{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.422 visninger | Oprettet:

Christina C
Christina C
Tilmeldt:
1. aug 2021
Emner: 1

Mystik omkring kobling - hjælp søges {{forumTopicSubject}}

Hoper nogen har en ide om, hvad der går galt og kan guide mig lidt.

Jeg har en Toyota Yaris 5 dørs, 1,4D-4D M.6.5D fra 2009.

For 6 uger siden stod min kobling af. Intet chokerende siden den har kørt over 300.000, selvom jeg aldrig tidligere har haft bøvl med koblingen. Min mekanikker (Automester) kunne fastslå at det var koblingen og at gearkassen stadig var i fin stand. Han bestilte en ny kobling hjem, men spurte om det var okay for mig at få nabo-værkstedet til at skifte den. Det er ikke fordi, at han ikke kunne, det er bare meget tungt, og han er alene i værkstedet og nærmer sig de 60. Ham og nabo-værkstedet har arbejdet sammen før over årene.

Jeg har tillid til min mekanikker og ønsker ikke en unødvendig ulykke, så jeg gav et okay.

Han afleverede bilen + ny kobling pakke + instruktion.
Jeg fik den tilbage 4-5 dage senere. Koblingen var nu brugbar men svag, som i ikke meget modstand og den var lidt tung at skifte gear med. Allerede dagen efter var koblingen så svag, at jeg knap kunne skifte gear. Inden jeg nåede hjem, kunne jeg ikke engang geare ned - kun op. For at komme ned i gear, skulle jeg stoppe bilen helt. Slukke den og starte i første for at arbejde mig op i gear.

Tilbage på værksted. De havde ikke gidet skifte den lille cylinder, og havde vist ikke lukket luften ordentligt ud. Min mekanikker var helt flov over det (han var nået at tage på ferie i mellemtiden, men han håndterede kontakten).

To dage senere fik jeg bilen retur igen. Denne gang føles koblingen normal igen... indtil næste dag. Samme bøvl med en kobling uden meget modstand i, der skal trækkes op med foden efter hvert gearskifte. Bilen skal startes i gear om morgenen, fordi den ikke kan sættes i gear fra frigear, når bilen er kold og bilen begynder at trække (lidt kraftigere end jeg ville have troet), så snart den bliver startet.

Jeg tog nu bilen ned til et autoriseret Toyota værksted for at få delene samlet korrekt. De kunne ikke se nogle fejl eller problemer, men samlede delene igen og lukkede luft ud.
Bilen virkede okay et par dage, men faldte hurtigt tilbage igen.

Tilbage til autoriseret Toyota værksted. Denne gang skiftede de hovedcylinderen til koblingen, fordi det var det eneste, de kunne nå frem til, der kunne skabe problemet.
Det har heller ikke virket.

På nuværende tidspunkt har dette "simple" problem kostet mig 13.000 og jeg er end ikke sikker på, at jeg kan få den ud af gårdspladsen i morgen, når jeg skal på arbejde.

Er der nogen herinde, der har den fjerneste ide om, hvad situationen kan skyldes?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mystik omkring kobling - hjælp søges
  • #1   1. aug 2021 hvad med slavecylinder? er den blevet skiftet?

  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.825
    #2   1. aug 2021 vi plejer og skifte både hoved og slave cylinder.
    når vis skifter

    først og fremmest kan koblingen være træls og lufte ud.

    og de har som regel kørt samme antal km.
    så er den en slidt er de tit begge slidt.

    samt det tage ikke meget længer tid på de fleste biler
    med mindre de sidder inden i gearkassen ved koblingen

    så som andre skriver er lave cylinderen ikke skiftet, skal den skiftes
    og systemet udluftes igen


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #3   1. aug 2021 Der er nok et mikrohul på rør eller slange mellem hovedcylinder og slavecylinder....Og det er også det eneste som ikke er skiftet...

  • #4   1. aug 2021 Man må tro på at alt er rigtigt samlet og som jeg kan forstå så er hovedcylinderen skiftet men slavecylinderen er ikke?
    Min mistanke er på slavecylinderen.


  • Luske *
    Luske * Tilmeldt:
    apr 2007

    Emner: 24 Svar: 1.269
    #5   1. aug 2021 tror kompressorknud er inde på det rigtige

    har selv prøvet det på en corolla , den spildte ikke nok væske til at det kunne ses under bilen men der var tæret et mikro hul i røret fra hovedcylinderen , nok til at den kunne få luft med ind , man kunne lufte den ud og så kørte den normalt i et par dage og så blev pedalen i bund igen


  • #6   2. aug 2021 Eventuelt en o-ring til slavecylinderen der har fået en lille skade ved afmontering eller montering.

    Jeg forstår slet ikke du er kørt til et andet værksted, nu hænger du selv på regningen, før du gjorde det var det reklamation.


  • #7   2. aug 2021 Ja det er tosset at køre på nyt værksted mht reklamationsretten, men Toyota hænger på den nu, de må lave den færdig for egen regning.
    Sig de skal lade en mekaniker eller VF tage den hjem og selv konstatere hvad der sker undervejs.


  • #8   2. aug 2021 Hvis du har haft ham som fast mekaniker må han sgu betale dig nogen penge tilbage, det vil være god stil fra hans side.
    Det er jo en forholdsvis standard operation der er gået lidt over gevind, det sker jo en gang imellem, og det er noget skidt for begge parter.

    Der er helt klart en utæthed et sted, luft kommer ind og trykket forsvinder. Men finder man ikke fejlen skifter man jo bare dele i blinde, det tager tid og koster penge.


  • #9   8. aug 2021 Noget nyt i sagen frøken smiley

Kommentér på:
Mystik omkring kobling - hjælp søges

Annonce