Tungt styretøj BMW e36 320i 1996 {{forumTopicSubject}}
Hej alle, jeg er snart ved at blive sindssyg af det problem som jeg har med mit styretøj. Jeg føler at jeg har prøvet alt og giver snart op.
Problemet er at mit rat er mega tungt at dreje og der er unødvendig meget modstand i det.
For at gøre en lang historie kort, så troede jeg først at det var tandstangen, så denne har jeg udskiftet. Dette ændrede dog ikke på noget som helst. Derefter skiftede jeg servopumpen, men dette har heller ikke gjort det bedre. Jeg har tjekket alle slanger og der er ingen utætheder. Jeg har selvfølgelig også skiftet væsken en masse gange (omkring 5). Da jeg havde tandstangen ude der var der ingen modstand i den, og jeg kunne let dreje den med hånden. Tårnlejerne virke også fint, samt sporestængerne og styrekuglerne. Jeg har også tjekket ledende i ratstammen, specielt UJ leddet og gummibøsningen, og disse er også i fin stand.
Hvis jeg ikke har tandstangen i bilen så er der som forventeligt meget let at dreje rattet (ratstammen).
Men hvis tandstangen er i er den næsten lettere at dreje end den er når motoren er tændt (og pumpen derved kører). Jeg er sikker på at alle slangerne er forbundet korrekt og osv. Jeg har også haft tandstangen skilt ad og alle dyserne er fine, samt pakninger. Hvis jeg har forhjulene løftet op, så er der stadigvæk den samme mængde modstand som hvis de er på jorden (såfremt motoren kører), så det er heller ikke fordi den ikke er sporet. Det føles som om at der enten er for lavt tryk i systemet (er dog mærkeligt da jeg har sat en helt ny pumpe i), eller at servoolien løber den forkerte vej, eller nærmest modarbejder sig selv i systemet. Alle slangerne sidder dog rigtigt, og BMW har også lavet det idiotsikkert da alt har forskellige størrelser så det er umuligt at sætte slangerne og fatningerne forkert sammen.
Nogle der please kan komme med nogle ideer eller ting jeg kan prøve? Er virkelig lost, og som studerende har jeg ikke økonomi til at køre til mekanikeren med den.
På forhånd tak
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 130 Biler: 4 Svar: 1.082
feb 2021
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 3 Svar: 26
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
Kan det tænkes at du har fået forbundet strømmen omvendt på pumpen ?
Da problemet stadig er der med hjulen i luften skal fejlen næppe findes i de mere almindelige undervogns komponenter.
Der er stort set kun tandstang og servo der kan være galt.
Som jeg forstår det vil en halvdårlig tandstand medføre at styrtøjet er lang tid om at reagere på styre input, fordi "tandhjulene" er slidt. (beklager den lidt uvidenskabelige beskrivelse).
Servoen derimod vil give en jævn og hård modstand hvis den kæmper imod dig.
Tjek også lige at sikringer etc er ok.
Den servopumpe du fik på er den ny/brugt, original/oem ?
Du skrev at man ikke kunne vende rør mellem pumpe og servo forkert, derfor tænker jeg lidt på om pumpen kan gå baglæns.
Hvordan har du oplevet at det er opstået. Er det kommet pludseligt (bump i vejen agtigt), eller er det kommet snigende med tiden ? Eller er det sket i forbindelse med noget service/reparation ?
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 130 Biler: 4 Svar: 1.082
servo er mig bekendt trukken af en rem. så den bør ikke kunne køre forkert ret retning.
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
Men hvis det er en rem, bør den vel kunne tages af, så man kan få fjernet servoen fra listen af mulige kilder ?
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
https://www.bmwrepairguide.com/power-steering-pump-replacement-bmw-e36-m3/
"When the BMW E36 power steering pump completely fails, the vehicle will be nearly impossible to turn at low speeds without an enormous amount of force exerted on the steering wheel."
Men nu ser jeg hvad du mener med at den er bælte drevet. Det er pumpen der er bælte drevet og dermed er strøm ikke relevant.
Så er der vel kun defekt servo eller forkert koblede hydraulik rør tilbage. Og rør'en skulle ifølge Oskar K ikke kunne misforståes.
Er belastningen på remmen nogenlunde korrekt, dvs den ikke glider og den ikke går helt abnormt stramt ?
feb 2021
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 3 Svar: 26
Jeg har også tjekket bæltet/remmen og den er stram og i fin stand. Når jeg prøver at give den lidt omdrejninger i frigear så kan jeg se at remhjulet på pumpen kører hurtigere, men det bliver ikke lettere at dreje rattet af den grund, tværtimod gør det ingen forskel, så det er heller ikke fordi at pumpen ikke leverer nok tryk.
Det føles som om at væsken i systemet løber den forkerte vej eller som om at det har svært ved at bevæge sig rundt i systemet
Bilen har været mega svær at dreje lige siden jeg fik den for 2 år siden. Og det er meget svært at lave uvendinger og parkeringer, da jeg næsten ikke kan dreje rattet, og det går meget langsomt
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
Jeg tror jeg ville kigge de slanger meget nøje igennem. Kan det tænkes at motoren har været ude og at de har fået klemt slangen ved den lejlighed. Hvis de har er det sikkert et vidunderligt umuligt sted at komme til. Slangerne må være til at finde brugt hos koed eller schmiedmann, og bør vidst ikke koste en arm. Næppe gratis men jeg har svært ved at se andre muligheder.
