{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.037 visninger | Oprettet:

Vinterdæk - loadindex {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg skal have købt mig nogle nye vinterdæk i størrelsen:

205 x 55 x 16

Tænker umiddelbart på enten at købe Bridgestone Blizzak LM-005 eller Michelin Alpin 6. Begge har fået gode karakterer / testresultater i FDM´s / ADAC´s nyeste test. Og NEJ - jeg skal IKKE have Continental-dæk - har simpelthen ikke haft andet end bøvl med dæk fra det mærke.

Det er måske et dumt spørgsmål, men hvordan ser jeg, hvilken "Loadindex" jeg har brug for på mine dæk? Er det alene akseltrykket, som er afgørende? Jeg har hidtil på mine vinterdæk i denne størrelse kørt med "91H", hvor jeg mener H er hastighedskoden, dvs. max. 210 km/t, og 91 er selve load-indeks. Jeg kan dog ikke finde nogle informationer omkring loadindeks i min instruktionsbog til bilen

Når jeg søger vinterdæk på min nummerplade, så kommer der både dæk frem med Loadindex på 91 og 94 - så jeg går ud fra, at 91 er okay. Dækkene med "91" i loadindeks er typisk også lige lidt billigere end 94´erne, så hvis 91 er okay er der vel ingen grund til at købe de lidt dyrere smiley

På forhånd tak for kommentarer!

PS: Hvis det har betydning, så er der tale om en Opel Vectra C 2,8 V6 Turbo. Den kan jo klare lidt mere, end de 210, som "H"-dækkene tillader, men regner heller ikke med at skulle køre hurtigere end det i vintermånederne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vinterdæk - loadindex
  • #1   26. okt 2020 du skal købe vinterdæk efter tophastighed og ikke hvad du har tænkt dig at køre, kender intet til modellen ud over den højst sandsynligt er tung

    jeg plejer at købe dæk efter hvor tung bilen er på største totalvægt, køber altid gerne mindst 100kg over pr dæk for at være sikker

    du burde kunne finde info om den slags på motorregistret eller nummerplade.net


  • #2   26. okt 2020 #1

    Hvad helvede snakker du om? Efter tophastighed?? Så kan du vel slet ikke købe vinterdæk i 205/55-16, hvis bilen kan køre over 240 km/t??

    "køber altid gerne mindst 100kg over pr dæk for at være sikker"?? Du får det til at lyde, som om du storshopper dæk, som vi andre køber morgenbrød smiley Det lyder som dagens største løgn smiley

    Og hans bil skal have load på mindst 87 foran og mindst 84 bag. Så hvor tung er den lige...?


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.591
    #3   26. okt 2020 Hastighedsindex behøver man ikke overholde på vinterdæk, dog skal man huske at få skrevet det ned, og have det i klistret i bilen, hvis man ønsker at køre til fx Tyskland smiley
    Loadindex er allerede med så god sikkerhed, at der ikke er nogen grund til at gå over deres anbefalede max, medmindre man er tåbelig og laster bilen med 50% overlæs..


    Men er du sikker på at du kan have 16" på?
    Mindes at sådan en c turbo har rimelig store skiver, og at de faktisk kun er godkendte med 17" fælge som minimum.. Måske husker jeg bare forkert, ikke tit man ser dem mere.


  • #4   26. okt 2020 Enig, jeg har ingen vinterdæk kunnet finde i det format til over 240 km/t og bilens topfart er 250 km/t iht. instruktionsbogen smiley



  • #5   26. okt 2020 @Bjerggaards - Jeg tror du tænker på OPC`en. Da er der vist noget med, at 17" er minimum, men her er 16" okay. På OPC´en er bremseskiven også lige en lille tand større end på min "Wannabe"-OPC smiley

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.591
    #6   26. okt 2020 #GrandMaster
    Det kan du tro jeg gjorde, min fejl smiley
    De er ikke til at finde rundt i de skide opel modeller.

    Men fik slået den op, og laveste jeg ser er 89 i load på 205/55-R16

    Om den kan gå længere ned tror jeg ikke, da 89 svare til 580kg akseltryk, og det er præcis samme vægt som min lille 207ér kører med

    Står der intet i din instruktionsbog om load?

    Havde jeg været dig, så havde jeg også bare valgt 91 i load


  • #7   26. okt 2020 #6

    Kan du linke til 205/55-16 med 89 i load?


  • #8   27. okt 2020 438HK Biturbo Galant 4x4

    hvis du nu fulgte lidt med i lovgivningen så var jeg fri for at belære dig om den

    https://www.gp24.dk/shop/regler-og-krav-4348471s1.html

    copy/paste: Dækkene skal have en bæreevne der som minimum svarer til bilens tilladte akseltryk og have en hastighedskode der som minimum svarer til bilens tophastighed. Dækkets diameter skal være samme diameter som fælgen det monteres på.


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.591
    #9   27. okt 2020 438
    Det var nogen brigdestone, kan ærllig talt ikke huske hvilken side jeg var inde på i nat og finde dem, og gider heller ikke rigtig finde det idag.


  • #10   27. okt 2020 Spænding...

    Siden hvornår er "GP24" er blevet til en lovgivende instans? smiley

    Du skal helst copy/paste fra hjemmesider, som har styr på hvad de skriver smiley Men det var du sgu ikke helt klar over

    Så lad nu være med at "belære" mig om noget, du ikke ved en skid om, tak


  • #11   27. okt 2020 Men nu skal jeg da belære dig lidt tilbage...

    Copy/paste fra Vejledningen om syn af køretøjer... 8.02.020 (1):

    "Bil kan være forsynet med vinterdæk, der er beregnet til mindst 160 km/h (hastighedsmærkning mindst Q), uanset bilens tophastighed overstiger 160 km/h."

    Hovsa... smiley


  • #12   27. okt 2020 #10 og hvad sker der så hvis jeg ikke lader vær med at belære dig om noget jeg ikke ved en skid om?

    tillykke du vandt jeg tog fejl jeg var af den overbevisning at det var gældende for alle typer dæk


  • #13   27. okt 2020 #12

    Der sker nok ikke ret meget. Alle kan vel tage fejl i ny og næ... smiley


  • #14   3. nov 2020 Takker for alle kommentarerne. Det blev så til Michelin Alpin 6 med loadindex 91 og H-mærkning smiley

Kommentér på:
Vinterdæk - loadindex

Annonce