{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.974 visninger | Oprettet:

Generator og strøm {{forumTopicSubject}}

Hejsa igen folkens, jeg har nu fået lavet og monteret det meste af mit anlæg, men nu står jeg med en generator som ikke lader som den skal længere, og det betyder at jeg nu skal have fat i en ny. MEN, nu kommer vi så til det mere tekniske af det med hensyn til anlæg.. som std på bilen sidder en 70A generator, men mit anlæg på fuld knald kan tage op til 220 ca amp, og det er så her hvor jeg ikke lige ved hvordan og hvorledes med en anden generator,.

Spørgsmål 1: hvor stor skal den nye være så det holder ladningen/spændingen på batteriet? skal jeg op i samme str amp som anlægget maks kan trække, eller kan jeg "nøjes" med en 100A som jeg har fundet?

spørgsmål 2: jeg har monteret et ekstra batteri, som er et AGM heavy duty varta batteri på 650A og 75AH, men skal også bruge noget som kan gemme strøm og levere det igen hurtigt, hvad kan i forslå på det punkt? eller er det godt nok med det jeg har nu?

Inden i kommer med alle jeres "hvorfor stiller du så dumme og mange spørgsmål" så er det fordi de venner jeg har, ikke længere kan svare på de spørgsmål jeg stiller da de heller ikke har prøvet noget i den her stil.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Generator og strøm
  • #1   17. jul 2021 Ham her kan helt sikkert svare dig.

    https://www.bilgalleri.dk/bruger/231588-cody__


  • #2   17. jul 2021 han er også en af dem jeg håber på der svarer, men det var også for at høre andre's bud og erfaringer ang batteri smiley

  • #3   17. jul 2021 skriv til ham

  • #4   17. jul 2021 du køber den generator der fysisk passe i din bil
    med det største ampere tal du kan få finger i.

    generatoren kan ikke blive for stor.
    laderelæet skal nok styre hvor meget strøm den skal lave.

    når du har 2 batteri, så husk et skille relæ, som styre hvilket batteri skal lades først.
    også der altid er strøm på batteriet Til at starte bilen


  • #5   18. jul 2021 Min tanke var eftersom at jeg ikke kunne finde noget som kunne passe ligeover, at jeg ville lave en form for holder til den nye generator jeg skal have

  • #6   18. jul 2021 Hej Nichlas.

    Spørgsmål 1: "hvor stor skal den nye være så det holder ladningen/spændingen på batteriet? skal jeg op i samme str amp som anlægget maks kan trække, eller kan jeg "nøjes" med en 100A som jeg har fundet?"

    Skal du opgradere så generatoren har power nok til at levere nok til både bil og Anlæg, Så skal du have en generator på ca 250 - 280 Ampere... Dette er selvfølgelig betinget af at du altid kører med anlægget spillende på fuld udblæsning og dermed har høreskader om få år... Så Om det er nødvendigt vil jeg ikke sige, er det en god idé? Ja... Jo mere power jo bedre.... Jo større generator jo bedre (Og jo større brændstofforbrug... Det hænger sjovt nok sammen)

    Du KAN godt nøjes med en 100A generator, du skal bare være indstillet på at du 1-2 gange om ugen sætter en lader på din batteribank, for at vedligeholde dine batterier... ellers vil du langsomt dræne dem, hvilket til sidst vil aflive dem, eller dine forstærkere... (Forstærkere dør grundet for stort spændingsfald...)

    Spørgsmål nr 2: "jeg har monteret et ekstra batteri, som er et AGM heavy duty varta batteri på 650A og 75AH, men skal også bruge noget som kan gemme strøm og levere det igen hurtigt, hvad kan i forslå på det punkt? eller er det godt nok med det jeg har nu? "

    Et varta AGM batteri... jeg gætter på det var billigt... Høj AH men lav CA tal, viser at batteriet er lavet med tykkere blyplader, hvilket er en skidt ting til bilstereo. Det er nemlig et typisk forbrugsbatteri, (jeg ved godt det nok er et startbatteri, men det udviser karakteristika som et forbrugsbatteri) og modsat hvad mange tror, så er forbrugsbatterier en dårlig idé til bilstereo... Her bør altid vælges Batterier der har høje CA værdier (Cranking Amps, og Cold Cranking amps) og så er AH (Amperetimer) faktisk meget mindre vigtige... Dette er fordi Når anlægget spiller så trækker det strøm i impulser, og ikke i et konstant gennemsnitligt forbrug... Forbrugsbatterier er lavet til et mere konstant strømtræk...

    En værdi folk ikke tænker over er batteriets ESR, Eller den indre modstand... jo højere ESR værdi, jo "langsommere" kan batteriet levere strømmen så at sige. Mens jo lavere ESR jo "hurtigere" kan batteriet levere strømmen... Igen kan man her se på forholdet mellem CA værdien og AH værdien... Lav ESR giver oftest en højere ca værdi og højere kortslutningsstrøm...

