{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.322 visninger | Oprettet:

Christoffer U
Christoffer U
Tilmeldt:
12. feb 2020
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 15

Citroën C4 bruger meget olie {{forumTopicSubject}}

Hej

Min bil har på de sidste 2 måneder kørt omkring 2000-2500km og har brugt cirka 2 liter olie. Jeg har brugt 10W-40. Det relativt nyt den bruger olie, og derfor er jeg tvivl om der kunne være noget med den.

Den er gammel, fra 2008 men, kun gået 111000km.

Synes det mærkeligt, fordi den ikke har brugt olie sådan før og ved ikke helt om det er noget jeg burde få undersøgt, eller om der er noget jeg kan gøre for at tjekke om noget er slidt. Førhen kunne man nøjes med at fylde på 1 gang mellem service, som er cirka hver 2. år.

Nogle idéer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Citroën C4 bruger meget olie
  • #1   13. aug 2021 Du bør nok skrive om det er benzin eller diesel. F.eks hvis det er en 1.6 hdi kan svaret være turbo der er slidt/defekt men det er jo rent gætteleg når du ikke oplyser mere.
    Mvh. Gert


  • #2   13. aug 2021 Beklager, gik måske lidt stærkt med at få lagt emnet op.

    Bilen er benzin 1,6.


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.867
    #3   14. aug 2021 Der er da helt sikkert noget galt...Det kan være ventilstamme pakninger, de såkaldte paraplyer der er revnet. Det kan også være stempelringe...Det kan jo også være den er blevet utæt et sted og smider det ud i naturen...Prøv at lægge et stort stykke pap under motoren efter kørsel, så kan du se om den drypper olie...

  • #4   14. aug 2021 hvilken 10/40 bruger du.
    køber du den billige i Aldi, så løber det lige gennem motoren, da det er det billigste lort man kan købe.

    ved nogen olie'er har det en tendens til at nogen motor bruger mere olie.

    vi har i nærheden sådan et firma der skifte olie til billige penge
    når folk så har fået lavet olieskift.
    begynder deres motor og bruge olie.

    så kommer de hos eks os, og vi bruger så en anden olie.
    og deres olieforbrug formindske betydeligt.

    forlad os slå fast, at i dag, så bruger alle biler/motor olie,
    i et eller andet omfang.



  • #5   14. aug 2021 Hvad er nummerpladen på den?

    Er det den 1,6 bmw/mini motor, er de kendt for at bruge meget olie.

    Og som Dennis skriver betyder oliekvaliteten også rigtig meget i forbindelse med olieforbrug.


  • #6   14. aug 2021 Hej

    Tak for svarene, det med pappet er nok en god ide, synes det så mærkeligt den går fra at bruge nærmest ingen olie, til at jeg skal have en liter med mig bare for at være sikker på den ikke bliver kørt tør

    Reg på den er ZS21542. Men selvom det en motor der måske bruger olie, synes jeg det spøjst.

    Gik fra 1 liter olie på 7000-10000km
    Nu går den knap 1000km på 1 liter.

    Jeg har altid fyldt 10W-40, og det købt i biltema de fleste gange, så det koster ikke alverden.
    Har brugt dyrere olier før, men der har aldrig rigtig været forskel om jeg bruge biltemas eller carstrols eksempelvis.


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.867
    #7   14. aug 2021 Du skal huske at 10w40 er ikke bare 10w40, det beskriver kun hvor tyk/tynd den er ved visse temperaturer og ikke om den er godkendt til din motor. Der er nogle api/acea godkendelser man skal kigge på der......Man kan derfor sagtens fylde en 10w40 på som slet ikke passer til din motor.....Og problemet kan ligge i at du over tid har brugt den forkerte olie, som så er ris til egen røv nu...

  • #8   14. aug 2021 Jeg har fået den model til at køre bedre for en kammerat som havde sådan en slæde, den fejlte endda ingen ting, men kørte bare bedre efter servicen.

  • #9   14. aug 2021 Al den tid jeg har haft den, har jeg egentlig bare fundet en olie, som passede til instruktionsbogen, og den har jo kørt upåklageligt, det nyt den begynder med at bruge så meget.

    Men stolte nu på bogen, hvis man søger på nettet, får man typisk anbefalet noget 5W-30/0W-30/APEA C2/API SN. Men bogen anbefaler det jeg har fyldt på.

    Prøver det med pappet, ellers må den ind, har ikke udstyr og erfaringen til selv at skille lortet ad.

    En ven skrev jeg skulle tjekke om den tog olie med i forbrænding, så det prøver jeg lidt senere. Der skulle komme lidt blå røg ud af udstødning hvis det var det som var tilfældet.


  • #10   14. aug 2021 har du altid brugt en forkert olie.
    kan motoren jo være slidt mere end den burde.

    som en anden skrev, så er en 10/40 olie ikke bare en 10/40 olie

    de forskellige bilproducenter, bruger forskellige olier til deres motor

    så en 10/40mtil en VW, dur måske ikke i Citroen, da de kan mangle additiver sommder skal være i olien til Citroen.
    man kan ikke se det udefra om motor er slidt.


  • #11   14. aug 2021 Det kan vel også være krumtapudluftning(PCV) der er stoppet, så olien presses forbi stempler og bliver brændt af. Bare et gæt.
    Mvh. Gert


  • #12   14. aug 2021 Det er sådan en bmw/mini motor.
    Det er mere reglen end undtagelsen at olien render lige igennem dem.


Kommentér på:
Citroën C4 bruger meget olie

Annonce