{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.291 visninger | Oprettet:

solcelle system til mini camper {{forumTopicSubject}}

Hej Gutter. jeg er ganske grøn i det når det kommer til matematik og strøm, så har lige et spørgsmål jeg håber en af jer kan hjælpe med.

jeg planlægger at ombygge en Berlingo her til foråret, og lave en mini camper jeg kan køre på mindre/mellemlange ture i, og dertil vil jeg bygge et lille solcelle anlæg der kan oplade telefon, lave en smule lys om aftenen, og vigtigst; at drive el lille køleskab.

jeg tænker at købe en 100w solcelle og smide på taget, og sætte det på et 100ah batteri.

og jeg påtænker et lille køleskab med kompressor ala dette:
https://www.harald-nyborg.dk/mobicool-koeleboks-38-l-12-230v

det er opgivet til "Effekt (W): 48.00"

hvad betyder dette? er det hvad det bruger i døgnet?, og tror i at et 100w anlæg vil være nok?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  solcelle system til mini camper
  • #1   18. jan 2022 de 48W er watt forbrug pr. time altså ca. 4Amp
    Solcellen lever 100Watt max som jo er dobbelt af køleboksens forbrug så det er jo fint nok når solen altså funger smiley


  • #2   18. jan 2022 hvad så om natten når solen ikke skinner? hvor længe kan det køre på et opladet 100ah batteri?

  • #3   18. jan 2022 Der er lidt mere til det end som så, du får lige et par hurtige hints.

    Alm bly batterier kan levere strøm til ca halvdelen af deres amp, derefter falder de under 12 og begynder at få problemer. Dvs det valgte batteri har nok ca 600wh i sig. Det giver ca 12,5 time med 48wh forbrug.
    Solceller levere sjældent det de er angivet til, samt du har lidt effekttab. De 100 watt kan afgives ved høj sol, men med begrænset luft temperatur. Effekten falder ved høj temperatur. På en god dag vil anlægget nok godt kunne give 600 måske 800 wh. Det er ikke helt nok til at dække dit 24 timers behov. Dertil kommer halvskæje dage hvor der kun er lidt eller nogen sol.
    Du bør få en regulator på, du kan både overlade et batteri, hvis du bare sætter solcellerne direkte til det. Sker det vil batteriet afgive gasser du på ingen måde ønsker at have løs inde i selve bilen. Batteriet vil iøvrigt også tage skade. Steca laver ret gode regulatorer. Det samme gælder victron.
    Personligt ville jeg nok finde et kraftigere batteri og lidt mere kapacitet, alternativt et mindre strømforbrugende køleskab.
    Se evt denne diskussion, det er et relativt dyrt anlæg, men det er mere plug'n play har jeg indtryk af:
    https://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=23&tid=1022999



  • #4   18. jan 2022 tak for linket, det vil jeg kigge nærmere på.

    jeg er allerede nået så langt i min research at jeg ved at jeg skal have et lithium batteri eller et gel, og valget bliver nok gel pga. prisen.
    En regulator er en selvfølge. jeg har kigget lidt på et 120w system på solcelle.dk som jeg er lidt hooked på, og et 120ah gel batteri fra biltema.

    Da det er en Berlingo jeg tænker at konvertere, er jeg også ret låst til at få så små ting som muligt for at få plads til det hele.

    Jeg tænker at et godt isoleret køleskab heller ikke tager skade af kun at køre i 18-20 timer i døgnet.

    køleskabet er også kun et eksempel. jeg har kig på et lidt mindre, men der er ikke opgivet forbrug på hjemmesiden


  • #5   18. jan 2022 Jeg ville købe et "forbrugsbatteri" som det der bruges i autocampere og lystbåde . Et sådan batteri kan bedre tåle at blive afladet og opladet flere gange i forhold til et traditionelt startbatteri .

    Så ville jeg købe en god booster/lader som kan holde liv i batteriet når du er hjemme .

    https://www.batteribyen.dk/batterier/fritid-marine-batterier/blybatteri-2v-6v-12v-pb/varta-812-071-000-lfs75-12v-75ah-batteri-til-marine-og-caravan

    Dette er blot et eksempel .

    Husk det med overnatning i en van er lidt fy-fy, der må ihvertfald ikke være noget fastspændt i varerummet der bare lugter af ombygning til autocamper. En sådan ombygning kan blive rigtig dyr hvis SKAT kommer indover . Indbygning af en seng - uha - det kan blive rigtigt dyrt !!!

    Er der tale om en personvogn må du ikke fjerne noget sikkerhedsudstyr som feks sikkerhedsseler , men her må du gerne købe et køleskab og smide i bagagerummet .

    Jeg så iøvrigt en udenlandsk indregistreret Berlingo i sommer der havde monteret en presening med velcrobånd i begge sider indvendig i bagklappen der fungerede som læsejl når bagklappen stod åben .

    Havde jeg sådan en Berlingo ville jeg overveje et tagtelt .

    https://www.google.com/search?q=tagtelt+berlingo&rlz=1CAIGZW_enDK971&sxsrf=AOaemvLnRJlELNYACbe4atdoWGt5SW-HtQ:1642537447480&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjE79jokLz1AhWG_qQKHd2xDTwQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1366&bih=617&dpr=1#imgrc=_kBbwzUeOb6oIM


  • #6   18. jan 2022 Faldt lige over dette her, aner ikke om det er noget værd. Der nævnes ikke mærker eller noget, så det er lidt svært at vurdere. Det er uden batteri.
    https://www.evse.dk/product-page/200w-komplet-s%C3%A6t-til-campingvogn


  • #7   19. jan 2022 Jeg har 100w solcelle på taget af min campingvogn og det er sådan set fint nok til det meste, men jeg tænker at 100ah batteri er for lidt, jeg har 260ah i campingvognen og bruger den ikke til køleskab

  • #8   19. jan 2022 Jeg har et 105AH forbrugsbatteri i min landcruiser. Det kan jeg godt dræne natten over, hvis køleboksen skal arbejde.
    Som #7 siger, så sigt lidt højere hvad angår AH

    Seneste tur igennem Norge/Sverige/Finland, der lod jeg for det meste generatoren trække kølesboksen og brugte så forbrugsbatteri til lyd og lys når jeg holdt stille. Køleboksen kunne sagtens holde tingene kolde, trods ikke at være aktiv, når blot det var natten over smiley


Kommentér på:
solcelle system til mini camper

Annonce