{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.471 visninger | Oprettet:

Emil  J
Emil J
Tilmeldt:
16. feb 2016
Følger: 11 Emner: 10 Svar: 19

Efter turboskift (TDI) - Bil bliver kvalt og hukker i acceleration? {{forumTopicSubject}}

Hej

jeg har skiftet turboen på en fabia 1.4 TDI fra 2008, da den var brændt sammen.

olietilførslen er renset, nyt olie og oliefilter er der også kommet på.

Turboen køre fint og bilen køre også fint det meste af tiden, men der er enkelte ting jeg undrer mig over.

Det første jeg lagde mærke til, var at turboen slår til relativt sent nu?
Ca. 25-2900 omdrejninger. Hvor jeg husker at det nærmere var 1900-2000 før.

Derudover har jeg oplevet at bilen i første og andet gear ved ca fuld gas, ligesom ikke tager omdrejninger højere end 2000-2500 og pludselig begynder at kvæle sig selv og hukke voldsomt.


Er der nogen der har oplevet lignende før?
EGR har jeg tjekket og den fungere som den skal.

Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Efter turboskift (TDI) - Bil bliver kvalt og hukker i acceleration?
  • #1   23. jan 2022 hvordan kørte bilen før turbo skift? ?
    hvorfor blev turbo skiftet? ?

    har du kontrolleret ladetryks ventilen N75, at den virker rigtig.

    og du er 100% sikker på alle vakuum slanger sidder rigtig.
    jeg havde en kunde som slev skiftede turbo men ikke havde mærket vakuum slangerne op,
    så de sad forkert, så bilen kunne ikke regulere ladetrtkket og gik i nødprogam


  • Emil  J
    Emil J Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 11 Emner: 10 Svar: 19
    #2   23. jan 2022 Bilen kørte som den skulle før turboen gik.
    Turboen er skiftet fordi akslen satte sig fast.

    N75 ventilen var det første jeg skiftede, da jeg troede det var problemet inden turboen blev udskiftet.
    Alle vakuum slanger er testet hos forhandler, for at være sikker, og alle slanger sidder som de skal.

    Bilen går ikke i nødprogram og der er ingen fejlmeldinger på bilen.

    95% af tiden køre bilen som den skal, men i enkelte tilfælde hvor man eksempelvis kommer ud af en rundkørsel og skal accelerere kan den finde på at kvæle sig selv og nægte at tage gas og bare hugge voldsomt ved 2500 omdrejninger og vil ikke komme over det.
    Men når den gør det, hjælper det at gå et gear op og bare køre videre.


  • #3   23. jan 2022 du har tømt intercolleren for olie ikke? tænker den ikke kan få luft.

  • #4   23. jan 2022 Kan du ikke justere hvornår turbo skal aktiveres på vacumdåses spindel ?.
    Mvh. Gert


  • Emil  J
    Emil J Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 11 Emner: 10 Svar: 19
    #5   23. jan 2022 Jeg har ikke tømt intercooleren for olie, da den gamle turbo egentlig ikke lækkede olie af hvad jeg kunne se.
    Men det var da et kig værd

    Det er garanteret muligt at indstille aktuatoren/vakuumdåsen, men turboen er købt som nyrenoveret med papir med graf osv. så jeg forventer at det er indstillet som det skal.


  • #6   23. jan 2022 Har du tjekket om vacum og slanger er i orden. ?

  • Emil  J
    Emil J Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 11 Emner: 10 Svar: 19
    #7   23. jan 2022 Vakuum slangerne er vakuumtestet med udstyr og jeg har forsøgt med 2 forskellige n75 ventiler som begge virker, men ingen forskel.

    Det skal stadig siges at det ikke er et generelt problem ved kørsel, men noget periodisk som opstår i ny og næ.
    Eksempelvis på en 10-15 minutters køretur i byen, kan den blive "kvalt" 1-2 gange.


