{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.287 visninger | Oprettet:

HJÆLP, Altea 1.9 TDI bruger vand. {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Jeg har for nyligt købt en altea 1.9 tdi, som bruger lidt vand, fylder lidt på hver 2. dag
Den bliver ikke for varm, kølerslangerne er ikke stenhårde, dog starter min kølerblæser på intet tidspunkt.
Kan det være grunden til at den skyder vandet ud?
Der er ingen synlige lækager, olien ser fin ud.

På forhånd tak ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HJÆLP, Altea 1.9 TDI bruger vand.
  • #1   26. jan 2021 prøv at lave en tryk test af køler systemet. så kan du nok finde ud af om noget er utæt du ikke har kunne se, vis det er utæt ud til. ang din blæser den tænder jo kun vis motoren bliver varm nok til det og du skriver at den ikke bliver varm så tænder den heller ikke, vis den ikke kommer op på de grader hvor den skal tænde.

• #2   27. jan 2021 Hej, tak for hurtig svar.
    Jeg var hos mekanikeren igår og få tryktestet, CO2-testet samt vacuum på systemet, han kunne ingen ting se, men afviste blankt toppakning.
    Hvor forsvinder vandet så hen?

Kan det være defekt temperaturføler?
    Defekt ekspansionsbeholder?

Er i vildrede

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #3   27. jan 2021 Spurgte du ikke mekanikeren ?
    Den skyder vandet ud men ingen lækager ? Den må du nok liiige forklare lidt bedre.

• #5   27. jan 2021 Jo men han kunne ikke umiddelbart finde fejlen??

• #6   27. jan 2021 Ved ikke hvorfor den bruger vand, men han kan hverken måle CO2 i kølervæsken, den taber intet tryk på driftsvarm motor i 15 min med 1,5 bar.
    Og udluftet kølersystem

• #7   27. jan 2021 De der 1.9 tdi motorer kan man godt komme ud for at de har en "okay" toppakning når man tester med co2 på værkstedet. Men som så bliver utæt når motoren arbejder (f.eks ved motorvejs kørsel)

Hvor langt har bilen kørt?

Og er det når du presser motoren at den mister vand?

• #8   27. jan 2021 Havde lige kørt fuld klem på motorvejen inden mekanikeren, så burde være ok.
    Min kabinevarme virker kun når den får noget at leve af, kan det være relateret?

• #9   27. jan 2021 Har set det før vis der er en fejl i vandpumpe eller topstykket/toppakning er mikro revnet. Og ja det ikke altid det co2 måler fungere til at måle om topstykket er utæt eller ikke, vis det er som sagt en mikro revne. hvor det opstår ved Højer køler vand tryk eller ved rigtig drift varm motor. vis det var mig ville jeg tage dyser ud og sætte tryk til kølervand systemet, lade det stå natten over og så kigge ned til hver cylinder med mikro karmera og se om der skulle lægge lidt køler vand der. men inden jeg ville tage dyser ud så ville jeg køre motoren godt varm så det tager lidt tid inden den er kølet ned mens den står.

• #10   27. jan 2021 Umiddelbart har den ikke smidt vand det sidste døgns tid, døjer dog stadig med kabinevarmen

• #11   27. jan 2021 Når den døjer med kabinevarmen kan det både være vandpumpe og toppakning, da en evt. Defekt toppakning vil blive ved med at skyde luft i kølesystemet. Kølesystemet er selvudluftende, så det kan ikke være pga. Dårlig udluftning som folk herinde har tendens til at tro.

• #12   27. jan 2021 Vandpumpen er 5000km gammel.
    Så jeg frygter stadig en toppakning, er der nogen nem måde at få det be- eller afkræftet...?

På trods af mekanikeren siger den ikke er gået.

• #13   27. jan 2021 Hvor langt har bilen kørt?

Og taber den typisk vand når du presser den?

• #14   28. jan 2021 295.000 km.
    Synes ikke lige umiddelbart jeg kan finde et mønster i hvornår den bruger vand, men det er nok primært på længere motorvejsture

• #15   28. jan 2021 Ja okay. Tror jeg ville gøre således for at tjekke om det måske kunne være toppakning:

1. Kold motor, tag låg af kølervæske beholder for at lukke evt. Overtryk ud, og tjekke at kølervæske niveau er hvor det skal være.

2. Køre en tur for at få lidt varme i motor på ca. 10 min.

3. Efter 10 min. Ville jeg køre en motorvejs strækning hvor den får lov at arbejde, fra 1500 omdrejninger og op til 3500 omdrejninger med speeder i bund omkring 5 gange.

4. Sæt kabineblæser på max varme og max blæser

5. Med det samme jeg er kørt af motorvejen ville jeg holde ind (f.eks på en pendlerplads) lade motoren stå i tomgang imens jeg mærker om køleslanger er pumpet hårdt, og tage låget af kølervæske beholder for at se om kølervæsen bliver skudt ud (pas på ikke at blive skoldet af væsken)

• Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    dec 2019

Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 320
    #16   28. jan 2021 Sidder der ikke en elektrisk vandpumpe på sådan en? Evt til kabinevarme?

Kommentér på:
HJÆLP, Altea 1.9 TDI bruger vand.

Annonce