{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
671 visninger | Oprettet:

Mick N
Mick N
Tilmeldt:
27. apr
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8

Transporter T5 mistet motorkraft {{forumTopicSubject}}

Hej folkens...

Transporter T5 2006 van , med BNZ motor 2.5 130HK 195.000Km

Den har fået ny turbo da den gamle var defekt! og fyldt med motorolie.

Der var ingen vinger/blade eller andet ødelagt inde i turboen, den var intakt indeni hvad der kan ses og blot fyldt op med olie, så det ser ud til der ikke er sket yderligere skade på motorblok, stempler eller cylindre.

Men alt i luft kredsløb var smurt ind og meget slam/slagger i ERG samt rør rundt, dog ikke sindsygt meget i intercooler til/afgang.
rør renset op så godt som muligt og ERG rens igennem ventiler osv.
Partikelfilter tømt for olie/renset samt følgere.

Det hele samlet igen og motor/fejl udmålt nulstillet, så opstart..
Den kører okay fint i lave omdr. men banker lidt som en fiskekutter og der kommer delvis i periode grålig/blålig røg ud engang imellem, når den er blevet varm så kommer der stortset intet røg ud!, men hvis man vil give gas, tager den langsomt gas og så kommer der igen lidt røg og når den går ned i omdr. til tomgang, så kan der komme sådan en lille metal raslen et 1.5sek og lyder som fra toppen.
hvis man så giver den noget mere gas, så tager den lige pludselig mange omdr. og brænder olie af og dækker det hele i et stort røg slør, hvilket jo giver 1000HK mere og ikke er nogen god ide!. og har skudt motorolie baglæns op igennem manifold osv. men turboen er tør indeni.!?

Hvis man måler kompression under tomgang, så er den indenfor tolerancen..så nogen der oplevet samme symptomer eller ved hvad det kan være ellers??....jeg tænker selv for at udelukke lidt uden at kaste mere i den pt at skifte IC helt ud med ny, hvis den kan lave så meget ballade!?...

på forhånd tak:-)


Kommentarer på:  Transporter T5 mistet motorkraft
  • #1   27. apr Hvilken fejl kommer den med når der sættes en tester på?

  • #2   27. apr udsk egr ventilen så køren den igen

  • Mick N
    Mick N Tilmeldt:
    apr 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #3   27. apr Der ingen fejl med tester

  • Mick N
    Mick N Tilmeldt:
    apr 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #4   27. apr Skulle det kun forudsages af ERG ventilen??...hvad kommer den korte raslelyd af??

  • #5   27. apr der behøves ikke være fejl på tester
    den står højst sandsynligt åben.
    den er ikke dyr. ville nok skifte den


  • #6   27. apr lyden kan være mange ting. men det lyder også som en pose skruer når man starter sådan 5 cyl

  • #7   27. apr Hej.
    Jeg synes jeg har læst noget om knastaksler der bliver slidt/runde de motorer. Om det giver de symptomer din har ved jeg ikke, men det kan vel googles.
    Mvh. Gert


  • Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Svar: 114
    #8   27. apr Ja, de æder knastaksler, ledningsnet ved dyser, turboer, topstykker, vandpumper, svinghjul. En motor der kan give rigtig hovedpine.
    Har topstykket været afmonteret? Så skal den jo taktes rigtig med specialværktøj.
    Det kan blive en dyr og træls bekendtskab sådan en 5 cyl t5. Og med de kilometer kommer der mere, det var lige der jeg købte min. Og for dælen jeg har ikke fortrudt den er væk, men de kører godt.


  • Mick N
    Mick N Tilmeldt:
    apr 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #9   27. apr Brian S...nu har jeg haft en del som også har kørt mere uden de store problemer, men aldrig haft større problemer med dem eller de brugte vand, olie eller andet...mest sliddele som aksler osv...og hvis bilens ellers er pæn og resten fungere, så ville det jo være dumt ikke at få den til at kører ordentligt.
    Der kan ikke været noget større adskilt på motoren endnu, men der kan også være mistanke om at kæden er hoppet et led og derved ikke kører ordentligt..der kan jo være mange ting, men fejlsøgningen forsætter og så må vi se hvad det kommer frem til, medmindre andre herinde har været udefor det samme og ved hvad der skal til, for den igen kører godt:-)


  • #10   27. apr Har du haft intercooler af og renset? Hvis der ligger meget oile der tager den selv gas smiley

  • Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Svar: 114
    #11   27. apr Den kører med takthjul, ingen kæde. Så hvis ikke det har været slidt ad, står det nok rigtig.

  • #12   27. apr kan også være mistanke om at kæden er hoppet et led og derved ikke

    Det har jeg lige prøvet på Audi 1.8T 20v. Det var kæden der går fra den ene knastaksel til den anden. Det var åbenbart lykkedes en klump fra glideskinnen at havne under kæden og på den måde få indsugningsknasten (som er den der bliver trukket af udstødningsknasten) til at rykke en tand frem. Mystisk og det tog dælme lang tid at finde fejlen. Startede uroligt-ville ikke tage gas-lød støjende fra toppen hvis den fik lidt omdrejninger.