  • #8   24. jan 2022 Er det kun periodisk du bøvler med sent ladetryk?
    Jeg har oplevet noget lignende før.
    Da jeg havde en gammel golf 4 tdi ville jeg skifte turboen da den begyndte at blive godt slidt.
    Jeg købte sådan en renoveret turbo der havde fået ny kerne og monterede nyt olietilførselsrør, rensede og skiftede olie + filter.
    Motor kørte fint lød fint og trak fint men først ved ca 2800 omdr/min, 1 og 2 gear var der ikke rigtigt ladetryk.
    Jeg skiftede alle trykslanger, n75 ventil og egr blev afblændet og intet hjalp, ingen fejl og alle værdier var ok(bortset fra det sene ladetryk)
    Flere havde sagt defekt turbo men alt indmad var jo nyt!!
    Til sidst måtte jeg bare punge ud og købe en fabriks ny garrett turbo og så kørte den bare perfekt igen, der var et eller andet galt med den renoverede turbo.
    Mange har været heldig med renoverede turboer samt dyser men jeg gider ikke bøvlet og risikoen ved renoveret mere.
    Det tog mig rigtig lang tid og meget frustration at finde fejlen da jeg slet ikke kiggede på turboen .

    Du skal endeligt ikke røre spindel ved vacuumdåsen det er ikke noget alm dødelige skal/kan justere på.


  • Emil  J
    Emil J Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 11 Emner: 10 Svar: 19
    #9   24. jan 2022 Det er kun periodisk ja.
    Den trækker fint osv. men det der turbo 'kick' kommer ret sent, men det er ikke fordi den er helt død indtil 2800 omdrejninger.

    Den kan også sagtens trække i 1. og 2. gear men hvis man skal relaterer til dit problem, så i stedet for manglende ladetryk humper den bare lige inden ladetrykken skal sparke ind.

    Jeg har fundet en video som minder en smule om det problem min laver.
    https://www.youtube.com/watch?v=6YPoXwT8fyE

    Her er der dog tale om en benzin motor, så se blot bort fra det.
    Men selve motorens opførsel minder en smule om hvordan min agere.
    Forskellen er bare at hvis jeg bliver ved med at holde speederen nede når den humper, jamen så humper bilen også bare videre.
    Det eneste der kan stoppe det, er at slippe speederen og skifte gear.


  • #10   24. jan 2022 Min var heller ikke helt død men det turbo kick der før var ved 1800-2000 omdr i min kom først ved ca 2800 omdr/min.
    Den trak stadig betydeligt bedre under 2800 omdr/min en i nødprogram men betydeligt mindre end de 180 hk den burde have.
    Min huggede også noget i det på et tidspunkt omkring de 2200 omdr/min der var det ledningsnettet til dyserne der var en dårlig forbindelse i.
    Det burde normalt give en fejlkode men jeg kunne ikke udlæse noget på dem.
    Jeg husker bare mest at det var under opvarmning det kom og ikke når motoren var driftvarm.

    Det sene ladetryk er det periodisk?

    Kom problemerne først efter turboskiftet eller var der lidt før?


  • Emil  J
    Emil J Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 11 Emner: 10 Svar: 19
    #11   24. jan 2022 Den er klart mest tilbøjelig til at gøre det når den er kold og gør det mindre når den er varm.

    Det sene ladetryk er ikke periodisk så vidt jeg kan mærke.
    Men det er lidt forskelligt om det er ved 2600-2700 eller måske 2900-3000 den tager ved.
    Kan også være alt efter hvilket gear man er i måske?

    Før turboen stod af, fejlede den ikke noget og kørte som den skulle.
    Jeg fik et midlertidig kørselsbehov på 300+ km ture som jeg tror turboen ikke rigtig har kunne klare med 280tkm på tælleren.
    Desværre måtte jeg køre 2-300km i nødprogram inden jeg fik skiftet turboen.
    Jeg ved ikke om det kan have gjort skade på noget andet?

    Har selv overvejet om e-gassen kan have taget skade, fordi højre fod altid bare røg i bund under nødprogram smiley


Kommentér på:
Efter turboskift (TDI) - Bil bliver kvalt og hukker i acceleration?

Annonce