    Lad være med at spilde penge på kondensator osv som nok er det man mest forbinder med: "bruge noget som kan gemme strøm og levere det igen hurtigt,"
    Kort fortalt har du valgt et skidt batteri til bilstereo... (Sorry, men det passer)

    Jeg ville selv vælge batterier fra Stinger, Northstar, Odyssey, XS-power eller Kinetik... Disse har alle Lav ESR, og giver høje CA værdier, og passende AH værdier... XS-power og Northstar, ved jeg bruger "virgin Lead" som er ren ny bly, hvor mange producenter godt kan genbruge bly... Stinger og Odyssey er faktisk det samme...
    Jeg forhandler selv Stinger, Men vil godt indrømme at priserne er lidt høje..
    Du kan få tæt på, hvis ikke samme Performance fra Tyske Hollywood... Deres batterier er fremragende... Jeg kørte selv med Hollywood i min gamle bil... (jeg sælger ikke Hollywood så dette er ikke skamløs reklame smiley )


  • #7   18. jul 2021 Med hensyn til generatoren har jeg fundet en 150A som jeg nok sætter på, og om natten sætter jeg bilen til en batterilader som lader med 10A hele natten så mine batterier altid er 100% om morgnen

    Det Varta batteri jeg har købt skal mere eller mindre bruges som en "powerbank", det er på 650A cranking power og 75AH. (billede vedlagt) ved ikke om du kan få mere info ud fra det billede

    Med hensyn til kondensator så er jeg blevet fortalt at det ville være en god ide at få fat i en 20-30F kondensator, men det kan jeg forstå jeg ikke behøver, men skal bare bruge et godt batteri?

    Batteriet fik jeg fortalt at et Lithium batteri ville være en god ide til at skulle levere strømmen, men har kigget på nogle af de optima yellowtop også, da jeg kan få dem igennem FTZ til en okay pris.


    profilbillede
  • #8   18. jul 2021 Dit varta batteri skal bruges som en powerbank? Sådan fungerer strøm i en bil altså ikke...

    Hvem der end har fortalt dig de ting du siger her, skal du hurtigst muligt holde op med at lytte til... for vedkommende ved med alt tydelighed intet om hvad han taler om...

    Optima er et fint batteri, hvis man altså mener at det er en god idé at købe et af de værste på markedet... (Hvorfor tror du jeg overhovedet ikke nævner det discount møg?? )


  • #9   18. jul 2021 Lithium batterier er dyre... Og er slet ikke noget du skal kigge på til din type setup... Lithium er Ikke noget der kan betale sig før du virkelig trækker meget strøm... 5-600 Ampere og derover...

    At anbefale lithium til et setup der ikke trækker mere end dit svarer til at anbefale en ferrari til en der bare skal bruge en ok Pendlerbil...


  • #10   19. jul 2021 Jeg tænkte bare at hvis man lagde et batteri mere i ville man få flere AH i bilen totalt, og det ville hjælpe kortvarigt indtil at jeg fik en større generator, kan godt være jeg har mistforstået noget eller det måske ikke virker helt sådan, men 2 batterier i parellel giver jo større AH, og så regnede jeg bare med at det ville "holde" længere inden det løb tør

    Jeg har kigget på et stinger batteri, og er ved at kigge rundt hvor jeg får mest for pengene, jeg har også en ven som måske kan skaffe et lithium batteri billigt ved hans arbejde til en billig pris, (regner ikke med det forværre mit system, selvom jeg ikke skal bruge styrken endnu?)

    Nu ved jeg hvad din mening er omkring kondensatorer, MEN ham her snakkede om en "super kondensator" han kunne lave, som ikke er ligesom de andre power kondensatorer, men er det noget jeg kan bruge til noget, eller skal jeg stadig holde mig fra dem?

    FORRESTEN CODY, jeg har brændt min gamle Xzound forstærker af så der er da noget du kan smile ad smiley hah


  • #11   21. jul 2021 Din ven der kan skaffe lithium batteri... Håber der er tale om et LTO, eller et andet lithium batteri der er designet til brug i bil... Lithium til brug i solcelleanlæg er en umådelig dum idé at lægge i sin bil...

    Super caps, ultra caps, kært barn har mange navne, kan ikke anbefales til alm hverdags anlæg som dit... Det er ærlig talt bare spild af penge og caps...

    AH er rimeligt irrelevant når det er til bilstereo...
    Der er det meget vigtigere at kigge på cranking Amps (CA). Og Cold Cranking Amps (CCA).. og især på batteriets esr, da det giver langt mere indsigt i hvor godt "hurtigt" batteriet kan levere strømmen...


  • #12   21. jul 2021 Jeg vil spørge ham ad, men han snakkede om at det var et batteri til da han selv skulle bruge meget strøm meget hurtigt,

    Nu når jeg har brændt min rigtig gode og dejlige xzound forstærker af ??, har du så et godt bud på en 4 kanals til Ca 80-100x4 rms?


  • #13   21. jul 2021 Skriv PB, omkring tilbud.

Kommentér på:
Generator og strøm

Annonce