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
feb 2021
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 3 Svar: 26
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
Mvh. Gert
feb 2021
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 3 Svar: 26
jun 2013
Følger: 2 Emner: 4 Svar: 86
feb 2021
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 3 Svar: 26
jun 2013
Følger: 2 Emner: 4 Svar: 86
Har du fået løst dit problem ???
jun 2013
Følger: 2 Emner: 4 Svar: 86
Har du fået løst dit problem ???
feb 2021
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 3 Svar: 26
I går fik jeg skiftet slangen fra servovæskebeholderen til pumpen samt servovæskebeholderen. Derudover har jeg også skiftet begge styrearme/frempind/sporstænger samt påfyldt ny væske. Jeg føler at jeg har skiftet stort set alt nu, men stadigvæk er det ikke fikset/løst sig.
I går da jeg havde forhjulene klosset op i luften var det stadigvæk ikke særlig let at dreje rattet med motoren tændt. Det er ligeså svært som når den er slukket. Dog når hjulene er på jorden kan man godt mærke at det er lettere med motoren tænd (pumpen kører) end ved slukket motor.
Hvad kan det mon være? Har jeg overset noget?
På forhånd tak
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
Kan det tænkes at omskiftet servo pumpe er defekt ? jeg indrømmer at jeg nu skyder i blinde, for jeg kan ikke se andre komponenter der er relevante:
Vi har været igennem:
Servopumpe
Tandstand
Hydraulik slanger
Diverse undervognskomponenter, deriblandt styrearm/styrekugler
Olien generelt. (Du bruger ATF olie ikke ? og hvilken producent ?)
Tilbage er vel kun bærearme eller at nummer to servo også er død. Snakker servoenpumpen når du drejer på rattet ? Jeg har ikke fejlsøgt på dem før, men tænker der må være en summen når rattet beder om hjælp.
Spørgsmål: Kan det være tårnlejerne der giver oplevelsen.. det er ikke det mest indlysende, men det kan vel påvirkeoplevelsen?
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
https://triscan.dk/da/nyheder/kan-et-defekt-fjederbensleje-vaere-farligt
Citat på Sådan spotter du et defekt fjederbensleje
"Hvis styretøjet virker tungt, bevæger sig lidt i ryk, har mere slør end normalt eller reagerer med forsinkelse."
De nævner andre symptomer på dårligt tårnleje (fjederbensleje som de kalder det).
feb 2021
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 3 Svar: 26
Begge pumper kører også fint så det kan heller ikke være dem. Det eneste jeg ikke har skiftet nu er alle slanger og rør i systemet.
Godt bud med tårnlejerne. Dette har jeg dog også prøvet, da skiftede styrearme så havde de ingen problemer med at dreje og fungerede fint også.
feb 2021
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 3 Svar: 26
Er tilbøjelig til at bestille et sæt nye slanger og rør da det jo kun kan være det. Medmindre at jeg er så uheldig at jeg har fået to tandstange med helt samme problem med akkurat samme mængde modstand i sig, eller at begge mine pumper er istykker.
Dette er der dog absolut intet der tyder på...
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
Idiot spørgsmål, hvis du har begge styre arme taget fra, går rattet så let, og eller kan hjul let drejes derefter. Det burde kunne isolere enten tandstang, ratstamme samt servo, alternativt undervognskomponenter.
Jeg må desværre sige at du er nået uden for mine evner især over distancen. Som jeg ser det har vi haft fat i hele flowet fra rat ud til hjul, og du har været igennem de relevante styrtøjsdele.
Jeg kan anbefale Koed og Schmiedmann, de har nogle rimelige priser både på dele og timer.
Du kan stadig være heldig at en anden herinde har erfaring og kommer med de vise sten
feb 2021
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 3 Svar: 26
For at svare på dit spørgsmål, så er der modstand i styretøjet OGSÅ selvom styrearmene/sporstængerne er afmonteret. Derfor er det noget med tandstangen og pumpens system som ikke kører korrekt.
Ja jeg må tage fat i en professionel
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
Der er noget med at der er et kryds på den som har et "knokle" led, som vidst har en bøsning ikke ulig den som går på kardangen. Det var måske værd kigge på den, men kan ikke se at det skal være problemet.
Kan et uoriginalt rat måske klemme ratstammen lidt sammen og dermed yde en meget høj modstand.
Jeg tror reelt set ikke der er nogen vej uden om en proff. Syntes vi har kørt den så langt som vi rimeligvis kan.
Du må meget gerne melde tilbage hvis/når du får fundet synderen, for jeg vil gerne lære lidt af dette her.
Du bør finde nogen som er vant til at arbejde med BMW (men for guds skyld ikke et forhandler værksted) De sidste vil meget hurtigt kunne belaste din økonomi. Deres timepriser er til den friske side.
Men Schmiedmann (Odense/Nordborg), Koed (øv kun partner værksteder, men tag fat i deres support og hør om de har en partner på sjælland), og der skal nok være flere har virkelig meget erfaring med BMW, og med lidt held kan de måske spotte en reservedel der er sat på, som hører til en anden model eller noget i den retning. Desværre har ingen af dem et kbh værktsted. Ved ikke om andre kan anbefale en sjællandsk bmw specialist.
feb 2021
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 3 Svar: 26
Da jeg havde tandstangen af så prøvede jeg at dreje rattet med ratstammen på og der var absolut ingen modstand så det er heller ikke lejet helt oppe ved rattet i ratstammen.
Torsdag næste uge får jeg den sporet hos en mekaniker, og så tager jeg lige en snak med ham om det.
Skal nok melde ind så snart jeg ved mere
God weekend til jer alle!
feb 2021
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 3 Svar: 26
apr 2003
Følger: 2 Biler: 1 Emner: 18 Svar: 57
Tungt styretøj BMW e36 320i 1996