{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.585 visninger | Oprettet:

Tungt styretøj BMW e36 320i 1996 {{forumTopicSubject}}

Hej alle, jeg er snart ved at blive sindssyg af det problem som jeg har med mit styretøj. Jeg føler at jeg har prøvet alt og giver snart op.
Problemet er at mit rat er mega tungt at dreje og der er unødvendig meget modstand i det.
For at gøre en lang historie kort, så troede jeg først at det var tandstangen, så denne har jeg udskiftet. Dette ændrede dog ikke på noget som helst. Derefter skiftede jeg servopumpen, men dette har heller ikke gjort det bedre. Jeg har tjekket alle slanger og der er ingen utætheder. Jeg har selvfølgelig også skiftet væsken en masse gange (omkring 5). Da jeg havde tandstangen ude der var der ingen modstand i den, og jeg kunne let dreje den med hånden. Tårnlejerne virke også fint, samt sporestængerne og styrekuglerne. Jeg har også tjekket ledende i ratstammen, specielt UJ leddet og gummibøsningen, og disse er også i fin stand.
Hvis jeg ikke har tandstangen i bilen så er der som forventeligt meget let at dreje rattet (ratstammen).
Men hvis tandstangen er i er den næsten lettere at dreje end den er når motoren er tændt (og pumpen derved kører). Jeg er sikker på at alle slangerne er forbundet korrekt og osv. Jeg har også haft tandstangen skilt ad og alle dyserne er fine, samt pakninger. Hvis jeg har forhjulene løftet op, så er der stadigvæk den samme mængde modstand som hvis de er på jorden (såfremt motoren kører), så det er heller ikke fordi den ikke er sporet. Det føles som om at der enten er for lavt tryk i systemet (er dog mærkeligt da jeg har sat en helt ny pumpe i), eller at servoolien løber den forkerte vej, eller nærmest modarbejder sig selv i systemet. Alle slangerne sidder dog rigtigt, og BMW har også lavet det idiotsikkert da alt har forskellige størrelser så det er umuligt at sætte slangerne og fatningerne forkert sammen.

Nogle der please kan komme med nogle ideer eller ting jeg kan prøve? Er virkelig lost, og som studerende har jeg ikke økonomi til at køre til mekanikeren med den.

På forhånd tak smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tungt styretøj BMW e36 320i 1996
  • #1   7. feb 2021 hvordan står den i sporing?

  • #2   8. feb 2021 Hej Benjamin, den skal også spores, men det kan vel ikke være det som er problemet, da jeg den også drejer dårligt når forhjulene er oppe i luften? Selv når styrekuglerne/frempindene er afmonteret så drejer den dårligt smiley

  • #3   8. feb 2021 Det lyder meget som om det er servoen du kæmper med.
    Kan det tænkes at du har fået forbundet strømmen omvendt på pumpen ?
    Da problemet stadig er der med hjulen i luften skal fejlen næppe findes i de mere almindelige undervogns komponenter.
    Der er stort set kun tandstang og servo der kan være galt.
    Som jeg forstår det vil en halvdårlig tandstand medføre at styrtøjet er lang tid om at reagere på styre input, fordi "tandhjulene" er slidt. (beklager den lidt uvidenskabelige beskrivelse).
    Servoen derimod vil give en jævn og hård modstand hvis den kæmper imod dig.
    Tjek også lige at sikringer etc er ok.
    Den servopumpe du fik på er den ny/brugt, original/oem ?
    Du skrev at man ikke kunne vende rør mellem pumpe og servo forkert, derfor tænker jeg lidt på om pumpen kan gå baglæns.
    Hvordan har du oplevet at det er opstået. Er det kommet pludseligt (bump i vejen agtigt), eller er det kommet snigende med tiden ? Eller er det sket i forbindelse med noget service/reparation ?


  • #4   8. feb 2021 3

    servo er mig bekendt trukken af en rem. så den bør ikke kunne køre forkert ret retning.


  • #5   8. feb 2021 har ikke haft skilt styrtøj på en med servo, så er ikke på sikker grund. Så Benjamin C har nok ret.
    Men hvis det er en rem, bør den vel kunne tages af, så man kan få fjernet servoen fra listen af mulige kilder ?


