Centreringsringe til fælge "gror fast" på navet {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
På min Vectra C 2,8 V6 Turbo (den i min profil) kører jeg med både vinter- og sommerhjul med krydsmål 5 x 112. Standardmålet på Vectra C er jo 5 x 110 - hvorfor jeg på begge fælgsæt kører med "centreringsringe" og slingrebolte / bolte med løs konus.
Min udfordring er, at nærmest HVER eneste gang jeg skal skifte hjul, så bliver distanceringene (som er af plast) hængende på navet og er meget svære at få af. Spøjst nok sker det kun 1 ud af 10 gange, at ringen bliver siddende i fælgen. Problemet er nok, at der kommer vand ind under centreringsringen på navet, og så sidder der rust på navet, hvorved ringen nærmest gror fast.
Bruger man en tang og hiver i en af de 4 små plast-dupper som sidder på ringen, så plejer de i løbet af 0,5 secs at brække af.
Jeg har læst mig til i diverse fora - bl.a. et tysk Opel-forum, at man IKKE må smøre noget på navet, hvilket ellers kunne forhindre, at de groede fast.
Jeg er ved at være lidt træt af det, da man så skal sidde med en skarp genstand og prøve at få plastik-ringen af navet ved at skubbe fra indersiden.
Hvad ville i gøre?
1) Smøre et eller andet på navet, så centreringsringene ikke gror fast? Er det en skrøne, at man ikke må smøre noget på navet??
2) Købe centreringsringe af stål eller aluminium - eller er de mon lige så tilbøjelige til at gro fast?
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 6 Biler: 3 Emner: 114 Svar: 1.004
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.960
nov 2005
Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.828
i et tynd lag, så sker der intet ved det.
mange har tendens til at putte alt for meget på.
dec 2007
Følger: 70 Følgere: 122 Biler: 5 Emner: 231 Svar: 1.274
har aldrig brugt andet og har aldrig haft problemer..
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 6 Biler: 3 Emner: 114 Svar: 1.004
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 597 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.524
dec 2007
Følger: 70 Følgere: 122 Biler: 5 Emner: 231 Svar: 1.274
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 1.038
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 31 Svar: 2.902
Men det er der delte meninger om Men ville også bruge keramisk fedt, da det hverken smelter væk eller indtørrer som kobberfedt ved navet.
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 1.038
nov 2005
Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.828
hvis man putter for, meget fedt, af den ene eller anden art
så kan det hvis det bliver varmt, flyde ud, og ramme på selve bremse skiven
så man få dårlig bremse effekt.
ellers kan jeg ikke se, hvad der skulle kunne sker, hvis man bruge fedt.
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 681
Måske relevant til en trackday, næppe til gadebrug i DK.
Centreringsringe til fælge "gror fast" på navet