{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.395 visninger | Oprettet:

Lars S
Lars S
Tilmeldt:
9. feb 2014
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16

Partikelfilter i youngtimer? {{forumTopicSubject}}


Hej alle.
Går og overvejer at købe en fin gammel bil fra 1980.
Desværre, i den henseende, bor jeg i Kbh.
Her er der strenge regler for forurening, især i dieselbiler. Desuden er der nye miljøzoner på vej...
Derfor: kan man montere partikelfilter på en så gammel bil?
Hvis ja, hvor henvender jeg mig så/til hvem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Partikelfilter i youngtimer?
  • #1   3. jun 2021 Jeg mener ikke, at en veteranbil skal leve op til de samme krav angående forurening.

  • Lars S
    Lars S Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #2   3. jun 2021 Hej Simon.
    Tak for svar.
    Det tror jeg heller ikke men jeg påtænker at det skal være en bil jeg skal bruge næsten dagligt, og dermed ikke en bil der skal køre veterankørsel og registreres/synes/forsikres som en sådan.
    Altså en ældre diesel dame i byen. I know, det lyder dumt, men det handler om passion!??


  • #3   3. jun 2021 Nej, så er sagen en anden. Og svaret er nej, der kan ikke monteres partikelfilter på en bil der er så gammel. Den er "Euro 0", og montering af et partikelfilter trækker den ikke op i en klasse som giver den tilladelse til at køre i miljøzonen.

    Men jeg ved ikke om reglerne ændrer sig lige så snart at bilen fylder 30 år, uanset hvad den bruges til. Det er nok bedst at ringe til Skat, eller eventuelt spørge en synshal.


  • Luske *
    Luske * Tilmeldt:
    apr 2007

    Emner: 24 Svar: 1.269
    #4   3. jun 2021 gælder det ikke kun for papegøje/gulpladebiler , eller var det kun i starten

  • #5   4. jun 2021 Luske:: jov det gælder kun gulplade / papegøje , men tror han tænker at, regler bliver strammet. Jeg tror også det bliver meget værre. Så alm biler også bliver ramt.

  • #6   4. jun 2021 Hvad er det for en bil du tænker på? smiley

  • #7   4. jun 2021 Man kan godt montere partikelfilter. Der koster typisk 20.000+


  • #8   4. jun 2021 #7 - Hvis ikke det er med elektronisk pumpe, kan man ikke montere partikelfilter.

  • #9   4. jun 2021 #8
    Jo det kan man. Har monteret på festlasbilers gamle vogne. Så det er ikke et problem

    Er det en diesel kan der monteres filter.
    Har arbejdet med det i 9år.


  • Lars S
    Lars S Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #10   4. jun 2021 Hej alle.
    Tak for alle kommentarerne.
    Bilen er en Toyota Land Cruiser bj40, altså en diesel. Den er fra 1980.
    Kikker desuden også på en SAAB 900 fra starten af 90´erne.
    Jeg vil prøve at kontakte skat og en synshal, som det foreslås længere oppe i tråden.
    Har allerede snakket med FDM, men de kan intet sige, udover det jeg ved i forvejen.
    Ved også godt at det er svært spørgsmål at stille, da det er svært at spå om hvad der præcist kommer til at ske i indre by i København...
    Sø-propel: Har du et firma der kan montere partikelfilter eller? Er det lovligt og godkendt/med garanti?

    God weekend.
    Bedste hilsner Lars.


  • #11   5. jun 2021 Purefi A/S
    Vi kan lave og få godkendt alle vore DPF systemer.
    www.purefi.dk


  • #12   5. jun 2021 Ellers er der Dajolka i Nordjylland, han er ekspert i partikelfiltre og har mega travlt med at skaffe filtre til alle mulige biler.

  • Lars S
    Lars S Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
    #13   6. jun 2021 Tak for gode råd! smiley

Kommentér på:
Partikelfilter i youngtimer?

Annonce