{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.586 visninger | Oprettet:

Chr J
Chr J
Tilmeldt:
26. maj 2020
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Gearkasselejer?? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Min 2010 Hyundai I20 rystede lidt i bremserne og jeg kunne måle at mine nav var skæve. Jeg har derfor netop skiftet lejer, nav, styrekugler, skiver og klodser i begge sider.
Efterfølgende runger bilen når jeg rammer 60km/t - lyder fuldstændig som et forhjulsleje. Jeg havde derfor begge klumper ude igen og kunne ved at rotere dem i hånden høre en lille mislyd i det ene. Min lokale mekaniker bekræftede at det var lejet og skiftede det for mig.
Lyden er der fortsat!!!
Der er ikke slør i forhjulslejer og synes ikke det gør den store forskel når man drejer.
Vi har lige haft bilen på en lift og gassede op i 3. gear for derefter at slukke og lade den løbe i frigear. 2 mekanikere lyttede og syntes ikke det kunne være forhjulslejer men til gengæld gearkassen!!
Kan det virkelig være gearkassen eller lejerne i denne der er blevet forstyrret af at jeg har skiftet de andre dele?
Kan jeg teste på en måde?
Når bilen er kloset op og motoren igang med 60km/t kan man stadig tydeligt høre det i kabinen når døre og vinduer er lukkede. Derfor tænker jeg ikke det kan være baghjulslejer eller dæk.

Alle input er kærkomne, tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gearkasselejer??
  • #1   26. maj 2020 har du andre hjul til bilen.

    for vi oplever af og til kunder kommer og vil have skifte hjulleje, da en bekendt sige det er i stykker.

    hvor vi så kan høre det er dæk.
    det er galt med.



  • #2   26. maj 2020 #1
    Dennis GSi

    Han skriver jo han har haft den på liften med frit hængende hjul og har den startet og sat i gear.

    Vil da sige alt peger på lejer i gearkassen


  • #3   26. maj 2020 jeg havde stadig prøvet med andre hjul.
    det er hurtige og billige end og skifte gearkassen.

    larmer den så stadig ja så kan man skifte gearkassen



  • #4   26. maj 2020 #3 giver jo ingen mening når hjul ikke rør jorden. smiley så er sgu ikke dem der larmer

  • #5   26. maj 2020 sådan som jeg læser det.så var mekaniker ikke ??% sikker på om det var gearkassen.

    så for og fejlsøge lidt mere
    end bare og skifte noget man ikke er sikker på

    men sådan er jeg, jeg vil gerne være sikker på den del jeg skifte, også er i stykker.
    men det er jo op til tråd starter, hvad og hvordan han gør.

    så kan alle vi andre kun råde og vejlede smiley


  • #6   26. maj 2020 Man kan IKKE teste for lejestøj m.m. med hængende hjul, fortøjet skal stå på bukke eller lignende så ophæng har samme position som hvis hjul stod på vejen

  • Chr J
    Chr J Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #7   26. maj 2020 Tak for input gutter!
    Der var ingen støj inden jeg gik i gang. Hverken fra dæk eller lejer. Jeg har prøvet at bytte om på for og bagdæk uden resultat.
    Kan et helt nyt forhjulsleje være ødelagt til trods for der ikke er slør, lyden ikke ændres når jeg drejer samt der ingen mislyde er når bilen er på liftnog hjulet snurrer lystigt?
    Jeg har også stået med klumpen i hånden og drejet navet uden mislyde...


  • #8   26. maj 2020 Montering af hjullejer kræver i mange tilfælde specialværktøj for ikke at ødelægge dem, om det er tilfældet i den problemstilling du oplever lige nu, er højst sandsynligt.
    Hvis den ikke har larmet i lejerne i gearkassen før, er det sikkert hjullejerne.


  • #9   26. maj 2020 Hvilket mærke lejer købte du?
    Gearkassen går ikke i stykker af at man skifter forhjulslejer, Medmindre man har tæsket drivaksel ind på plads eller på anden måde voldtaget noget på.
    De lejer jeg har skiftet har været uden slør MEN de er også skiftet så snart man hører den rumler.
    Er lejet presset i korrekt? nogle biler kommer med leje og nav i en del og presser man så bare lejet i "klumpen på navet kan det beskadige lejet.
    Der er sikkert mange der er sluppet godt afsted med det MEN har man købt et lidt for billigt leje eller ikke fået rengjort det godt nok, kan leget blive beskadiget.
    Er der olie nok på gearkassen?

    MVH Simon


  • Chr J
    Chr J Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #10   26. maj 2020 Hej Simon,
    Jeg købte 'Optimal' fra Thansen til 300kr/stk.
    Tak for de beroligende ord ang. gearkassen!
    Jeg var meget omhyggelig med at presse lejet i klumpen og efterfølgende nav'et fra modsatte side. Lejet presset i på yderringen og modhold på inderringen da jeg pressede nav'et i. Skal dog ikke kunne sige om det alligevel gik galt - kan bare ikke se hvor. Det er svært at vurdere hvor mange kræfter der går til med en hydraulisk presse synes jeg.
    Det er ikke længe siden jeg skiftede olie på gearkassen og den har ikke dryppet.


  • #11   26. maj 2020 Det lyder til at du har tænkt på det hele!!!
    Jeg ville dog ikke bruge optimal da jeg har haft flere problemer med deres styre/bærekugler.
    Når det gælder lejer ville jeg ikke bruge andet end Fag, SKF eller Koyo da jeg har prøvet flere gange at andre billige mærker rumler lynhurtigt igen(har dog ikke prøvet optimal lejer)
    Det lyder ikke til at det er monteringen er gået galt.


