{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.080 visninger | Oprettet:

Kjeld J
Kjeld J
Tilmeldt:
3. maj 2022
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1

Lav drift-temperatur m.m. {{forumTopicSubject}}

Peugeot 308, 1,6 hdi, 2009.
Har fået skiftet termostathus pga. at nålen på uret begyndte at vise omkring 70 grd .ved drift(koldt vejr) og svag varme i kabine. Resultat: lidt mere varme i kabine, men drifttemp. når stadigvæk kun på på højst 75 - 80 grader(på uret og i noget varmere vejr). Bruger ikke væske, olie og motoren kører upåklageligt. Bunden af køleren og nederste slange er kold/kølig selv efter en længere tur. Værkstedet siger måske en defekt vandpumpe(men skulle motoren så ikke blive varm?). Desuden mener de, at en foring i den ene cylinder muligvis er løs og giver disse temperaturproblemer. Det giver dog ingen mening for mig umiddelbart. Nu er jeg jo heller ikke mekaniker. Kan køleren være tilstoppet, så der ikke er cirkulation( men hvorfor giver det en koldere motor)? Kan det nye termostathus være defekt? Er det vandpumpen eller viser uret i kabinen bare forkert. Venlig hilsen Kjeld


Kommentarer på:  Lav drift-temperatur m.m.
  • Anders
    Anders Online Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 1.036
    #1   3. maj 2022 Et familiemedlem har er berlingo fra 2008 med 1.6 hdi, vel samme motor. Den blev os kun de 70 grader ifølge måler i speedometer. Så skiftede thermostat huset, men den kommer aldrig op på de 90, mere på de 80. Så ville ikke bekymre mig om det. Tror simpelhen kølerenen er for stor for den nederste slange er kølig i forhold til den anden selv efter 30 min tomgang og en køretur. Evt lav en plade der dækker noget af køleren.

  • #2   3. maj 2022 En nyere diesel er så effektiv at de ikke udvikler ret meget varme
    Er det koldt i vejret går min også fra driftstemperatur (9X grader) til under hvad viseren kan vise ca 40 grader på 15-20 min smiley
    En ting der hjælper er at slukke A/C idet blæseren køler kondenseren, så og køler køleren smiley
    Derudover så kør et gear lavere, og hold den på 2000 i en periode, i stedet for de 800-1400 man ligger på når man følger gearskifte indikatoren smiley


  • #3   4. maj 2022 Jeg oplever præcis det samme på en 308 fra 2014, med dn 1.6 HDi og har fået skiftet termostat og hus. Den bliver stadig kun 70-80 grader. En venlig sjæl fra peugeot forhandleren ringede og fortalte, at de ikke bliver varmere, det er altså deres driftstemperatur. Jeg har aldrig oplevet det med andre biler.

  • Kjeld J
    Kjeld J Tilmeldt:
    maj 2022

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1
    #4   4. maj 2022 Ja, det der kan undre er, at den før har vist 90 grader. Noget må jo have ændret sig. Spændt på at se, om den bliver varmere, når temperaturen ude bliver 28 grader. Tak for svarene, måske er der andre bud.

  • #5   4. maj 2022 Jeg er forholdsvis sikker på at driftstemperatur på sådan en 1.6'er er 83 grader.
    Hvis det er noget, der har ændret sig og den før har været højere, så kan det måske være en indikationsfejl - måske en dårlig stelforbindelse.
    Anyhow - ca. 80 grader er rigtig nok på sådan en.


Kommentér på:
Lav drift-temperatur m.m.

Annonce