis du har et elektronins speedometer
har nok monteret et halvt hundrede af de piloter mens jeg arbejdede og kan stadig huske det meste så bare spørg løs
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.613
Normalt når man monterer fartpilot, skal kablet have lidt slup, når det hele er slukket, når man manuelt gir gas, skal fartpilot kablet normalt enten følge med, og så lave en fin bue uden knæk. Men det er ski mange år siden jeg har rodet med kabeltrukne tempomat
jan 2014
Hvad sikring er der i en bil hvis du mister bevistheden mens bilen kører på pilot ?
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.613
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 64
Jeg har læst om en der har monteret samme fartpilot på en Suzuki, min er en BMW, og han har nøjes med signal fra minus ved tændspolen som "speed signal" og så et signal fra bremsekontakten, det skulle virke, men min bekynring er at kablet ikke går retur i servoen, men det er helt normalt, som jeg forstår det
Det er nu meget normalt med fartpilot på nyere motorcykler, men min er i forvejen bygget meget om, og er fra 96, så det kunne være ret cool med en fartpilot, vil jeg mene
jul 2014
jan 2014
Hvis den er enpolet kræver det et relæ for funktion
jun 2007
jan 2014
Hvis ikke muligt så relæ på skriv og spørg hvordan hvis først forslag ikke kan udføres
Pilot føler "stel" gennem stoplyslampe (må ikke være led)
jun 2007
Med hensyn til stoplys kontakten bliver det nok en relæ løsning, da baglygten er en diodetype, så hvis jeg forstår det korrekt, skal plussen til bremselyset trække et relæ, og måske give strøm til den brune ledning på fartpiloten??? eller er det lige meget, men når det relæ trækkes, sluttes der en stel forbindelse til til den brune/hvide ledning til fartpiloten, så den får stel og slår fra?
jul 2014
jun 2007
jun 2007
jul 2014
med hensyn til led pærer i stoplys kan der sættes en modstand ind over..
jan 2014
Du skal bruge et skifterelæ med klemmer 85 86 30 87 og 87A for at udføre det korrekt
Ene brune til plus på stoplyskontakt og forbind relæ så det trækker når du bremser
Anden brune til 30 på relæ
Kl 87 til plus
Kl 87a til stel
Ved du hvad en diode er og hvordan den virker ?
Med 2 dioder kan du forbinde relæet til begge bremser uden at sammenblande dem
jun 2007
Jeg har prøvet at tage speed signal fra minus på omdrejningstæller, men synes ikke jeg kan få den til at reagerer, men det hele skal måske først virke, altså bremselys også for at kunne teste noget, jeg vedhæfter diagram på motorcykel.
jun 2007
jan 2014
diagram - hvor er stoplyskontakterne ?
Og IGEN du kan IKKE teste før alt er forbundet
Du har formodentlig 2 stoplyskontakter giver de begge plus ?
Hvis de gør så læg en diode fra hver kontakt og saml den anden side af dioder på dit relæ så vil pilot udløse uanset hvilken bremse du bruger
Byg kontakt på din kobling og monter den så den giver stel til den violette ledning så vil piloten annulere når du kobler ud !
jun 2007
jun 2007
jun 2007
maj 2013
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 5
Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med kablet. Men her er, hvad jeg gjorde:
Jeg har brugt CM35 betjeningsarmen, der desværre ikke tåler seriøst meget vand... så jeg skal have tætnet den med silicone eller noget. Men ellers har jeg ikke haft nogle komplikationer med systemet.
- Forbindelse til den ene tændspole via den gule ledning; jeg har udeladt koblingsforbindelse, da jeg alligevel aldrig kobler ud, inden jeg bremser (hvilket jo afbryder fartpiloten).
- Selvsagt et signal fra stoplyskredsen (brun, så vidt jeg husker) til udkobling ved bremsninger.
- Orange til en klemme 15, altså +12V når der er tænding på.
- Kablet fra servomotoren er for langt, så jeg lavede en sløjfe langs stellet og førte selve kabelenden ind under gaskablet på karburatorerne - de kan snildt være der begge to uden at konflikte.
Kablet skal blot have lidt slæk på samme måde som det almindelige gaskabel, så burde alting være i orden. Når servomotoren arbejder, trækker den kablet ind i selve motoren og lader det køre ud igen, når fartpiloten afbrydes.
Du kan teste det således: hold set/acc indtrykket, og sæt tænding på. Den skal derefter give et bip, hver gang man sender et signal (alle funktioner på betjeningsarmen, samt bremse osv.)
Servomotoren testes ligeledes ved at holde set/acc indtrykket, og så startes motoren. Når fartpiloten efterfølgende tændes, skal den give omdrejninger via servomotoren, når man vælger set/acc og vice versa.
Jeg håber, at det kan hjælpe - held og lykke, jeg er totalt syg med min og har svært ved at undvære den, nu hvor jeg har prøvet at køre med sådan én.
maj 2013
Hvis alt andet virker i de forskellige testmodes, så burde opsætningen under kørsel også fungere, forudsat, at man vælger den rigtige sekvens og husker at gemme opsætningen.
Det er udmærket, at den bipper, når man vælger noget, men det er jo lidt svært at høre på en motorcykel... så der må man bare prøve sig frem. Jeg fandt ret hurtigt ud af, at dens gain var alt for hidsig til en motorcykel (den er jo som standard gearet til en 4-hjulet skildpadde og ikke en 2-hjulet sprinter).
Men med lidt eksperimentering finder man jo et niveau, der passer til éns temperament og maskinen.
maj 2013
Ved opsætningen under kørsel er der to parametre, den skal lagre i sin hukommelse. Det ene er den før nævnte gain, der afgør, hvor “aggressivt” den skal regulere hastigheden - den anden, derimod, går på kablets slæk - så den ved, hvor meget servomotoren skal trække i kablet, inden den rent faktisk begynder at give gas (for at sikre en blød tilkobling).
jun 2007
Med hensyn til kontrolpanelet har jeg brugt det der kan monteres på instrumentbrættet, og kommet en pose omkring, så det virker umiddelbart
maj 2013
Super! Ja, den er god, bestemt! Jeg var spændt på, hvordan den ville have det med de tæsk den får på en motorcykel, men både elektronikboks og servomotor lever stadig i bedste velgående efter noget i retning af 40-50.000 km, heraf størstedelen i eks-Sovjet.
Indkoblingen kan du jo finjustere. Den automatiske opsætning virker generelt ganske udmærket, men igen er dens default-parametre jo beregnet til biler. Så lidt mindre gain kan gøre underværker. c”,)
Anyway, godt at høre, at det lykkedes dig at komme problemerne til livs.
Fartpilot Liteon AP500 udfordringer!