935 visninger
|
Oprettet:
Betegne dæktryk {{forumTopicSubject}}
Når I kører rundt med dækstørrelser der ikke er opgivet til bilen fra fabrik, hvordsn beregner I så, hvilket dæktryk der passer til bilen?
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.283
okt 2015
Følger: 13 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 302
Mr. > Hvilken størrelse dæk, på hvilken størrelse fælge.. Og hvad er standard dæk størrelse?
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.513
jo mere tryk skal der i
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Hvordan man "beregner" det, ved jeg ikke. Det er aldrig lykkedes mig at finde ud af det. Så giv endelig besked, hvis du finder ud af det
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 331 Emner: 80 Svar: 867
Men lad os tage et eksempel der hedder man går fra 175/70 14 til 195/55 15. Hvordan skal man så gennemskue det nye dæktryk. Denne står ikke oplyst i bilen
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Han fortalte mig at han havde været til et kursus som dækfabrikanterne stod for.
Han sagde til mig at man skal kikke på belastningen af dækket og dæktrykket på de dæk man har på som fks kan være 51PSI.
Hvis belastningen ligger tæt op mod dækkets max så skal trykket også ligge om mod det max tryk der er angivet på dækket.
På de 225/45r17 jeg har på den ene bil ligger trykket på Ca. 3bar (43psi) og de slides ens.
mar 2009
Følgere: 4 Svar: 195
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 41 Biler: 3 Emner: 178 Svar: 3.267
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.712
Var for en del år siden til service med min bil, da jeg henter den ligner det at det ene dæk har tabt luft. Naboen er et dæk center der har samme ejerforhold.
En stor skrue i dækket, så får et dæk skiftet. Dækmanden tjekker luft i alle hjul, han fylder 2,6 bar i alle 4. Kigger med og kan se de pumpes fra 2,2 bar til de 2,6.
Spørger ham undrende hvorfor der skal så meget mere tryk i end det foreskrevne 2,2 her får jeg en historie fra de varme lande.
På mit service papir er krydset af at værksted har tjekket trykket, så går tilbage og spørger service rådgiveren, han står stejlt på de 2,3 og jeg får en historie fra de varme lande.
Efterfølgende spørger jeg for sjov både FDM, to andre forhandlere og et dæk center.
Der er ingen der er spor enige, det andet dæk center taler tættere på 3 bar.
Så det er en lidt morsom diskussion faktisk, noget der er styret mere af følelser frem for fakta. De seneste 80.000 km. har jeg kørt i en firma bil med “gratis dæk” her valgte jeg blot at følge de 2,3 bar for 17” der stod i tankdæksel. Der blev ikke tjekket luft mellem service/hjulskift. Dæk havde ingen skævt skid eller andet.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Jeg tror, du rammer hovedet på sømmet i forhold til, at det er styret af følelser snarere end fakta. Man får nærmest indtryk af, at det er en gang bodega-snak. Og det har jeg ganske enkelt ikke tillid til. Jeg har hverken tillid til, at min mekaniker eller dækcentrene kender det rigtige svar, for ingen kan begrunde det.
Jeg har til dato endnu ikke haft held til at finde klare fakta på nettet om det - videnskabelige undersøgelser, udmeldibger fra producenter eller lignende. Det findes måske, men jeg ved ikke hvor.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Bare fyld på indtil bundkaret går fri af underlaget
MVH KP
Betegne dæktryk