"Skruelåg" / dæksel til ekspansionsbeholder {{forumTopicSubject}}
God aften,
Jeg har på min Vectra C i den forgangne uge og indtil nu bøvlet med tab af kølervæske, hvor jeg kunne se - fx efter at være kommet hjem fra arbejde - at der hurtigt kom en våd plet, der hvor jeg parkerede bilen. Så væsketabet har været ganske betragteligt og det var med sikkerhed kølevæske - både bedømt på lugt og farve. Jeg har selvfølgelig hver dag tjekket og fyldt efter, så jeg ikke risikerede en tom ekspansionsbeholder og overophedning!
I forgårs var jeg nede under bilen lige efter jeg havde parkeret den, og da kunne jeg direkte se, at det dryppede - men kun i kort tid - så holdt det op. Når jeg så fx tjekkede morgenen efter, så var der ca. forsvundet 1/4 - 1/3 af indholdet i ekspansionsbeholderen. Idet motorrum mv. er meget tæt bygget på sådan en Vectra C med V6´er så kunne jeg imidlertid ikke se nedefra, hvor væsken drypper fra.
Det var dog som om, at der var fugtigt oppe i motorrummet, lige bag ved ekspansionsbeholderen, hvor der går en "overløbsslange" ud fra ekspansionsbeholderen. Så vidt jeg ved, så er der i ekspansionsbeholderen øverst et hul på indersiden i studsen - altså på indersiden af det gevind, hvor man skruer dækslet / skruelåget på ekspansionsbeholderen. Så vidt jeg ved, så er der forbindelse fra "hullet" og til overløbsslangen (som jeg kalder den).
Jeg kom herefter i tanke om, at der for nogen tid siden, var én her på Bilgalleri, som i en anden sag talte noget om en defekt overtryksventil i køledækslet.
I hvert fald har jeg nu sat et nyt skruelåg / dæksel på ekspansionsbeholderen - og VUPTI - efter at have kørt i bilen af flere omgange i dag - så har der været knastørt under bilen, der hvor jeg har parkeret og væskestanden er uændret ift. da jeg fyldte på - også i kold tilstand.
Kan det virkelig bare have været det???
Og er der lige én, som kan forklare mig, hvordan sådan en overtryksventil i givet fald virker? Hvornår skal denne ventil i givet fald lukke op? Og har problemet mon her været, at den bare konstant har været åben?
På forhånd tak for jeres kommentarer!
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Pil den gamle fra hinanden og lur arbejdsprincipoet heri. Kun på den måde får man over tid fyldt en masse unyttig såvel som nyttig viden ind i knoppen. Måske en skønne dag kan en flig herfra anvendes i en anden uløselig sammenhæng.
Mvh Kp
feb 2010
Følger: 4 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 74
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 27 Biler: 3 Emner: 121 Svar: 1.010
"Skruelåg" / dæksel til ekspansionsbeholder