El-bil: KAn batteriet blive træt? {{forumTopicSubject}}
Jeg er næsten ved at hoppe på bølgen med el-biler og har en Kia EV6 AWD Performance 325 i kikkerten. Jeg er ikke helt overtalt endnu, da jeg egentlig stadig er glad for min Volvo V40 D4, men meget taler for at el-bilen nok er vejen frem.
MEN - min bil holder stille i 30 dage ad gangen mens jeg er på søen. Med en diesel er det ikke et problem - den starter bare og så kører vi.
Men kan batterierne i en el-bil holde til at "være i dvale" i 4 uger ad gangen? Når jeg spørger forhandleren, siger han selvfølgelig, at det ikke er et problem - men det skal han vel næsten sige.
Nogen herinde med el-bil og erfaringer på dette område? Jeg har ikke brug for gætterier, men kvalificeret og faktabaseret svar fra jer, der kender til dette.
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Du har et primær Lithium batteri og så et forbrugs batteri som ligner og opfører sig som et normalt 12v batteri - det er det sidste du skal være bekymret for.
Lithium batteriet har meget lille selvafladning, og har bedst af at være mellem 40 og 70% kapacitet hvis det står stille i lang tid. 12v batteriet smider du bare en vedligeholdelses lader på...
Det sidder oftest let tilgængeligt. På min Zoe sidder det ude foran, og man skal bare have en lille klap af for at komme til polerne
Så kan den stå stille så længe du har lyst.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
Om du bare skal have en lille batteri booster med, eller pille det fra imens, det er der delte meninger omkring
Personligt ville jeg sige tag en booster med, just in case
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Nogle biler køler kabinen ned automatisk hvis den kommer over en vis temperatur. Der er masser af systemer og funktioner som kan dræne batteriet, og det er derfor man indimellem hører om folk der parkerer i lufthavnen, og når de så kommer hjem fra ferie, er bilen død.
ABC - always be charging - som man siger blandt elbilsejere. Har du mulighed for at have laderen tilsluttet når du ikke kører i den, kan den i princippet holde meget længere end de 30 dage uden problemer. Ellers så undersøg om alle de smarte strømslugende funktioner kan slås fra, så kun det mest nødvendige kører ved tilstand. Det vil hjælpe en del.
Jeg kan ikke huske præcist hvor meget min Model S tabte ved stilstand, men 30 dage ville den nok ikke kunne klare uden at unødvendige funktioner var slået fra.
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 19 Emner: 12 Svar: 972
Det eneste man skal være opmærksom på er som Sajmon skriver at man skal sørge for at batteriet er ladet til mellem 40 og 70% eller deromkring, da lithium batterier ikke har godt at af stå med for høj eller for lav ladestand i længere tid.
maj 2017
Følger: 18 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 22
Så er den del af overvejelserne i vinkel
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
Så et elkabel i måsen på den vil nok være smart. Kan reelt set bare være et mormor kabel eller lign. Så kan bilen selv håndtere det. Ville nok sætte maks charge ned hvis du stiller den så længe måske til 60 eller 70%. Der er noget om at batterierne ikke kan lide at man cykler rundt i de øverste pct af batteriet. På tesla vil du kunne ændre ladnings pct så når du er på vej hjem skruer du op for maks til de alm 90% og har en bil som er ladet op når du kommer hjem (eller er på vej til at blive det, kender ikke dine rejsetider :)).
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Synes godt nok, det er meget at give for en Kia...
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Min Zoe fra 14 (med 115.000 på tælleren på samme batteri) står nogle gange i op til 14 dage uden at tabe så meget som en eneste %... Snakker man ældre elbiler end sådan en, er man så stort set tilbage på bly/syre batterier, og det tåler ikke rigtigt sammenligning med det man kan købe nu....
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
Jeg er generelt imponeret over at hr og fru dk har accepteret at deres næste bil bliver 100-200k dyrere. Men man kan vel sige at det bør komme hjem på mindre vedligehold (der er stadig vedligehold, især undervogn får tæv).
feb 2017
Følger: 21 Følgere: 6 Emner: 8 Svar: 40
maj 2017
Følger: 18 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 22
Bay: Generelt er el-biler bare dyrere. Mit valg står mellem Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5, da jeg har brug for trækkraft på krogen. Men undersøger du driftudgifterne på de to typer (min nuværende Volvo og EV6'eren, er der en signifikant årlig besparelse på driftudgifterne med en el-bil. Ulempen er så, at der skal lades oftere på en el-bil end der skal tankes på en diesel pga forskel i rækkevidden.
En mulighed er at vente et par år (det kan Volvoen sagtens køre - og mere til) og se om udviklingen ikke giver en længere rækkevidde på el-bilerne. De bliver jo bedre og bedre til at lave batterier der duer.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Men fair nok. Hvis folk vil betale, så er prisen jo rigtig nok
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 1.057
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 97 Svar: 3.081
maj 2017
Følger: 18 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 22
Jeg "skynder" mig ikke ud og køber en Kia eller Hyundai. Jeg smider ikke +400.000 kr efter en bil, uden at grave ned i detaljerne først.
Og det med lejerne, må du da gerne smide et link om - det lyder da interessant.
På forhånd tak
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 97 Svar: 3.081
maj 2017
Følger: 18 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 22
Hvor har du så dine oplysninger fra?
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 97 Svar: 3.081
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.613
Lidt samme problem toyota har/havde med hybrid startede op på 4000rpm, det kostede lidt lejer i brændstofmotoren
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 97 Svar: 3.081
Det her var dog i Viborg, men det fortæller jo nok det samme.
El-bil: KAn batteriet blive træt?