{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.981 visninger | Oprettet:

Reco C
Reco C
Tilmeldt:
22. jan 2021
Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27

Partikelfilter {{forumTopicSubject}}

Hej igen
For to uger siden havde jeg et problem med min Focus 2012 med partikelfilter. Har ikke haft tid før i dag. Min mekaniker uden at kigge meget på bilen anbefalede mig at sprøjte rens i katalysator/partikelfilter (se billedet) og give bilen gas smiley for at spare mig omkostninger
Jeg ved ikke hvorfor men tror ikke der er håb med denne metode. Hvad tænker I dygtige mekanikere?


Lokale nyheder fra Tilst
Ønsker du også at læse lokale nyheder fra Tilst og omegn? Så skal du ikke lede længere. Læs lokale nyheder fra Tilst lige her.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Partikelfilter
  • #1   5. feb 2021 til at starte med kan du lade være med at give 400 for sådan en dåse og købe den af mig til 200 men prøv at køre en regenerering og se om det ikke hjælper også bruge noget addativ det har jeg også for at hæve foebrandings temperaturen også lad være med at køre kørte ture

  • #2   5. feb 2021 Man kan IKKE købe mekanikker på dåse
    Få en udlæsning af motor fejllager og tag den derfra ??


  • Martin L
    Martin L Tilmeldt:
    maj 2020

    Svar: 19
    #3   5. feb 2021 Da jeg kørte med filter, der brugte jeg Lindemann's 3 forskellige additiver - det funkede fint og det var uden der var eolyse væske. Kørte også en lang tur på 150km med min. 3000rpm de 75km (130km/t motorvej).

    Men ellers gør som Jeg, udhul filter og kat og få chippet motorstyring til stage 1 + DPF & EGR off og du slipper for det lorte filter og EGR og du vil få en diesel som køre som en drøm.

    En go ide er at have en ekstra ECU (motorstyring som er orginal) og et virkende filter&kat som du kan skifte til når du skal til syn.
    Det sådan man gør...


  • #4   5. feb 2021 #2 Mon ikke det godt kan lade sig gøre at få mekaniker på dåse.
    Men for den slags makabre produkter skal man nok ind i nogle af de lidt mørkere afkroge af nettet.

    For at vende tilbage til emnet, mange gange kan en rens gøre underværker såfremt der ikke rent faktisk er noget mekanisk galt, så det er da værd at prøve.


  • Reco C
    Reco C Tilmeldt:
    jan 2021

    Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
    #5   5. feb 2021 Fejlen ser således ud. Tjek billedet. Som jeg kan se skal lambdasonde også udskiftes. Mekanikeren fortæller mig at det første blå ledning (tjek billedet) er lambdasonde.

    profilbillede
  • Reco C
    Reco C Tilmeldt:
    jan 2021

    Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
    #6   5. feb 2021

    profilbillede
  • #7   5. feb 2021 som jeg ser det så er lampesonten død og du har kørt en del med den fejl også er partikler stoppet til

  • #8   5. feb 2021 Er det ikke en temperatursensor den med blå ledning? når motorlampen lyser kan den ikke regenererer

  • Martin L
    Martin L Tilmeldt:
    maj 2020

    Svar: 19
    #9   5. feb 2021 Mig bekendt, så bruger diesel ikke lamp målinger (min 206 gør ikke)
    Det nærmere tempratur sensor'en som er død.
    Den anden må være tryk sensor før filter.

    Er temp sensor død, så vil den ikke lave aktiv regen og vil lave fejl på filter - men det betyder ikke at filteret er dødt - den laver stadig passiv regen dog uden ECU kan måle det.


  • Reco C
    Reco C Tilmeldt:
    jan 2021

    Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
    #10   5. feb 2021 Brian
    Er det mon derfor partikelfilteret er tilstoppet? Mærkeligt for har aldrig fået meddel om at sonden er død.
    Anders. Ja mener også det er men han mente det er sonden. Der er nemlig ingen lambdasonde på katalysatoren som jeg kan se. Se billeder


    profilbillede
  • #11   5. feb 2021 føleren midt i billede er en temperatur sensor.

    man skal huske og kontrollere at motoren/kølervæske bliver varm nok,
    ellers vil bilen ikke selv regenere.
    en motor skal op på en hvis temperatur før den vil regenere.

    samt der må ikke forkommer fejlkode.

    så det skal man lige have i baghovedet.

    ikke fest og rense dpf, for så 200 km senere at have samme problem


  • Reco C
    Reco C Tilmeldt:
    jan 2021

    Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
    #12   5. feb 2021 Martin
    Skal jeg skifte begge temperatursensorer i første omgang?


  • Martin L
    Martin L Tilmeldt:
    maj 2020

    Svar: 19
    #13   5. feb 2021 Det kan ikke være to temp sensor på billedet - er ikke sikker - måske der er en før og efter kat? Men en temp sensor har to ledninger og tryk "sensor" har en slange som går ned til en sonsor med to indgange og ledning (en til før filter og en til efter filter).

    Men ja, go ide at skifte temp sensoren (koster nok nær 1000kr orginal) som jeg ville gå efter - uorginale fejler hurtigt udfra min erfaring og koster næsten det samme.


  • Reco C
    Reco C Tilmeldt:
    jan 2021

    Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
    #15   5. feb 2021 Martin
    Tak for rådet smiley
    Prøver at skifte den i næste uge. Håber så problemet er det. Tilstopning af partikelfilter lampen lyste aldrig. Måske gør den ikke på Focus men jeg kunne se på videoer at på mange andre biler lyser det


  • Martin L
    Martin L Tilmeldt:
    maj 2020

    Svar: 19
    #16   5. feb 2021 Temp sensor vil typisk vise konstant 350 grader hvis der er fejl på den.

