{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.367 visninger | Oprettet:

Bremsetromle vil ikke af {{forumTopicSubject}}

Bremseservice VW Up - Jeg kan simpelthen ikke få tromlerne af, det er ikke bakkerne der binder, de er nærmere rustet fast på bagpladen eller omkring nav. Jeg har prøvet med en hammer for at få den til at løsne sig, overvejer at varme den op med en lille gasblæser, men jeg er bange for at"koge" hjullejerne. Nogen forslag?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bremsetromle vil ikke af
  • #2   8. nov 2020 Tak, men jeg har skubbet justeringskilen op, tromlerne synes at sidde fast på ankerpladen eller omkring navet.

• 2NYKP
    2NYKP Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 64
    #4   8. nov 2020 De sidder ihvt. IKKE fast på ankerpladen, så vil hjulet ikke kunne dreje rundt, de er rustet fast inde ved navet, dvs. de har ikke været renset siden det blev samlet, jeg personligt afmonterer altid tromler og renser bremser, sammen med sommer eller vinterhjul skifte, derved fanger du også evt. en begyndende utæt cylinder, bare lige et lille service hint.

• #5   8. nov 2020 er tromler med gevind til hjulbolte?
    for så kan man trække den af med en slag aftrækker.

lejet er rustet fast til navet.
    pga manglende smøring.

det oplever vi tit på arbejde, og nogen gange er man heldig at lejet ikke skille ad.
    men for det meste koster det et leje.

så løsning er mere vold eller større hamme

• #6   8. nov 2020 Din håndbremse arm er rustet fast. Ind igennem et bolt hul og skub armen tilbage

• Luske *
    Luske * Tilmeldt:
    apr 2007

Emner: 24 Svar: 1.311
    #7   8. nov 2020 tap låget af over center møtrikken , af med møtrik og pil navet med af med tromlen på , så kan du bade skidtet i rustopløser uden at tænke på at få badet dine bakker samtidig , samt det er lidt nemmere at komme til at slå/presse tingene fra hinanden når man har det på filebænken

• #8   8. nov 2020 #3 - Nej lejet skal normalt ikke med af.
    #4 + #5 Den er købt brugt og det er første gang jeg laver bremseservice på den, fatter ikke at alle ikke renser/smører inden de samler.
    #6 - Ville den så ikke kunne rokkes lidt med?
    #7 - Det kunne være en plan, min kone skal på arbejde i morgen tidlig så det tør jeg ikke gå i gang med i dag smiley

• #9   8. nov 2020 Kan tromlen dreje rundt? Kan du hive i tromlen, så den kommer lidt ud og kan du se om bakkerne følger med tromlen?
    Højst sandsynligt er tromlen rustet fast til navet, en ide er at slå på forsiden af tromlen, så man kan banken rusten løs og efterfølgende banke på bagkanten af tromlen med en dorn så man ikke rammer ankerpladen. eventuelt sprøjte lidt med noget rustløsner, pas på ikke at ramme bakkerne.
    Hvis bakkerne ikke er trukket tilbage, må du índ igennem hullerne og løsne dem, muligvis kan du løsne dem ved hjælp af håndbremsekablerne, men det er ikke sikkert du kan.

• #10   8. nov 2020 Ja tromlen drejer rundt, så min teori er også at det er ved navet den er gal, jeg har prøvet lidt uorganiseret med hammer, men det kan være jeg skal prøve igen.

• #11   8. nov 2020 Det hedder kontrolleret vold smiley Helst med en middelstor hammer smiley

• #12   8. nov 2020 Har du skruet torx skruen ud som der holder tromlen fast på navet?

• #13   8. nov 2020 Yes torx skruen er ude smiley

• #14   8. nov 2020 Ja jeg harnok været for forsigtig med en ret lille hammer, alle youtubevideoer siger også at løsningen er hsmmer.

• #15   8. nov 2020 Du skal banke på tromlen ind mod navet. Dvs. Imellem hullerne til hjulboltene. Fast og kontant slag så kommer den løs.

• #16   8. nov 2020 Jo større problem,jo større hammer

• #17   9. nov 2020 Hej
    Brug en MAP gasbrænder eller ilt/gas til opvarmning af tromlen omkring navet.
    Et par dunk me d en mukkert og lortet går løs.
    Held og lykke med jobbet og husk at "smøre" inden samling, så kan skidtet uden problemer gå fri næste gang om et par år.
    MVJ KP

• #18   10. nov 2020 Fik du nogensinde den af? Og i et stykke smiley

• #19   10. nov 2020 Tak for gode input, jeg genoptager og forsøger igen i næste weekend. Det egentlige problem er at håndbremsen sætter sig fast eksempelvis natten over, især hvis det regner. Og så vil jeg også rense og se hvor slidte de er. Men der er ikke dramatisk hastværk, den bremser på alle 4 poter smiley

• #20   10. nov 2020 Sprøjt evt med noget rustløsner der hvor du mener det binder.

• #21   10. nov 2020 Hej
    Så er det jo håndbremsen som gennem udvidede bakker holder tromlen inde på navet eller hvad?
    I fald ja skal kablet klippes og ny på eftrfølgende.
    MVH KP

• #22   11. nov 2020 Som jeg skrev tidligere. Din håndbremse
    Arm sidder fast. Ind igennem en af bolt hullerne og skub den tilbage. Så kan tromlen tages af

• #23   14. nov 2020 Så fik jeg dem af, varme og en større hammer smiley
    Tak for hjælpen
    Ang håbdbremsearmen, så kunne det have været den, men såville tromlen vel kunne rokke lidt.

• #24   14. nov 2020 Det altid håndbremse armen den er galt med på up. Citigo og mii. Har aldrig oplevet at man skulle
    Varme for at få tromlen af

• #25   15. nov 2020 Det var ikke bremsebakkerne der gik på Nikolaj, men du har sikkert ret i at det var gået uden varme også.

• Benjamin C
    Benjamin C Online Tilmeldt:
    mar 2019

Følger: 9 Følgere: 130 Biler: 4 Svar: 1.080
    #26   15. nov 2020 et par god slag men god hammer

Kommentér på:
Bremsetromle vil ikke af

Annonce