  • #6   8. feb 2021 Beskrivelsen passer altså stadig alt for godt på servo:
    https://www.bmwrepairguide.com/power-steering-pump-replacement-bmw-e36-m3/
    "When the BMW E36 power steering pump completely fails, the vehicle will be nearly impossible to turn at low speeds without an enormous amount of force exerted on the steering wheel."
    Men nu ser jeg hvad du mener med at den er bælte drevet. Det er pumpen der er bælte drevet og dermed er strøm ikke relevant.
    Så er der vel kun defekt servo eller forkert koblede hydraulik rør tilbage. Og rør'en skulle ifølge Oskar K ikke kunne misforståes.
    Er belastningen på remmen nogenlunde korrekt, dvs den ikke glider og den ikke går helt abnormt stramt ?


  • #7   8. feb 2021 Hej gutter det er gode bud! Jeg havde servoen (tandstangen) ude af bilen i går og smurte den. Den kørte super fint og kunne nemt drejes med håndkraft uden besvær. inden jeg fyldte systemet med væske så var det faktisk lettere at dreje tandstangen, end da den var i og fyldt med vaske samt når motoren kørte. Det mærkelige er at jeg har skiftet både pumpen og tandstangen, og at skifte dem gør absolut ingen forskel. Dette taler for at det er noget der er galt med slangerne? for begge pumper fungerer fint, og det samme gør begge mine tandstange (er jeg ihvertfald 95% sikker på). Men kan dårlige/slidte slanger være skyld i dette?
    Jeg har også tjekket bæltet/remmen og den er stram og i fin stand. Når jeg prøver at give den lidt omdrejninger i frigear så kan jeg se at remhjulet på pumpen kører hurtigere, men det bliver ikke lettere at dreje rattet af den grund, tværtimod gør det ingen forskel, så det er heller ikke fordi at pumpen ikke leverer nok tryk.

    Det føles som om at væsken i systemet løber den forkerte vej eller som om at det har svært ved at bevæge sig rundt i systemet smiley

    Bilen har været mega svær at dreje lige siden jeg fik den for 2 år siden. Og det er meget svært at lave uvendinger og parkeringer, da jeg næsten ikke kan dreje rattet, og det går meget langsomt


  • #8   8. feb 2021 Gad vide om sådan en slange kan kolapse og dermed virke som en reducer i tryk flowet. Lidt som at puste igennem hullet i en tokrone.
    Jeg tror jeg ville kigge de slanger meget nøje igennem. Kan det tænkes at motoren har været ude og at de har fået klemt slangen ved den lejlighed. Hvis de har er det sikkert et vidunderligt umuligt sted at komme til. Slangerne må være til at finde brugt hos koed eller schmiedmann, og bør vidst ikke koste en arm. Næppe gratis men jeg har svært ved at se andre muligheder.


  • #9   8. feb 2021 Men jeg ville bare normalt mene at en hydraulik slange kun kan gå i stykker ved at den revner. Ved aktive handlinger kan jeg se at det kan klemmes eller måske bøjes for meget i en vinkel, men det bør vel være ret synligt. Hvis brugte slanger er fair i pris havde jeg skiftet dem

  • #10   8. feb 2021 Ja Thomas jeg tror du har ret, der løber nemlig typisk en tynd lille slange inde i de tykke trykslanger og hvis den kollapser så kan det været at pumpen bruger kræfter på at syge slangen sammen istedet for at køre væsken rundt. Jeg prøver at bestille nogle nye slanger smiley

  • #11   9. feb 2021 Er det helt utænkeligt at remmen går den forkerte vej rundt om remhjulpå servopumpe. Langt ude måske, men man ser så meget.
    Mvh. Gert


  • #12   9. feb 2021 Hej Gert, tak for dit input! Ja det kan desværre ikke være det, det er praktisk talt umuligt at sætte den forkert på. Men tak for det ellers smiley

  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 86
    #13   9. feb 2021 ER pumpen den korrekte ? hvis ja. så skal du være sikker på at der ikke er snavs i selve tandstangen der lukker et hul. Hvis det er ok , så må dine servoslanger være faldet sammen. Det samme kan gøre sig gældende hvis ens bremseslanger er for gamle og/eller bare i dårlig kvalitet. Er remmen stram nok ? den sidder jo med en hydraulisk strammer og der skal tages ved når det hele spændes op.

