{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.716 visninger | Oprettet:

Jakob B
Jakob B
Tilmeldt:
22. dec 2020
Emner: 1 Svar: 3

Biltag maks belastning {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg er lidt af en udelivsnørd, og har længe gået og luret på et såkaldt rooftop tent. Det fungerer ved at man monterer det på tagbøjler, og når bilen er parkeret, kan man slå det ud og overnatte.

Jeg kan dog ikke helt finde ud af maks belastning. Derfor håber jeg at nogen her kan hjælpe!

Min bil er VW Up og jeg har originale tagbøjler til den. Teltet jeg kigger på vejer 42kg, og dermed passer det fint med den maks belastning, der er angivet for transport.

Men hvad så når jeg holder parkeret?

Håber nogen kan hjælpe med at opklare det.

På forhånd tak, og god jul derude smiley


Mvh
Jakob


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Biltag maks belastning
  • Claus  R
    Claus R Tilmeldt:
    aug 2020

    Følger: 11 Emner: 2 Svar: 286
    #1   22. dec 2020 Jeg er selv campist og har en micro campingvogn , og har spekuleret på at få et tagtelt . Jeg har dog kun kunne finde nogen der passer på en Landrover Defender, VW Transporter eller lign . Der er vist ikke mange tagtelte der passer på det relativt lille tag der er på en VW Up ?

    Jeg tænker at så længe du holder dørene lukket på bilen , når du opholder dig i teltet så skal det nok holde til belastningen, der jo hovedsageligt bliver fordelt på tagbøjlerne. Tagbøjlerne skal dog være af en vis styrke og kvalitet for at kunne klare belastningen .

    Da jeg er single, er jeg ikke helt sikker på at jeg orker at have bøvl med at rejse et telt og bøvle med teltstænger , så det bliver nok min lille campingvogn i fremtiden .


  • Jakob B
    Jakob B Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 1 Svar: 3
    #2   22. dec 2020 Det jeg har kigget på, er anbefalet af forhandleren selv og burde passe i størrelsen:

    https://rooftoptent.dk/jimba-jimba/

    Min største bekymring er om tag og tagbøjler kan klare belastningen når jeg kravler derop også.

    Tagbøjlerne er dem, som VW selv forhandler:
    https://shop.volkswagen.dk/shop/vw-tagboejler-til-921p.html

    Det telt jeg kigger på har gasteleskopstænger (beklager mit manglende tekniske ordforråd), så det skal blot monteres og så slår det sig selv ud smiley


  • #3   22. dec 2020 Den ville jeg tage med vw, er ret sikker på tagbelastningen er ens uanset om det er stille eller kørende

  • #4   22. dec 2020 hvis dit telt vejer 42 kg så har du 8 kg tilbage smiley

    profilbillede
  • #5   22. dec 2020 Det vel hver især der kan bære 50 kilo så når den bundplade til teltet er langt på. Så er det vel fordelt over begge tag bøjler vægten så de kan bære en del mere end 50 kilo kun. Men har set nogen der sælges der kan tage 100 kilo per stk, dem kan man vel også finde til din bil model.

  • #6   22. dec 2020 50kg er tagets maks bære evne

    profilbillede
  • #7   22. dec 2020 Ja men vægten er stadig fordelt over to bøjler på taget af bilen,der hver kan tage 50 kilo hvor så de to vil kunne bære mere end 50 kilo til sammen. Men selv om det ville de stadig væk ikke kunne bære det telt og en person uden at bøje .

  • #8   22. dec 2020 Det ville jeg ikke løbe an på.
    De 50 kg er alt, incl beslag.


    profilbillede
  • #9   22. dec 2020 eller plan b:
    sov i bilen smiley
    eller C som jeg foretrækker:
    pop up telt/festival telt


  • #10   22. dec 2020 Det kunne jo også overvejes om 50 kg last på taget var af hensyn til stabilitet under kørsel og ikke så meget styrken på taget smiley

    Taget kan uden tvivl holde til noget mere end det, men når det er sagt, bliver telt + person + div hurtigt til 50kgx3, det er i overkanten til jeg ville gøre det på en nyere bil.


  • #11   22. dec 2020 Der er også forskel på om du vejer 60 eller 140 kg. Jeg vil tro at det godt kan holde... da maks vægt nok mere er angivet til hvad der er lovligt at køre med/ikke hvornår taget kollapser under din vægt. Omvendt, får du skævvridning i dit tag, så skal du nok kigge langt efter garanti osv.

    Hvis du er naturist, så sov dog på skovbunden... så er du nærmere naturen. Og så få en lille tagboks til bagage, det er nok også bedre for benzin økonomien:-)


  • #12   22. dec 2020 jeg tror da virkelig heller ikke at vw uppen kan tåle mere end 80kg max. så braser man vist lige igennem. men du kan jo prøve at ligge dig op på taget og se hvad der sker. smiley

  • #13   22. dec 2020 Pil passagersædet samt bagsædene ud og skær en plade og læg en madras på den frie side smiley

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.597
    #15   22. dec 2020 Den kan sagtens holde, ellers ville jeg nødigt rulle rundt i sådan en smiley
    Max vægten er dog sat der pga vægten på taget gør at dens tyngde punkt bliver flyttet (Gør det på alle biler) Og at for meget vægt på taget, vil gøre biler ustabile ved nød situationer og undvigelser.


  • Jakob B
    Jakob B Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 1 Svar: 3
    #16   23. dec 2020 Tak for input alle. Har skrevet til VW for at se hvad de siger smiley

    #14 Tænker ikke umiddelbart det er en nødvendig kommentar. Jeg er ikke sårbar og lavet af glas, men overvej da lige en ekstra gang inden du skriver hvad det du skriver egentlig bidrager med. Hvis det ikke bidrager, så hold da fingrene fra tasterne smiley


  • #17   23. dec 2020 Han skriver bare hvad han tænker... ikke forbudt endnu...

  • Jakob B
    Jakob B Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 1 Svar: 3
    #18   23. dec 2020 #17 Det var da spøjst som at et ukonstruktivt svar skal forsvares. Bare fordi man må, er ikke det samme som at det gavner og at man skal.

    Glædelig jul til dig også smiley


  • #19   23. dec 2020 Det er da en sjov tanke, en mikrobil med et telt på taget smiley


  • #20   24. dec 2020 Hej
    Kig i manusfordytten.
    H adtaget kan klare istilstand er kunden sagdu selvkanafgøre ved test on location.
    Mvh kp


Kommentér på:
Biltag maks belastning

Annonce