  • Reco C
    Reco C Tilmeldt:
    jan 2021

    Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
    #17   5. feb 2021 KT
    Det har jeg gjort med Delphi i dag og ved ikke om det er korrekt gjort men umiddelbart ser der sådan ud. Se billedet


    profilbillede
  • Reco C
    Reco C Tilmeldt:
    jan 2021

    Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
    #18   5. feb 2021

    profilbillede
  • Martin L
    Martin L Tilmeldt:
    maj 2020

    Svar: 19
    #19   5. feb 2021 Kør en tur med tester på og se om værdien ændre sig på temp sensorene - der er åbenbart to på din bil.
    Men udfra fejlkoden, så det kun den ene sensor som er defekt (bank 1, sensor 1) - er ikke kyndig nok til at vide op det så er den øvereste eller nedereste - men det jo bare at prøve sig frem - det tager jo maks tre forsøg.

    De tre sidste fejlkoder (som jeg forstår) er pga. fejlen på temp sensor og ECU (motorstyringen) ikke kan regne sod og aske indholdet ud og eller at det er ved at være højt (fordi ECU ikke kan få aktiv/passiv regen udregnet pga. temp sensor fejl)

    Når du skifter sensor og det var fejlen - så skal du køre en lang tur for at få ECU til at activ/passiv regn og få sod/aske tallet ned.
    Og i denne kulde, så skal du nok ligge med min. 3000rpm og nok nær 200km.
    Alternativt så skal du lave en forced regen med tester.

    Til sidst vil jeg tilføje at jeg selv køre med additiv ved hver tankning - om det hjælper eller ej - det svært at sige. Og bruge det også selvom jeg ikke har filter, kat og egr - det kan jo ikke skade tænker jeg.
    Også tænker jeg at min indsugning og gløderør er fri for alt for meget sod.
    Som sagdt tideligere bruger jeg Lindemann og det pga prisen , og køber stort ind hos hansen når der er black friday - så har jeg til et år for omkring 2000kr


  • Martin L
    Martin L Tilmeldt:
    maj 2020

    Svar: 19
    #21   5. feb 2021 #20 KT
    Kender ikke så meget til ford udover Taunus og Granada benzin - men
    Ville det ikke være overkill at have tre eller fire temp sensor på en diesel?
    Tænker bare at en er min. og to OK men at have en før og efter kat også en eller to efter filter? Det jo i grunden nok med en før filter/efter kat for at få regen og fair nok en efter for at få EGT temp. Min 206 har kun en og det efter kat men før filter.


  • Reco C
    Reco C Tilmeldt:
    jan 2021

    Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
    #22   6. feb 2021 Mange tak for rådet
    Jeg skifter den ligeså snart jeg får tid
    Wn ting undrer mig. Når jeg har tænding på bilen (uden at starte motoren) sletter jeg fejlen. 2 sek senere dukker fejlene op igen men undtagen den første fejl p0135. Den dukker først op når jeg starter motoren


  • #23   6. feb 2021 Lad nu være med st bruge bilen når den har de fejl, du risiker at dit Partikel filter bliver ødelagt.
    Dit partikelfilter er stoppet fordi du har kørt rundt med aktive fejlkoder, din bil regenerer ikke så længe de er der, og har den først kommet med en fejlkode om stoppet filter så skal der en tvangs regenerering til. Ingen mirakel kur på dåse hjælper.
    Når du engang har fundet fejlen, fået den rettet og nulstillet fejlkoderne, så køre du tvangs regenerering af partikel filteret, bag efter skifter du olie og filter.
    Og Overvej at brug Forscan til Ford, programmet er lavet til det og noget bedre end en Delpi kinaklon.


  • Reco C
    Reco C Tilmeldt:
    jan 2021

    Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
    #24   6. feb 2021 Bjørn
    Jeg er bare usikker på om filteret er tilstoppet. Måske skyldes fejlen defekt temperatursensor?

    Har du et link til Forscan? Synes umiddelbart der er mange udvalg.

    Den kunne ikke regeneres via Delphi. Tror ikke det er pga kinaklon. Måske gider den ikke fordi der er fejl på Temperatursensoren.



  • #25   6. feb 2021 Nej du kan ikke regenerer når der er fejl, heller ikke tvangs regenerer.
    På en af dine billeder vælter det frem med fejl omkring filter og sod.
    Din fejl på temperatur sensor kan være et defekt stik, er ikke unormalt, har du overvejet at køre den ud til en mekaniker? Tit og ofte er det altså billigere end at ride med det selv hvis det er trail and error metoden.

    Forscan.org og læs lige lidt omkring hvilket OBD stik der dur sammen med programmet.

    Og igen, med de fejl din bil har er det ikke tilrådeligt at bruge bilen.


  • Reco C
    Reco C Tilmeldt:
    jan 2021

    Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
    #26   8. maj 2021 Jeg har helt glemt at give en opdatering
    Med Forscan, modsætninger til Delphi, kunne jeg reset/nulstille PDF. Har kørt over en mdr uden fejl.
    Er begyndt at bruge Diesel City og kører en gang om mdr på motorvejen i 5 . gear med 3,000 rpm. I 45 minutter


Kommentér på:
Partikelfilter

Annonce