{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.548 visninger | Oprettet:

Nico N
Nico N
Tilmeldt:
15. okt 2020
Emner: 2 Svar: 13

Min nye Peugeot e-208 laver hjulspin? {{forumTopicSubject}}

Hey!

Jeg fik min nye elbil i december og har et problem med at bilen laver hjulspin når jeg vil prøve at accelerere hurtigt og træder pedalen i bund. Nogen der kan forklare en bilidiot hvorfor? Det er som regel kun i sport hvor den har 135hk, men også nogle gange i Eco med 80hk. har også en indstilling slået til der hedder "Anti-spin" som jo så skulle gøre at det ikke burde ske.
Jeg har Continental helårsdæk på.

Det skete desuden ikke i prøvebilen dengang, og det har ikke gjort forskel om det er 10 grader udenfor eller -5


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min nye Peugeot e-208 laver hjulspin?
  • #1   26. jan 2021 Ville nok tage en tur forbi forhandler (Ringe i den moderne verden), og høre dem ad.
    Kunne godt lyde til at der er en sensor som måske ikke er helt hvor den skal være.
    Men undervurder ikke elbilers moment , det er virkeligt højt. Så når det skal ned i to forhjul bliver det nok nemt til spind.
    Demo bilen, kan retteligt også bare have haft et lidt fladt batteri, for så er der mindre moment at gøre godt med.


  • #2   26. jan 2021 Glemte: Personligt ville jeg syntes det var fantastisk... men har ikke selv kørt så jeg ved ikke hvor slemt det er. Kan måske også være noget der holder tilbage på det ene hjul, men ikke det andet. Det bør du dog kunne mærke ved at bilen trækker markant til siden.

  • #3   26. jan 2021 Du skriver det selv. Helårsdæk...

    Og så er der sikkert noget der er i stykker - det kan forhandleren hjælpe dig med.


  • #4   26. jan 2021 hvis der er fejl på et system så havde den meldt med fejl lampe.

    men de skal se på dine dæk og el moment er tit høj.


  • #5   26. jan 2021 For smalle/dårlig dæk til årstiden.. eller forkert sporing

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.588
    #6   26. jan 2021 Spinner den lidt, eller forsætter den bare med det?
    For anti spin er ikke bare "Vi slår alt kraft fra, så bilen ikke spinner mere" Men mere, vi nedsætter effekten, og det er forhåbentligt nok til at hjulene får greb..
    Og denne fugtige tid, temp og dæk gør det ikke bedre smiley
    Desuden er det jo en e-208, så moment ligger helt nede fra bunden, og når du bare hamre pedalen i bund, så er det ikke underligt at den spinner lidt


  • Nico N
    Nico N Tilmeldt:
    okt 2020

    Emner: 2 Svar: 13
    #7   26. jan 2021 Den spinner bare 1 gang hurtigt når jeg først er kommet lidt op i fart.

    Jeg må høre min forhandler hvad de siger. Men ja, det er nok en kombination af helårsdæk + årstiden


  • Nico N
    Nico N Tilmeldt:
    okt 2020

    Emner: 2 Svar: 13
    #8   26. jan 2021 Men dækkene er af høj kvalitet. Der sidder i øvrigt 17“ alu på, ved ikke om det gør en forskel på noget

  • #9   26. jan 2021 helt normalt så slår anti spin til. men skal lige nå at lave hjulspind før den kan gør noget

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.588
    #10   26. jan 2021 Hvis den havde lavet hjulspin konstant hele vejen, så ville der havde været en fejl, men bilen skal først lige nå at reagere på at den spinner, og når den registere det, så vil den fjerne lidt af ydelsen/slå bremsen til (Nogen biler gør det ene, andre det andet) og på den måde får kontrol over spin igen.
    Men hvis det kun er et hurtigt spin, så er der intet unormalt i det, spar du bare turen til værkstedet i denne omgang, du kan evt spørge dem når den skal til service


  • #11   26. jan 2021 helårsdæk er blevet bedre men det er ikke nemt at lave et sommerdæk der blød og en vinterdæk der er hård osv. to sæt vil altid hver der mest optimale.

    men dit problem er helt sikkert enden dæk eller det faktum det er en el bil


  • #12   26. jan 2021 du skriver jo selv forklaringen: træder man pedalen i bund - så vil den lave hjulspin.
    "har et problem med at bilen laver hjulspin når jeg vil prøve at accelerere hurtigt og træder pedalen i bund."
    Det er jo helt unødvendig med pedalen i bund


  • Nico N
    Nico N Tilmeldt:
    okt 2020

    Emner: 2 Svar: 13
    #13   26. jan 2021 På diverse videoer af acceleration test jeg har set med elbiler, har det bare ikke været tilfældet med hjulspin. Så gik ikke ud fra at det var normalt ??

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.588
    #14   26. jan 2021 De har nok bedre speeder kontrol smiley
    Hvis du trykker mindre hårdt på pedalen, vil bilen stadig accelere hurtigt og muligvis hurtigere end fuld pedal..

