{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.210 visninger | Oprettet:

H. E
H. E
Tilmeldt:
17. jan 2008
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 14

Motorolie til Hyundai i10 {{forumTopicSubject}}

Hej Drenge,

Har et hurtigt spørgsmål, som jeg håber en af jer kan hjælpe med. For en uge siden lyste min olielampe ganske kort. Og ser ud til at jeg skal have noget olie på bilen. Tjekkede også pinden, og den så ud til at være rimelig lav.
Så jeg tjekkede mine sidste 2 servicerapporter, for at se hvad de har hældt på, men studsede lidt over at de i 18 hældte 5w40 på, men sidste år hældte de 0w20 på (eller 0w50, kan ikke huske det præcist) og så begynder jeg jo at tvivle lidt.
Har de hældt noget forkert på? Og skal jeg være bekymret? Eller er det helt normalt.

Kort om bilen: Hyundai i10 1,2 4-cyl, som er 5 år gammel og har kørt 69.000 km.

Har vedhæftet billeder så i kan se hvad der står i instruktionsbogen.

Hvad vil i råde mig til at gøre? Kan sagtens skaffe olie fra arbejde, uden problem. Ved bare ikke hvilken? Og hvad sker der hvis man hælder en anden olie på, end de fyldte på til service?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motorolie til Hyundai i10
  • #1   14. apr 2020 hæld noget 5w30 på og begynd at tjek olie

  • #2   14. apr 2020 Hvis du nøjes med at fylde 1 liter på (hvis du ikke kan se olieniveauet på pinden), så kan det godt gå med en anden viskositet.

    Det bedste vil dog være at lave et olieskift med filter til noget 5w30 smiley


  • H. E
    H. E Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 14
    #3   14. apr 2020 Tak for svarene smiley har lige vedhæftet billede af min oliepind. Synes ikke det ser vildt godt ud. Hvad siger i?

    Men regner også med at påfylde noget 5w30.
    Hvis man skal fylde helt nyt på, og med nyt filter, er det så bare med at tage det gamle filter af, vente til den er Tom, og så fylde nyt olie på?


    profilbillede
  • #4   14. apr 2020 Det ser virkelig ud til på billedet at der INGEN olie er på oliepinden og så er det noget seriøst pis når olielampen så har lyst!!!
    Det her kan desværre være din dyreste vigtigste lærestreg.
    Hvis du er heldig kan det være motoren ikke har taget skade! kør ikke i bilen før du har hældt olie på!!!!


  • #5   14. apr 2020 Hvis det er med benzin motor ville også hælde 5w 30 på men både 0w 40 og 5w 40 er udmærket til den motor

  • H. E
    H. E Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 14
    #6   14. apr 2020 #Simon

    Ja, det kan jeg forstå smiley har heller ikke kørt i den siden.

    Kort historie: Kørte til bilka (2-3 km), i sidste uge, og på de sidste 100 meter begyndte lampen at lyse, og kunne godt lugte et eller andet. Gik ind og handlede, og da jeg kom tilbage tjekkede jeg pinden. Den så cirka sådan ud som på billedet. Tændte motoren, men lampen lyste ikke, og ingen lugt. Så sneg mig stille og roligt hjem og så har den stået stille siden. Der var heller ingen problemer på hjemturen.


  • #7   14. apr 2020 Det lyder virkelig skidt.
    Prøv at hæld noget 5w30 på hvis du googler “smøretabel” kam du finde anbefalingen af de forskellige olie fabrikanter til netop din bil.
    Feks: https://applications.castrol.com/oilselector/da_da/c/search
    Indtast din nr plade og du får den olie de vil anbefale dig, 5w30 er ikke bare 5w30 olie.
    Kryds fingre og håb at alt lyder fint når den bliver startet op igen efter påfyldt olie


  • #8   14. apr 2020 kan godt hælde 2 liter på mindst

  • #9   14. apr 2020 Hej
    Spændende.
    Chancen for et motorliv herefter er sådan ca 20 % skadefri, 30% oprevet motor med efterfølgende stort olieforbrug som ikke går gennem motortest ved næste syn. 50% ny motor/dyt.
    Mvh kp


  • #10   14. apr 2020 husk lige at få tjek at den ikke er utæt for olie

  • H. E
    H. E Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 14
    #12   14. apr 2020 #Trolle
    Bare rolig, det ville du heller ikke få lov til smiley kan godt være det bare er en i10, men er stadig glad for den. Og husk lige, hvis man ikke har noget godt at sige, skal man nogen gange bare lade være smiley

    Til jer andre. Tak for alle de fine svar. Jeg får hældt noget olie på, og kigger nærmere på sagen.

    Lige et sidste spørgsmål. Kan det have nogen betydning, hvis mit værksted nu virkelig har smidt forkert olie i? Og kan det have skadet motoren? For som sagt har de ikke fyldt det samme olie på, som året forinden.


  • #13   14. apr 2020 H.E: Hvis de har fyldt 0w40 eller 5w40 på har de overholdt det de skal dog er det rarest at ha den samme olie i hver gang.
    Man skal hyppigt kontrollere oliestanden, det står også i servicebogen, også på en ny bil.
    Jeg er bange for du hænger på den medmindre du kan bevise at det der er sket er sket fordi de har hældt den forkerte olie på.
    Pisse træls men jeg er bange for at det er sådan


  • H. E
    H. E Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 14
    #14   14. apr 2020 #Simon
    Har lige dobbelttjekket min servicerapport. Der står faktisk at de har fyldt 0W20 på. Og det er ikke angivet i instruktionsbogen. Så faktisk har de vel hældt noget forkert på?
    Men ja, du har helt ret. Jeg burde kontrollere oliestanden noget oftere. Det må jeg skrive mig bag øret.

    Men tænker at jeg må gøre det at jeg fylder noget på. Og når jeg ikke oplever nogen problemer, så må jeg lige nævne det til næste service. Det er her om 2-3 måneder.


  • #15   14. apr 2020 Så har du måske noget for som du siger bliver den olie ikke anbefalet! Men jeg ved ikke om det er nok, jeg tror dog du skal kontakte dem hurtigst muligt så de ikke kan ligge den over på dig med at du nu har kørt for langt med den forkerte olie.

  • H. E
    H. E Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 14
    #17   14. apr 2020 #Simon
    Tror desværre det tog er kørt. For det var ved sidste service at de må have fyldt den på. Så det var sommer sidste år smiley men kontakter dem imorgen og hører hvad de har at sige.

    #Trolle
    Det skal jeg gøre. Jeg må få sat mig en alarm i telefonen, eller noget i den stil.
    Jeps, også hvad jeg havde læst mig frem til. Irriterende nok havde jeg for nogen år tilbage købt en dunk olie, som jeg ville have de skulle fylde på til service. Det var 5w30. Men da jeg hentede bilen fik jeg at vide at det var den forkerte, og de havde selv fyldt 5w40 på.


  • Jacob S
    Jacob S Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
    #18   15. apr 2020 I stedet for resten af dit liv at skulle bruge en alarm til at minde dig om at tjekke oliestand, så kan du hægte olietjekket sammen med andre ugentlige gøremål.
    Hvis du ikke tanker benzin hver dag, så kan du evt. hægte olietjekket sammen med tankning.. Hellere tjekke ofte, så du ved at du får det gjort.


Kommentér på:
Motorolie til Hyundai i10

Annonce