{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.633 visninger | Oprettet:

"Skruelåg" / dæksel til ekspansionsbeholder {{forumTopicSubject}}

God aften,

Jeg har på min Vectra C i den forgangne uge og indtil nu bøvlet med tab af kølervæske, hvor jeg kunne se - fx efter at være kommet hjem fra arbejde - at der hurtigt kom en våd plet, der hvor jeg parkerede bilen. Så væsketabet har været ganske betragteligt og det var med sikkerhed kølevæske - både bedømt på lugt og farve. Jeg har selvfølgelig hver dag tjekket og fyldt efter, så jeg ikke risikerede en tom ekspansionsbeholder og overophedning!

I forgårs var jeg nede under bilen lige efter jeg havde parkeret den, og da kunne jeg direkte se, at det dryppede - men kun i kort tid - så holdt det op. Når jeg så fx tjekkede morgenen efter, så var der ca. forsvundet 1/4 - 1/3 af indholdet i ekspansionsbeholderen. Idet motorrum mv. er meget tæt bygget på sådan en Vectra C med V6´er så kunne jeg imidlertid ikke se nedefra, hvor væsken drypper fra.

Det var dog som om, at der var fugtigt oppe i motorrummet, lige bag ved ekspansionsbeholderen, hvor der går en "overløbsslange" ud fra ekspansionsbeholderen. Så vidt jeg ved, så er der i ekspansionsbeholderen øverst et hul på indersiden i studsen - altså på indersiden af det gevind, hvor man skruer dækslet / skruelåget på ekspansionsbeholderen. Så vidt jeg ved, så er der forbindelse fra "hullet" og til overløbsslangen (som jeg kalder den).

Jeg kom herefter i tanke om, at der for nogen tid siden, var én her på Bilgalleri, som i en anden sag talte noget om en defekt overtryksventil i køledækslet.

I hvert fald har jeg nu sat et nyt skruelåg / dæksel på ekspansionsbeholderen - og VUPTI - efter at have kørt i bilen af flere omgange i dag - så har der været knastørt under bilen, der hvor jeg har parkeret og væskestanden er uændret ift. da jeg fyldte på - også i kold tilstand.

Kan det virkelig bare have været det???

Og er der lige én, som kan forklare mig, hvordan sådan en overtryksventil i givet fald virker? Hvornår skal denne ventil i givet fald lukke op? Og har problemet mon her været, at den bare konstant har været åben?

På forhånd tak for jeres kommentarer!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Skruelåg" / dæksel til ekspansionsbeholder
  • #2   28. maj 2020 Hej
    Pil den gamle fra hinanden og lur arbejdsprincipoet heri. Kun på den måde får man over tid fyldt en masse unyttig såvel som nyttig viden ind i knoppen. Måske en skønne dag kan en flig herfra anvendes i en anden uløselig sammenhæng.
    Mvh Kp

• #3   29. maj 2020 det er bare en fjedrebelastet ventil. Formålet er at skabe et overtryk i kølesystemet hvorved du hæver kogepunktet. Fjederen har været slap eller knækket. når bilen så er godt varm og du stopper bilen skyder den vandet ud.

• #4   2. jun 2020 @jakob h - Tak for forklaringen, det giver god mening. Systemet er stadig "tæt", så det er jo dejligt, når det er så nemt at løse problemet og man ikke skal til at have al væsken af, udskifte slanger osv.

Kommentér på:
"Skruelåg" / dæksel til ekspansionsbeholder

Annonce