  • Chr J
    Chr J Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #12   26. maj 2020 Tak for tilliden...
    Men et eller andet er rivende galt som jeg enten ikke har tænkt på eller gjordt forkert. Jeg er blot amatør!
    Kan differentialet tåle at man kun løfter det ene hjul og lader motoren køre det op i omdrejninger for at tjekke lejerne hver for sig?
    Ellers må jeg til lommerne igen og skifte begge lejer til SKF....bare for at udelukke det.


  • #13   26. maj 2020 Det burde ikke ødelægge noget så længe der ikke er spær.
    Det er nemlig derfor du aldrig må gå på kompromis med kvaliteten af reservedele! det er nemlig pisse svært og træls at fejlsøge når man ikke er sikker på det man har skiftet, rent faktisk er iorden!
    Man begynder at udelukke de dele man har skiftet.
    Jeg har prøvet det med drivaksler der pludselig gav resonans, billige bærearme jvor bøsningerne var så bløde at den rystede i rattet ved nedbremsning(det tog et par skiver at finde den fejl smiley )
    Efter det brugte jeg kun anderkendte mærker til div dele.
    Jeg bliver nok slagtet MEN er pengene små så kig evt på Autodoc.dk , Atp-autoteile.de eller min favorit profiteile.de.
    Der kan du typisk få det bedste til samme pris eller billigere end det billigste herhjemme.
    Hvilken motor/årg er din bil?


  • Chr J
    Chr J Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #14   27. maj 2020 Tak for tippet!
    Bilen er fra 2010 og har kørt 170.000km. Motoren er på et tidspunkt blevet skiftet og har efterogende nu kørt 75.0000km. Det er en 1,2 benzin. Min mekaniker siger det er en ford motor det blev brugt i denne model.


  • #15   27. maj 2020 Hvis man kunne lægge video op i tråd kunne jeg vise dig et hjulleje der støjer vildt meget uden at der er slør i, så det kan sagtens være defekt uden slør

  • #16   27. maj 2020 Kan du ikke mærke om fjeder "ryster/rumler" hvis bil er løftet fra jorden, og du drejer på hjul, hvis det gør kan det sagtens være leje, sådan plejer jeg for det meste at gøre:)

  • Chr J
    Chr J Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #17   28. maj 2020 Måske en lille bitte smugle på venstre fjeder.
    Jeg har forsøgt det trick tidligere men syntes det var forsvindende lidt samtidig med at klodserne kun lige kysser skiven.
    Prøvede lige med klodserne ude, men man skal være fintfølende for at kunne mærke forskellen.
    Kam bremseslanger være skyld i at bremserne hænger en smule?


  • #18   28. maj 2020 #17 ja, hvis de er ødelagt inden i.
    så kan de blive som en kontra ventil


  • Ole P
    Ole P Tilmeldt:
    mar 2022

    Emner: 1 Svar: 12
    #19   12. mar 2022 Jeg har samme problem med min nyindkøbte Hyundai i 20 , med at den synger uden at jeg tror det er hjullejer eller dæk så tror det er lejer i gear da udrykkerleje er ok og ingen lejestøj når den er oppe på liften men en svag hyletone , nok fra gear. overvejer at skift lejer i den da den kun har gået 114.000 km og en brugt ofte har kørt mere,

    Lige en "sjov" historie da jeg afprøvede den ..... Ikke vandt til biler der låser døren når den sætter i gang og det skrammel vil jeg gerne slå fra men kan vist kun gøres ved Hyundai ,men prøver nok først at sætte min computer på inden jeg kører derud
    .... Da jeg skulle afprøve lydene med min lift helt oppe satte jeg bræt på speeder ca 2000 rpm og i 4 . gear .... ups bilen låste med hjul igang .. bilen var nyindkøbt så begge nøgler sad i nøglebundtet i tændingen ... havde heller ikke gjort forskel for bilen kan ikke låses op udefra når den kører hverken med fjernbetjening eller nøgle ....hmmmm nå jeg fik armen op foran motor og rev i fronkklapkabel , sænkede bilen og revet par tændkabler fra .. den gik ud ... men stadig låst og jeg kunne ikke låse den op , Jeg måtte bruge , som låsesmed , bruge et par trækiler og forsigtigt åbne dør i top så jeg kunne få lang pind ind og trykke på rudehejs . der var jo tænding på så ruden gik ned ...
    Nogen der sådan lige ved hvordan man slår det der låseting fra det er da bare ivejen her i dk hvor man ikke behøver at låse sig inde
    VH Ole


  • #20   12. mar 2022 Altid rulle ruden ned når bilen er på lift smiley

    Man kan købe et stetoskop

    https://www.thansen.dk/bil/autovaerktoj/motorvaerktoj/mekaniker-stetoskop/n-449988417/pn-449988408

    Den er god til at lokalisere lejestøj, også på generator og lign.

    Lyder dælme til at være hurtigt med defekte lejer i gearkasse, ikke noget Hyundai vil kigge på?


  • Ole P
    Ole P Tilmeldt:
    mar 2022

    Emner: 1 Svar: 12
    #21   13. mar 2022 Hyundai i 20 2014
    Jo kan godt give mening at rulle rude ned men i mange år har det været andres biler jeg har haft på lift og med vinkelsliber ,,, brændt tectyl og andet skidt i rummet er det ikke noget jeg har haft gjort . idag hvor jeg kun laver egen og fam. biler vil jeg da gøre det fremover smiley
    Jo Hyundai vil da gerne se på den , men så forventer de også at de skal lave den, Lejer plejer ikke at være dyere , når man selv sætter dem i , end et kik på bil ude ved Hyundai , så det bliver nok det jeg gør , og en komp. kobling af mærket LUK kan købes for under 600,- så den ryger i samtidig
    VH Ole


Kommentér på:
Gearkasselejer??

Annonce