{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.040 visninger | Oprettet:

Søren P
Søren P
Tilmeldt:
25. sep 2018
Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27

Mazda 6 nulstiller under kørsel {{forumTopicSubject}}

Hej,
Er jævnt træt af min Mazda, som jeg tror er en mandagsmodel.
Seneste udfordring er kommet til inden for den seneste måned.

Det elektriske system nulstiller nogle gange. Og endda på flere forskellige måder.
Nogle gange er det bare en "soft" reset, hvor autopiloten slår fra, og infotainment systemet genstarter. Andre gange nulstiller den helt, hvor motoren sætter kortvarigt ud, og servostyringen også sætter ud.
Uret gå for langsomt og af og til sletter den alle radiokanaler.
Har oplevet et par gange, at den ikke vil låse op med nøglebrikken, hvor jeg måtte benytte nødnøglen (inde i brikken).
Det er en nøglefri model.
Har fået skiftet gearkablet for en måneds tid siden. Men problemerne kom dog ikke lige efter dette.
Har prøvet med ekstranøglen, men det er det samme med den.

Her er en video, der viser problemet: https://streamable.com/fjp7bu

Jeg skal have den på værksted på tirsdag. Nogle forslag til hvad jeg skal bede dem tjekke?

Model: MAZDA 6 Stationcar (GH) 2.2 D Diesel
(95 KW, fra Byggeår 01.2010)

Alt hjælp er velkommen, tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mazda 6 nulstiller under kørsel
  • #1   6. maj 2020 dårlig stel et sted?

  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27
    #2   6. maj 2020 #1 Ja. Det er også min tanke. Men hvordan konstaterer man det? Kan værkstedet lokalisere det, uden at splitte bilen ad?

  • #3   7. maj 2020 Dårligt stel måles ved hjælp af spændingstab fra stel til stel, eller måle spændingen til enheden og til stel, dette gøres bedst med en prøvelampe.
    Et trick er at lave en ledning fra batteriets minus pol og et krokodillenæb, og så lave "kunstigt" stel derigennem, så kan man finde dårligt stel ret hurtigt.


  • #4   7. maj 2020 Jeg oplever præcis det samme her, er møg belastende. Nu giver computeren også forkert information til sensor til gearkasse. Hvilket får den til at give et svagt klonk når jeg tager den ud af gear, og andre gange den sætter ud i motoren ( nød program ), eller giver servofejl ved gearskift .
    Skal have den på værksted mandag til fejlsøgning.
    Dog mener mekanikkeren her, at det r gammel chip som er årsagen, og boksen er nu blevet gendannet.
    Men fejlene er der stadig.


    Så følger lige med her.


  • #5   7. maj 2020 En prøvelampe??
    Det eneste du kan bruge en prøvelampe til under fejlsøgning er for at tjekke sikringer. Alt andet er den ubrugelig til!


  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27
    #6   7. maj 2020 #4
    Ja, det er mega træls. Og siden du bøvler med det samme, kunne det tyde på det ikke bare er noget simpelt, som en dårlig stelforbindelse.


  • #7   7. maj 2020 Ja desværre, det er også blevet nævt hos Audi at den også går ned i 6 volt til tider og dermed sender den i nød tilstand. Men de skulle bruge mere tid til at fejlsøge, så jeg må tilbage til dem på mandag.

  • lars n
    lars n Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 465
    #8   7. maj 2020 stel fra motor og fra gearkasse da de ser ud til sidde tæt gearkablet

  • #9   7. maj 2020 I og med at det er så mange forskellige komponenter der bliver genstartet, vil det være nærliggende at formode at de komponenter har stelforbindelse forskellige steder. Så jeg ville også tjekke hovedstel, men det burde umiddelbart give problemer med at starte motoren. Så måske det kan være noget spændingsforsyning. F.eks fugt i en sikringsboks.

  • #10   7. maj 2020 Jeg håber ihvert fald det er noget med stel og programmering jeg r ude i, og kan nøjes med det.

  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27
    #11   7. maj 2020 Men forstår ikke, hvordan det kan have noget med programmering at gøre, for der er jo ikke blevet pillet ved ECU'en, i forbindelse med fejlen er begyndt. Ikke på min Mazda, i hvert fald smiley

  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27
    #13   7. maj 2020 #8
    Det er jo interessant. Måske der er blevet pillet ved noget, ifbm. udskiftning af gearkablet. Fejlen begyndte ikke lige med det samme, efter denne reparation, men fejlen er de jo altså heller ikke hele tiden.
    Er det stel til både motor og konsolle/infotainment, der sidder der?