  • Mick N
    Mick N Tilmeldt:
    apr 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #13   29. apr intercooler tvivles der lidt på da turbo er helt tør indeni og kæde er hoppet et led er også under mistanke, så det arbejdes der med og se om det kunne være årsagen lige pt, så kun godt i har samme ideer til årsagen...hvis der andre muligheder som minder om beskrivelse, så kom gerne med dem...jo mere det kan tjekkes op på jo bedre vilkår:-)

  • #14   1. maj Der er ikke kæde på den.
    Der er slidt hul i en ventilløfter. Ny knast og nye løftere.
    Hvis IC har mistet "spændebånd" som holder den sammen, skal denne selvfølgelig også skiftet.
    Din turbo har højst sandsynlig ikke fejlet noget, bare fordi der er olie i trykrørene .


  • Mick N
    Mick N Tilmeldt:
    apr 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #15   2. maj RG det er en model 2006, så den er med kæde og ikke tandrem!
    Turbo'en var færdig, 1 den var fyldt op med motorolie og da den blev tømt så kunne de vrikke skovlhjul hele vejen fra side til side og frem/tilbage, et under der ikke er slået noget af skovlhjulet eller andet..for den var intakt udover at pakninger/leje var røget på den og derved fyldt med olie...
    jeg er ikke helt med på hvad du mener med IC og spændebånd, men hvis du mener de utætte og ikke har rigtig tryk i IC, så ja det har du skam helt ret i...men der ikke rigtig noget og se!...olien der kommer i indsugning, ERG osv. den bliver sprøjtet baglæns tilbage et eller andet sted fra motor, da ny turbo er helt tør nu!.
    model 2006 og deropad er nogle lortemotor opbygning, da man skal have meget af før overhovedet at komme ned til topstykket og ventiler, bare det at komme til dyser osv, kræver meget adskilt!:-( de har lavet den sådan at de tror den ikke kan gå i stykker!


  • Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    dec 2019

    Følger: 1 Svar: 114
    #16   2. maj Fandme da utrolig du spørger nogen til råds, når du er så klog.

  • #17   2. maj Nej, den er med tandhjul, ikke kæde eller tandrem. Tror måske du skal finde en mekaniker, som kan hjælpe dig.
    IC er kendt for at båndene, som holder den sammen ruster og så bliver den utæt.


  • Mick N
    Mick N Tilmeldt:
    apr 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #18   3. maj Brian S: Jeg siger og svarer bare på det som bliver skrevet, således alle er enige og klar over hvad der bliver talt om...når man skriver der ikke er kæde på den, så går jeg udfra det mest sandsynlige om det tandrem eller kæde....hvis det tales om tandhjul osv så ja det korrekt...
    R G: Den står allerede hos mekanikeren og næste skridt er at lokalisere den underlige lyd det kommer kort fra toppen når den falder med i omdr....der kan være 3 ting som han ser det, 1: pejlstang(bøjet), knast/ventiler og en combi med noget IC..for den starter med det samme og står fint i tomgang...kan bare ikke lide når der gives gas og han siger turbo kører fint rundt, når de også tager slangerne af!

    Jeg er blot ude eftr om der andet som der overset eller nogen som har været ude for noget lign og ved hvad det var...gør mig skam ikke klogere andet end jeg lytter til hvad folk spørger om eller kommer med af tiltag, det kunne være årsagen


  • #19   3. maj Fiskekutter lyden er hul i en løfter.

    Hvis den har bankelyde kan plasmabelægningen begynde og falde af. Det kan han se ved og pille bundkaret af og lyse op på cylindergangene.


  • #21   3. maj Hvis den lyder sådan, og ryster når man giver gas så kan det godt være løfterne der er slidt igennem, som andre også har skrevet

  • Mick N
    Mick N Tilmeldt:
    apr 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #22   4. maj okay...det ikke fordi den banker vildt meget og det kun i tomgang det kan høres rigtigt...der ikke de vilde vibrationer i motoren eller bilen, den står rimelig stabilt og ses ikke vibrerer mere end den skal...lyden kommer mest ovre fra venstre side i toppen set forfra, altså også i den side hvor turbo, luftfilter etc sidder...og så kommer der som sagt et klonk/klik/klank i 1.5 sek når den falder ned i omdr. til tomgang position....

    men jeg synes også jeres indlæg med det noget som er slidt hul i giver mening og den så har skudt noget olie den forkerte vej og ind i cylinder til sidst når den har fået gas og der kommer mere tryk på!....håber det kan laves relativt billigt, istedet for at skifte motoren!...


  • #23   4. maj Det kan ikke betale sig og skifte motor, hvis det kun er løfterne og knasten og der ikke er andet galt. Men det skal være en der har det rigtige værktøj og ved hvad han laver som skifter det. Har lavet er par stykker om for uautoriseret værksteder.

    profilbillede
Kommentér på:
Transporter T5 mistet motorkraft

x