{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.160 visninger | Oprettet:

Karl J
Karl J
Tilmeldt:
24. nov 2021
Emner: 1 Svar: 4

Udskiftning af køler på Opel Vectra, 1,8, 2002 {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg er ejer af en Opel Vectra C, 1,8 fra 2002. Jeg har desværre fået et hul i køleren. Jeg vil gerne spare mekaniker regningen, og forsøge at udskifte køleren selv.
Jeg har ikke megen erfaring med at rode med biler, men synes umiddelbart at det virker som en overkommelig, og spændende opgave, at springe ud i.
Jeg vil høre om der er nogen der har gode råd og tips, til ting jeg skal være opmærksom på inden/under og efter arbejdet ?
Jeg er også på udkig efter manualer eller bøger der kan hjælpe mig med arbejdet.
Mvh Karl


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udskiftning af køler på Opel Vectra, 1,8, 2002
  • #1   24. nov 2021 Birgers Billige Bøger har sikkert nok en Hayens ellers prøv Google;).

    hvor stort hul ? vil nu nok købe en ny istedet for.
    du kan finde en på Autodoc, Thansen etc..
    samles modsat af hvordan du tager den gamle af..


  • #2   24. nov 2021 Husk at fylde frostvæske på igen

  • #3   24. nov 2021 youtube er din ven smiley

  • #4   24. nov 2021 Det er en forholdsvis simpel operation, men der er ikke så meget plads på sådan en Vectra C. Du skal have forkofangeren af, så sidder der en drænskrue i højre side af køleren når du står foran bilen. Derefter frigøres fastholdelsesbeslag til både køler og aircon-kondenser samt øvrige slanger og ledningsnettet til blæseren. Herefter kan du trække den ud nedefra. Køleblæseren monteres på den nye køler og så monteres i omvendt rækkefølge.

    .. Og et godt tip: Lad være med at drøne i Taiwansen efter en ny køler. De er alt-alt for dyre. Køb den i Tyskland, man får dele til en Vectra C'er fra selv anerkendte mærker, smidt i nakken for ingenting dernede. Den eneste ulempe er så at man kan risikere lidt leveringstid.


  • Karl J
    Karl J Tilmeldt:
    nov 2021

    Emner: 1 Svar: 4
    #5   25. nov 2021 tak for hurtige og gode svar smiley
    I første omgang er jeg sat på prøve når det kommer til afmontering af forkofangeren.
    Når jeg forhåbentlig snart er klar til at montere en ny køler, kan I så anbefale nogle bestemte steder/hjemmesider at bestille en "ny" brugt køler fra, hvis jeg eksempelvis skal have en fra Tyskland .
    Umiddelbart forstiller jeg mig at købe den brugt, eftersom jeg kun regner med at skulle køre i bilen 1 år frem til næste syn.


  • Karl J
    Karl J Tilmeldt:
    nov 2021

    Emner: 1 Svar: 4
    #6   25. nov 2021 Og hvordan finder jeg frem til en køler der passer med min bil?
    Jeg har vedhæftet et billede af det jeg tror der er serienummer/original nummeret på den nuværende defekte køler


    profilbillede
  • #7   25. nov 2021 Reservedelsnummeret er umiddelbart GM 24418338. Du skal overveje om en brugt overhovedet kan betale sig, for en ny fås fra 31 Euro ca. 230 kr. og en god Nissens eller OEM Valeo for det der svarer til cirka 450 kr. Dertil så lidt fragt. Til Opel-reservedele bruger jeg selv Wagner Autoteile i Berlin, de har nogle skarpe priser og et bredt udvalg: https://www.wagner-autoteile.de/index.php?lang=0&cl=search&searchparam=24418338
    - En Vectra C 1.8 er en god pålidelig bil, den kan sagtens holde- længe hvis man passer den ordentligt smiley

    Kofangeren er nem at afmontere. Nu er det nok en pre-facelift du har, så skal du først have afmonteret gitteret mellem forlygterne. Det sidder så vidt jeg husker, blot med skruer synlige når motorhjelmen er åben. Herefter sidder der 2 skruer/bolte ved den nederste hjørne af hver forlygte ind mod midten af bilen. Under bilen er den gjort fast med 4 stk. plast klips. I hjulkasserne sidder 3 stk. T25 i hver side (hvis jeg husker korrekt). De skal ud, og så udløser du låsen på forskærmene, ved at trykke ind på anlægsfladen hvor den øverste skrue er skruet i. Så kan begge sider af kofangeren hægtes fri og den kan tages af. Vær opmærksom på der sidder et ledningsnet fast til kofangeren, og lygtevask/tågelygter alt efter hvad den har af udstyr. Det er lettest hvis man har en hold-ved-montør når kofangeren skal af, men det kan godt lade sig gøre én mand smiley


  • #8   25. nov 2021 A/C kondensor du har taget billede af

  • #9   25. nov 2021 ... Og bare lige fordi jeg var nysgerrig. Derfor køber man ikke reservedele i Thansen: https://www.thansen.dk/bil/reservedele/koler/koler/n-237473068/pn-240715449/

    1399 kr. for en Nissens køler du kan købe i Tyskland for under 400 kr smiley Der mangler meget konkurrence på reservedelsmarkedet til private herhjemme. Jeg ville klart vælge enten en Nissens eller en Valeo, selvom de er en smule dyrere end billigste mulighed i mit link. Det er typisk godt givet ud at betale for en ordentlig kvalitet reservedele, og så slipper man for pludselig at stå med en køler hvor der alligevel er en forskel på placeringen eller dimensionen af en studs, fordi der er sparet i produktionen.


  • #10   25. nov 2021 Hej
    Ny køler ved f.eks. Refako, NAP eller WS Autoteile.de.
    Af med kofanger og kølevand
    Løsn kondenser. Pas på rørtildlutninger ellers rygger AC ud af systemet. Af med fæsteskruer for køler.
    Af med slanger
    På med ny køler
    På med slanger
    Fastgør AC condenser igen
    På med ny kølervæske.
    Start motor og udluft køler
    Kontroller for utætheder både køler og AC tilslutninger.
    På med kofanger
    Testtur
    Kig efter utætheder nok engang.
    Done
    Mvh kp




  • Karl J
    Karl J Tilmeldt:
    nov 2021

    Emner: 1 Svar: 4
    #11   5. dec 2021 Nu har jeg fået kofangeren af, løsnet AC condenser. Umiddelbart synes jeg ikke der meget plads ind til køleren. Og jeg er også i tvivl hvordan jeg afmontere den.
    Og skal jeg have hele "køler ophænget" ud sammen med blæseren?


  • #12   5. dec 2021 Nej der er ikke meget plads at gøre med. Du skal løsne beslagene og skubbe køleren ind mod motorblokken og så trække den ud ned af. Blæseren skal med ud, ja. Den afmonterer du først når du har køleren demonteret.

    På billedet de øverste beslag.


    profilbillede
  • #13   5. dec 2021 Multistik til blæser skal afbrydes:

    profilbillede
  • #14   5. dec 2021 2 stk. bolte på de nederste beslag skal skrues ud:

    profilbillede
  • Karl J
    Karl J Tilmeldt:
    nov 2021

    Emner: 1 Svar: 4
    #15   12. dec 2021 Så tror jeg sgu det lykkedes - og den gode gamle vectra køre igen ?? jeg er enormt taknemmlig for den hurtige respons og hjælp jeg har fundet i denne tråd ??

Kommentér på:
Udskiftning af køler på Opel Vectra, 1,8, 2002

Annonce