    Og så er mange af de test du ser på youtube gerne i optimale forhold, hvor det er tørt og varmt.
    Den første jeg kom ind på (Og eneste jeg gad tjekke) Der kan man også høre at den spinner i starten
    https://youtu.be/tFcckff6I9I

    En elbil har momentet fra du trykker på pedalen, og vil derfor have lettere vil at lave hjulspin, end fx en bil med turbo (Som lige skal "trækkes" igang)

    Tror bare du skal lære din bil lidt bedre at kende.


  • #15   27. jan 2021 Selvom vores er en diesel kan den altså også lave spin i de lave gear, hvis føreren ikke lige bruger hovedet og letter lidt på højrefoden.
    Så tænder den en gul advarselslampe, der viser at den er utilfreds med kørestilen.

    Prøv at træde langsomt når du sætter i gang.
    Så kan du gøre det hurtigere og hurtigere til du mærker friktionen, når dækket begynder at spinne.
    Sådan en el-dyt har et enormt moment at spille med, så ikke så underligt at den laver dækrøg.


  • Nico N
    Nico N Tilmeldt:
    okt 2020

    Emner: 2 Svar: 13
    #16   27. jan 2021 Den video har jeg ikke set, men ser da ud til det er normalt så. Jeg siger mange tak for svar! smiley

  • #17   27. jan 2021 Husk også at mange af de første elbiler har rwd (baghulstræk) eller 4wd (doee 4 hjulstræk :))
    Det kan altså også gøre en forskel. Gode gamle Saab sagde at alt over 200hk på forhjulstræk var lige meget, har desværre ikke et citat med moment, men tænker at problemet er det samme.
    Ved vi om e208 har en eller to motorer ? hvis den kun har en og man ikke har diff i vil den uværgeligt blive lidt glad i låget på et enkelt hjul.
    Og ja frisk kørsel i elbiler koster på dæk kontoen også med 4wd :), plejer at tage de første par meter med halv gas, bare for at skåne dækkene.


  • #18   27. jan 2021 Altså min forhjulstrukne ellert smækker også hjulene rundt hvis jeg træder speederen i bund. Også ved Ca 50 km/t.
    Conti 860 vinterhjul.


  • #19   27. jan 2021 Altså jeg har 520nm med fwd, jeg synes ikke at opleve det som et problem. Klart man skal styre sin brændert og køre ordenligt.

    Hverken vinterdæk eller helårs er helt optimalt til meget moment


  • #20   27. jan 2021 #19 er de til stede med det samme?

  • #21   28. jan 2021 Hvad mener du? Nej ingenting kan måle sig hvad angår tideligt effekt på en elmotor. De fleste nm på min er opnået omkring 2000 rpm, men de sidste nm er omkring 2500 rpm for at passe på grejet. De der, der lover x nm ved 1500 fx, har det yderst sjældent i praksis; nok nærmere 1700-1800 rpm.

  • #22   2. feb 2021 Det er der mange elbiler der døjer med, Hyundai Kona var også meget glad for at lave hjulspin da jeg prøvede sådan en smiley

    Det skyldes at de elektriske motorer har for mange NM helt fra start og producenterne har forsøgt at bruge et antispin system fra deres brændstof biler som ikke fungere ret godt sammen.
    Traditionel antispin virker ved at klippe tændingen eller på anden måde kvæle motoren og det er ikke nemt med en elmotor. Tesla gør det ved at bruge bremsekalibrene til at gribe fat i det hjul der spinner, og det er særdeles effektivt

    MARV
    Du skal huske at en elbil har fuld knald fra 1 rpm
    og selvom motoren måske kun har 100 NM så sidder den igennem en permanent reduktions gearing (ligesom en boremaskine) på omkring 1/8, så på hjulene kan det ret hurtigt blive til 700-800NM ved lave omdrejninger.
    Det skal siges jeg ikke ved hvad gearing der er på en E-208 men på min Tesla er det 1/9

    Det ville svare til at du kunne køre fra 0-topfart i første gear, men det kan en forbrændingsmotor bare ikke, derfor har den brug for gear der hver gang ændre på effekten på hjulene


  • #23   2. feb 2021 Jeps alt det der ved jeg i forvejen. En forbrændings motor omsætter rundt regnet kun 30% af brændstoffet til energi i hjulene, og der er forholdet anderledes på en elbil.

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 301
    #24   2. feb 2021 Den fejler intet, som du beskriver det

  • #25   2. feb 2021 Det tænker jeg heller ikke den gør smiley

  • Per T
    Per T Tilmeldt:
    aug 2016

    Svar: 48
    #26   2. feb 2021 Få de helårsdæk skiftet til vinterdæk, når de er slidt op.
    Køb bredere fælge med bredere sommerdæk og få dem sat på den 20. april


Kommentér på:
Min nye Peugeot e-208 laver hjulspin?

Annonce