{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
916 visninger | Oprettet:

Aircon opfyldning af system fra 92... {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Nu er det jo blevet varmt, så jeg tænkte det egentlig kunne være meget rart med lidt freon i mit gamle aircon system i min Golf fra 92.

Men da jeg tog bilen til min mekaniker, kunne han ikke fylde systemet, da min generation aircon var af den helt gamle type, som hans maskine ikke passede til.

Er der nogen herinde der kender en mekaniker med værktøj/maskine til at fylde et aircon-system fra 92 med freon?

Mvh
Alexander


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aircon opfyldning af system fra 92...
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.864
    #1   24. jun 2020 Det kan vw vel

  • #2   24. jun 2020 så skal dit anlæg bygges om til at køre på R134a.

    da man ikke længer må bruge R12.

    nogen bilen kan sagtens klare at man bare bruger R134a.
    men andre skal have skiftet pakninger.
    fælles er dog at hele systemet skal renses for R12


  • #3   24. jun 2020 Knud: Det tager de vel hus og hjem for? smiley

    Dennis: Jeg må indrømme jeg ikke har så meget forstand på de forskellige typer væsker/gasser.
    Men som jeg forstod det kunne man godt bruge den senere genration freon på min. Æder R134A ellers normalt de gamle pakningner op?


  • #4   24. jun 2020 chancen for dit gamle system ikke er utæt er nok ikke ret stor, så selvom den bliver fyldt op så forvent ikke at det er tæt. evt tjek hvordan din kondensor ser ud foran køleren.

  • #5   24. jun 2020 inden man fylder kølemiddel på
    bær.man trykprøve anlægget. med nitrogen.

    så finder man ud af om det kan betale sig og fylde noget op.

    man skal huske at man bær skifte tør filter hver 2~3år alt efter hvor meget man bruger ac


  • #6   24. jun 2020 har slået en golf fra 92 op på tolerancedata
    og der stå den skal have R134a
    det er det mest brugte.

    nye biler køre med R1234yf



  • #7   24. jun 2020 Du kan gå på eBay og købe de adaptor,der kan sættes på dine højtryk og lavtryk ventiler de koster ikke mange kr. Der passer så din mekaniker kan sætte hans system på dit aircon og fylde det op. men han suger vel vacum som man skal, så han kan se om der er en større utæthed.plus der kommer smøremidle/sporemiddel i så i kan se vis der er de mikro utæthed i fremtiden. jeg har selv lige fået mit ac fyldt op i min yaris, og da det er en gammel bil den køre selvfølig så med r134a. Så valgte jeg at sætte en nye kondenser/køler/filter på, og udskifte alle O-ringe med nye. og hade pumpen af og tjekke magnet remhjulet virket,og der ikke var slør i den plus alle O-ringe blev også skifter til den. har så også testet systemet for utætheder med en (lugter) efter det var fyldt op. og at der ikke var noget synlig spore middel at se også. hade så også suget vacum på systemet over en nat også. da jeg hade samlet det uden det tabte vacum selvfølig. men da bilen var gammel gik jeg systemet godt igennem. da man jo ikke ved hvor længe det hade stået tomt og hvad fejl det kunne have. men det virker perfekt og det skønt at have lige nu.



    men mit råd er vis du vil have det til at virke, så skil slanger og rør af i motorrummet. og udskift alle O-ringe plus tjek pumpet som jeg gjorde, det ikke en garanti at den er helt tæt og i orden at tjekke den drejer fint og koblingen virker.men chancen er større vis alt ser fint ud og så udskift din kondenser/køler til ny.og ny filter vis ikke det er indbygget i køleren som på min. da de ting ikke koster det helt vilde og evt find en ac/køler fra en 95 Astra,vis den passer på dine 2 rør. da normalt de systemer der køre på r12 har en mindre ac køler. og ved at sætte en på der er beregnet til r134a gas. Så vil det køle bedre for det mest sådan er det i hvert fald med de noget ældre biler. når de bliver lavet om til r134a, og ang prisen jeg gav knap 400 kr for en kondenser/a/c køler til min. og så for et komplet a/c O-ring sæt 66 kr. Så det var ikke mange penge for at få systemet til at virke igen. og selvfølig kom prisen på pump olie sporemiddel og r134a oven i det. men min har kun 410 gram plus minus 20 så det var ikke dyrt.


  • #8   26. jun 2020 Dennis: Vigtig info! Så kan vi bare bruge det min mekaniker har stående. smiley

    Freeway: Jeg håber vi bare kan smide noget Freon i, og så kører det. Men du har nok ret i der skal gøres lidt. smiley
    Man kan jo altid starte med at trykteste.
    Når du søger efter en A/C adapter på Ebay, hvilke søgeord bruger du så?


  • #10   29. jun 2020 Ahaaa nu ser jeg. Så skaffer jeg da lige sådan nogle.

    Jeg vil lige forhøre mig med min mekaniker om, hvad han skal have for at opgradere systemet, eller om han eventuelt kender nogen der kan/må.

    Tak for hjælpen! smiley


Kommentér på:
Aircon opfyldning af system fra 92...

Annonce