{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.860 visninger | Oprettet:

Cambervinkel og tå justering bagaksel Kia ceed 2011 SW {{forumTopicSubject}}

Hej. Har en Cee'd SW fra 2011 hvor cambervinkel og tå ser ud til at stå helt forkert på baghjulene. Toppen af dækkene krænger indad og det venstre baghjul ligner det skræver udad. Er der nogen der ved om/hvordan det kan justeres på sådan en model? Alle bøsninger er fine. Jeg fandt det her billede fra en Hyundai hvor det ligner der er et aflangt hul under den ene af to kødben bagtil. Måske det er det samme på en Kia ceed SW? Har ikke kunne finde det på sådan en..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Cambervinkel og tå justering bagaksel Kia ceed 2011 SW
  • #1   21. okt 2020 du skal først og fremmest, bruger et spore apparat, så du kan måle de forskellige vinkler i undervognen

ellers fucker man det helt op.
    og har man ikke det til rådighed, så køre man hen til nogen der har det.
    også gør de det

man skal ikke ændre meget op, styretøjs geometri, før man har en bil der køre meget dårlig

• #2   21. okt 2020 Ja alt det ved jeg. Nogen der har erfaring med om det kan gøres på en Kia ceed sw?

• #3   22. okt 2020 Hej
    Alt kan spores
    Hvis alle møtrikker, bolte & bøsninger er uden synderlig rustangreb er det en smal sag for en sporlist at rette hjulvinkler på plads.
    MVH KP

• #4   26. okt 2020 For lige at følge op på mit opslag: Sådan en Kia Ceed SW model 2007-2012 har en stræbearm i hver side i bagtøjet. Den ene ende af armen er et kugleled som på en styrekugle og den anden ende af armen er en bøsning med plads til en gennemgående bolt (se billedet). Enden med bøsningen sidder så i den gaffel i bunden af bilen, som er vist i billidet i mit opslag. Som billedet viser, er hullet til bolten i gaffelforbindelsen slidset så bolten kan justeres lateralt og dermed kontrollere sporevinklen på hver baghjul. Samtidig ændres campervinklen med. Der er ikke en måde at indstille sporevinklen og camperen hver for sig, da en ændring på boltens laterale position i gaffelforbindelsen vil påvirke begge indstillinger. Dvs. når sporevinklen står rigtigt, vil campervinklen dermed også stå korrekt. Boltene der går igennem bøsningerne er special camber bolte hvor der under hovedet på hvor bolt sidder en skive som bolten ikke går gennem centret af. Når bolten er sat igennem, sidder skiven i en spor på siden af gaflen. Det gør så, at skiven ikke kan flytte sig når bolthovedet drejes, men bolten kan flytte sig lateralt i det slidsede spor (se billedet af bolten). Boltens gevind ende er så fræst så er rotations sikret når den sidder igennem en skive på den anden side af gaffelforbindelsen. Igen her, går boltens gevindstykke ikke igennem centret af skiven, og skiven passer i et spor på siden af gaflen. Derfor kan skiven ikke flytte sig lateralt men bolten kan når hovedet roteres.

Jeg udmålte bilen ved hjælp af diverse retteskinner og en dybdemåler. Det tog lidt, men nu står den rigtig godt og dækkene larmer ikke mere fordi de spore korrekt. Succes smiley

profilbillede
  • #5   26. okt 2020

profilbillede
  • #6   26. okt 2020 spor

profilbillede
Kommentér på:
Cambervinkel og tå justering bagaksel Kia ceed 2011 SW

Annonce