  • #14   9. feb 2021 Hej Torben, tak for dit input! Ja pumpen er den korrekte, og jeg har skilt tandstangen ad for at tjekke den, og ingen af ventilerne er tilstoppede. Remmen er stram nok, og intet "glider" heller, så det er heller ikke den. Får skiftet slangerne i weekenden samt remmen så dette kan udelukkes smiley

  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 86
    #15   16. feb 2021 Hej.
    Har du fået løst dit problem ???


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 86
    #16   16. feb 2021 Hej.
    Har du fået løst dit problem ???


  • #17   18. feb 2021 Hej

    I går fik jeg skiftet slangen fra servovæskebeholderen til pumpen samt servovæskebeholderen. Derudover har jeg også skiftet begge styrearme/frempind/sporstænger samt påfyldt ny væske. Jeg føler at jeg har skiftet stort set alt nu, men stadigvæk er det ikke fikset/løst sig.
    I går da jeg havde forhjulene klosset op i luften var det stadigvæk ikke særlig let at dreje rattet med motoren tændt. Det er ligeså svært som når den er slukket. Dog når hjulene er på jorden kan man godt mærke at det er lettere med motoren tænd (pumpen kører) end ved slukket motor.

    Hvad kan det mon være? Har jeg overset noget?


    På forhånd tak smiley


  • #18   18. feb 2021 Nu er der vel kun slanger tilbage der ikke er skiftet. Jeg ved fra ældre Audi at der sidder noget returstop/dæmper i form af noget plast inde i slangen, men jeg kan ikke lige google mig frem til at det skulle være tilfældet med BMW. Næsten alle indlæg handler om utætte slanger og defekte pumper. Der var også lidt om banjoskruer jeg ikke forstod. Jeg kan forestille mig at du også har googlet lidt.

  • #19   18. feb 2021 Det begynder desværre at blive lidt mere udfordrende at lure denne her.
    Kan det tænkes at omskiftet servo pumpe er defekt ? jeg indrømmer at jeg nu skyder i blinde, for jeg kan ikke se andre komponenter der er relevante:
    Vi har været igennem:
    Servopumpe
    Tandstand
    Hydraulik slanger
    Diverse undervognskomponenter, deriblandt styrearm/styrekugler
    Olien generelt. (Du bruger ATF olie ikke ? og hvilken producent ?)


    Tilbage er vel kun bærearme eller at nummer to servo også er død. Snakker servoenpumpen når du drejer på rattet ? Jeg har ikke fejlsøgt på dem før, men tænker der må være en summen når rattet beder om hjælp.

    Spørgsmål: Kan det være tårnlejerne der giver oplevelsen.. det er ikke det mest indlysende, men det kan vel påvirkeoplevelsen?


  • #20   18. feb 2021 Tror sku det kan være tårnlejet. Det har jeg ikke set før selv:
    https://triscan.dk/da/nyheder/kan-et-defekt-fjederbensleje-vaere-farligt
    Citat på Sådan spotter du et defekt fjederbensleje

    "Hvis styretøjet virker tungt, bevæger sig lidt i ryk, har mere slør end normalt eller reagerer med forsinkelse."
    De nævner andre symptomer på dårligt tårnleje (fjederbensleje som de kalder det).


  • #21   18. feb 2021 Jeps har prøvet alt hvad du har nævnt. Og ja pumpen kører fint, kan tydeligt høre at den kæmper når jeg drejer på rettet. Bruger den rigtige ATF og har prøvet med 3 forskellige slags uden at det hjalp. Tror ikke at det kan være tandstanden da begge kan drejes let med hånden uden besvær når de ikke er monteret i bilen.

    Begge pumper kører også fint så det kan heller ikke være dem. Det eneste jeg ikke har skiftet nu er alle slanger og rør i systemet.

