{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.414 visninger | Oprettet:

Kia Ceed Sw 2011 ESP, fartpilotfejl og ISG {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg er ejeren af en KIA Ceed SW 2011 1.6CRDI hvor jeg har oplevet lidt småproblemer, som er følgende:

Jeg har i dag oplevet at ESP lampen lyser og at fartpiloten ikke vil sette. Slukkes bilen og startes igen, er ESP lampen slukket, men starter hurtigt igen. Jeg kan se lidt rundt omkring, at et godt bud er stoplyskontakten. Hvad er jeres erfaring? Og skal der gøres noget nulstilling efter jeg har skiftet den eller er det plug and play? Jeg synes også den er den ujævn når jeg slipper speederen under kørsel ved f.eks. gearskifte og har den ikke været før den her fejl..

Den anden fejl er ISG start-stop systemet. Jeg havde indtil fornylig oplevet, at det ikke virkede (ikke gjort siden jeg købte bilen i december). Når jeg holdt stille og koblede ud, så lyste den i ISG off lampen. Jeg havde så batteriet af for at lave noget den anden dag, og efterfølgende er den begyndt at virke.. lidt..nogen gange. Den slukkede i dag da bilen holdt stille MEN jeg stadig var i gear og havde koblingen inde. Efterfølgende er den gået tilbage til at lyse i ISG off lampen som hidtil. Skal ISG'en indstilles ved afbrudt batteri eller kan de have noget med ESP fejlen at gøre?

På forhånd tak for svar og jeres tid.

Mvh. David


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kia Ceed Sw 2011 ESP, fartpilotfejl og ISG
  • #1   12. jun 2020 Har du haft tester på? Ellers er det rent gætterier

  • #2   26. jun 2020 Jeg har nu løst problemet og jeg vil derfor give en forklaring på hvordan det lykkedes, så andre måske kan drage nytte heraf.

    I min søgen på nettet efter en løsning på problemet med ESP'en, fartpiloten, gearskifte og ændret motorgangs symptomerne, fandt jeg mange der oplevede præcist samme symptomer på deres Kia Cee'd SW model ED, men der var ingen i nogen af trådene som var smart nok til at vende tilbage og rent faktisk fortælle hvordan de løste problemet. Siden fejlen udløste en række konstante fejl som mange kunne genkende, må problemet altså være alment og kendt. Her er hvordan jeg fik det løst:

    Først fik jeg udlæser på ved Kia, og her kunne vi se, at der var fejl på:
    - Yaw rate and G-sensor signal
    - Steering angle sensor circuit-signal
    - Wheel speed sensor rear-RH invalid/no signal
    - Wheel speed sensor rear-LH no invalid/no signal
    - Clutch switch circuit error.
    Det var en del fejl, og mekanikeren mente, at de fleste var udløst af, at hastighedssensorerne på baghjulene var færdige. Jeg skiftede så dem og håbede på det ville slukke de andre fejl. Det er egentlig bare ABS sensorer og man skal lige være opmærksom på, at man nemt kan knække den bolt der holder hver sensor og sker det, er det på med ilt og gas og en god tang at få fat i den resterende stump med. Trods skiftet af disse, drillede ESP, fartpilot, gearskifte og motorgang stadig, og jeg måtte ud og have tester på igen. Dette gjorde de dog gratis da jeg allerede havde været der.

    Mekanikeren slette alle de gamle fejl, jeg kørte en tur og kom tilbage og der var kun lagret fejl på:
    - Steering angle sensor circuit-signal
    - Clutch switch circuit error.
    Dermed var hastighedssensorerne altså færdige og havde fremprovokeret en fejl på yaw rate sensoren. Styrevinkelsensoren var stadig ristet, og jeg fik derfor en tid til at få den skiftet, da den ikke kan kalibreres uden tester og for den sags skyld kun kan fås originalt eller fra et hug. Sensoren blev skiftet og kalibreret, men problemet var der stadig. Nu meldte den kun fejl på koblingskontakten. Vi havde bevidst ikke skiftet denne, da vi troede den var skyld i ISG fejlen. Den kom dog på udlæseren ind under samme kategori som ESP systemet og derfor måtte det være den. Jeg købte en original en og skiftede den selv, da den ikke kræver kalibrering. Da jeg startede bilen, lyste ESP lampen indtil jeg havde trillet en tur og slukket og startet igen og så slukkede den. Fartpilot, gearskifteindikator og motorgangsproblemerne var alle løst fra det øjeblik jeg skiftede koblingssensoren.

    Om ISG systemet virker nu, ved jeg ærlig talt ikke for jeg har kun været ude at køre med FULD skrald på AC'en grundet varmen, og så kan den ikke slå til. Der er dog ingen fejlkoder i bilens historik, så mon ikke den virker når betingelserne igen er til at den kan slå til.

    Det var den fulde historie. Hvis nogen sidder med samme problem, så få en tester på og start fra den aller billigste ende. I er også velkommen til at spørge her, så skal jeg svare så snart jeg ser jeres spørgsmål smiley


Kommentér på:
Kia Ceed Sw 2011 ESP, fartpilotfejl og ISG

Annonce