  • #14   7. maj 2020 bare lige for sjov, så kan du jo tage et startkabel, og prøve at sætte fra karrosseri eller stel på batteriet, også direkte til motoren, også om det hjælper.

  • #15   8. maj 2020 Kunne du eventuelt tage et billede af dit motorrum og uploade her?

  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27
    #16   8. maj 2020 Billede af motorrummet vedhæftet. Undrer mig over hvad det evt. kan bruges til.

    profilbillede
  • #17   8. maj 2020 Kan du tage et nærbillede af den rustne bolt hvor kablet går på ovre i højre side? Synes selve kablet ser lidt irret ud

  • #18   8. maj 2020 #16 Tak for billedet.

    Har set lignende problem, hvor der var et stelkabel under luftfilterkassen, som var problemet. Hvis du selv er finger nem, kan du prøve og tjekke om der er et stelkabel der under.

    Skal ikke kunne sige om det var samme motor og om det var en Mazda 6, men en Mazda var det.


  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27
    #19   8. maj 2020 Boltbillede vedhæftet. Den har set bedre dage.
    Der har ikke været problemer med bilen de sidste to dage (omkring 120km). Så det er virkelig mystisk.

    #18
    Jeg vil bede værkstedet kigge på det. Tak for forslaget.


    profilbillede
  • #20   9. maj 2020 Tror selv du fandt dit problem der, der kan ikke være meget god forbindelse der igennem. smiley

  • #21   9. maj 2020 Det er svært at sige. Tænker at hvis den forbindelse er så dårlig, at instrumentering og andre mindre forbrugere slukker periodisk, så burde motoren have problemer med at starte ind imellem, da starteren jo trækker den største strøm.

  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27
    #22   9. maj 2020 Selvom bolten er godt rusten, tvivler jeg også på det er der den er gal. Men det vil nok ikke koste det store, at få den skiftet, så det beder jeg værkstedet gøre.
    Til info, så har bilen aldrig haft problemer med at starte.
    På et udenlandsk forum, har der været snak om problemer med BCM'et, der kunne resultere i lignende fejl. Men når jeg nogle gange oplever at motoren også kortvarigt sætter ud, når fejlen viser sig, tvivler jeg på det er der den er gal. Men vil nok foreslå det til værkstedet også.


  • #23   9. maj 2020 Jeg har lavet 100+ Kia biler med lign forbindelser, hvor alt stel blev trukket igennem selve bolten, fordi der var for tykt lag maling bag kabelskoen. Når så bolten blev dårlig, forsvandt forbindelsen. Du har et iret hovedkabel, en plum rådden bolt og det er her din forbindelse skal gå igennem, ikke just gode vilkår.

  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27
    #24   9. maj 2020 Jeg beder værkstedet skifte bolten, og sikre kabelskoen på batteriet sidder ordentligt. Den kan faktisk tages af, hvis man vrikker den.

    #23
    Har de Kia'er du har fikset haft lignende problemer?


  • #25   9. maj 2020 prøv da at spænd batteriklemmen hvis den kan vrikke.

  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27
    #26   10. maj 2020 Den kan ikke spændes hårdere. Så der skal nok lægges noget mellem terminalen og klemmen, så den kan spændes ordentligt til. Jeg beder værkstedet om at fikse det. Men det har jo nok fungeret sådan i det meste af bilens levetid.

    Tredje dag unden fejl. Ved ikke om jeg skal være glad eller paranoid smiley


  • #27   10. maj 2020 jeg ville tage den stelledning af, gøre forbindelserne rene og sørge for de ordentlig spændt. Noget du godt selv burde kunne finde ud af hvis du vil spare værksted prisen

  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27
    #28   10. maj 2020 Tror jeg beder værkstedet gøre det. Den skal have et olieskift og nye dæk alligevel. De har helt sikkert også en bolt liggende, og en ordentlig løsning på kabelskoen.

  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 27
    #30   13. maj 2020 Så har bilen været på værksted.
    Den rustne bolt var faktisk løse, når man begyndte at skrue på den, så det, kombineret med den løse kabelsko, har nok været årsagen til mine problemer.
    Den har ikke skabt sig i en uge nu (hvor jeg spændte kabelskoen nødtørftigt i fredags), så jeg tror på det er løst nu.

    Tak for input og forslag.


  • #31   18. maj 2020 Det er en klassiker set flere gange. Men godt du fik det løst og super med tilbagemelding. smiley

Kommentér på:
Mazda 6 nulstiller under kørsel

Annonce