    Godt bud med tårnlejerne. Dette har jeg dog også prøvet, da skiftede styrearme så havde de ingen problemer med at dreje og fungerede fint også.


  • #22   18. feb 2021 Jeg har også prøvet at dreje på rettet uden at styrearmene var tilsluttet tandstangen, og derved udelukket tårnlejerne, da der stadigvæk var den samme modstand. Så det må være noget i selve kredsløbet af væsken der fejler.
    Er tilbøjelig til at bestille et sæt nye slanger og rør da det jo kun kan være det. Medmindre at jeg er så uheldig at jeg har fået to tandstange med helt samme problem med akkurat samme mængde modstand i sig, eller at begge mine pumper er istykker.
    Dette er der dog absolut intet der tyder på... smiley


  • #23   19. feb 2021 Som jeg forstår det fader servo pumperne normalt fordi de bliver slidt. Så ja hvis trykket er det samme så er det næppe der.
    Idiot spørgsmål, hvis du har begge styre arme taget fra, går rattet så let, og eller kan hjul let drejes derefter. Det burde kunne isolere enten tandstang, ratstamme samt servo, alternativt undervognskomponenter.
    Jeg må desværre sige at du er nået uden for mine evner især over distancen. Som jeg ser det har vi haft fat i hele flowet fra rat ud til hjul, og du har været igennem de relevante styrtøjsdele.
    Jeg kan anbefale Koed og Schmiedmann, de har nogle rimelige priser både på dele og timer.
    Du kan stadig være heldig at en anden herinde har erfaring og kommer med de vise sten


  • #24   19. feb 2021 Haha tak Thomas, ja er også selv ved at løbe tør for idéer.

    For at svare på dit spørgsmål, så er der modstand i styretøjet OGSÅ selvom styrearmene/sporstængerne er afmonteret. Derfor er det noget med tandstangen og pumpens system som ikke kører korrekt.

    Ja jeg må tage fat i en professionel smiley Bare pisse dyrt som studerende, men sådan er det jo at have bil...


  • #25   19. feb 2021 Det kan ikke være noget i selve ratstammen vel ?
    Der er noget med at der er et kryds på den som har et "knokle" led, som vidst har en bøsning ikke ulig den som går på kardangen. Det var måske værd kigge på den, men kan ikke se at det skal være problemet.
    Kan et uoriginalt rat måske klemme ratstammen lidt sammen og dermed yde en meget høj modstand.
    Jeg tror reelt set ikke der er nogen vej uden om en proff. Syntes vi har kørt den så langt som vi rimeligvis kan.
    Du må meget gerne melde tilbage hvis/når du får fundet synderen, for jeg vil gerne lære lidt af dette her.
    Du bør finde nogen som er vant til at arbejde med BMW (men for guds skyld ikke et forhandler værksted) De sidste vil meget hurtigt kunne belaste din økonomi. Deres timepriser er til den friske side.
    Men Schmiedmann (Odense/Nordborg), Koed (øv kun partner værksteder, men tag fat i deres support og hør om de har en partner på sjælland), og der skal nok være flere har virkelig meget erfaring med BMW, og med lidt held kan de måske spotte en reservedel der er sat på, som hører til en anden model eller noget i den retning. Desværre har ingen af dem et kbh værktsted. Ved ikke om andre kan anbefale en sjællandsk bmw specialist.


  • #26   19. feb 2021 Mange tak Thomas!
    Da jeg havde tandstangen af så prøvede jeg at dreje rattet med ratstammen på og der var absolut ingen modstand så det er heller ikke lejet helt oppe ved rattet i ratstammen.

    Torsdag næste uge får jeg den sporet hos en mekaniker, og så tager jeg lige en snak med ham om det.

    Skal nok melde ind så snart jeg ved mere smiley
    God weekend til jer alle!


  • #27   19. feb 2021 Var lige ude og køre en tur. Da jeg holdt i tomgang kunne jeg høre at motoren/pumpen kæmpede, når jeg drejede rettet. Er dette normalt eller indikerer det at væsken ikke flyder korrekt rundt i systemet?

  • #28   6. maj 2022 Hej fik du løst problemet?

Kommentér på:
Tungt styretøj BMW e36 320i 1996

Annonce