{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.375 visninger | Oprettet:

El-bil: KAn batteriet blive træt? {{forumTopicSubject}}

Jeg er næsten ved at hoppe på bølgen med el-biler og har en Kia EV6 AWD Performance 325 i kikkerten. Jeg er ikke helt overtalt endnu, da jeg egentlig stadig er glad for min Volvo V40 D4, men meget taler for at el-bilen nok er vejen frem.

MEN - min bil holder stille i 30 dage ad gangen mens jeg er på søen. Med en diesel er det ikke et problem - den starter bare og så kører vi.

Men kan batterierne i en el-bil holde til at "være i dvale" i 4 uger ad gangen? Når jeg spørger forhandleren, siger han selvfølgelig, at det ikke er et problem - men det skal han vel næsten sige.

Nogen herinde med el-bil og erfaringer på dette område? Jeg har ikke brug for gætterier, men kvalificeret og faktabaseret svar fra jer, der kender til dette.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  El-bil: KAn batteriet blive træt?
  • #1   6. jul 2022 Det ER ikke et problem.

Du har et primær Lithium batteri og så et forbrugs batteri som ligner og opfører sig som et normalt 12v batteri - det er det sidste du skal være bekymret for.

Lithium batteriet har meget lille selvafladning, og har bedst af at være mellem 40 og 70% kapacitet hvis det står stille i lang tid. 12v batteriet smider du bare en vedligeholdelses lader på... smiley
    Det sidder oftest let tilgængeligt. På min Zoe sidder det ude foran, og man skal bare have en lille klap af for at komme til polerne

Så kan den stå stille så længe du har lyst.

• #2   6. jul 2022 Ellers er der jo transportmode på mange elbiler hvor de går i dvale smiley

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #3   6. jul 2022 Der vil altid være tab af strøm, men bilen batteripakke BURDE ikke tabe mere end 2-3% på en mdr stilstand, og er som Sajmon skriver mere det lille forbrugsbatteri du skal tænke over, da det 99,9% af tiden er grunden til at en elektrisk bil ikke kan køre fra stedet. Der er mange systemer som skal sparkes igang, inkl dørlåsene, og det styres af det lille 12v, som sidder fronten.
    Om du bare skal have en lille batteri booster med, eller pille det fra imens, det er der delte meninger omkring smiley
    Personligt ville jeg sige tag en booster med, just in case

• #4   7. jul 2022 30 dage er længe for en elbil at holde stille. Det største problem er alle de systemer som fortsat kører når en elbil holder stille. Det kan være hyppige rapporteringer "hjem" om position og anden data. Hvis du eks. via mobilen jævnligt tjekker batteriniveau, temperatur og lign. dræner det batteriet over tid.

Nogle biler køler kabinen ned automatisk hvis den kommer over en vis temperatur. Der er masser af systemer og funktioner som kan dræne batteriet, og det er derfor man indimellem hører om folk der parkerer i lufthavnen, og når de så kommer hjem fra ferie, er bilen død.

ABC - always be charging - som man siger blandt elbilsejere. Har du mulighed for at have laderen tilsluttet når du ikke kører i den, kan den i princippet holde meget længere end de 30 dage uden problemer. Ellers så undersøg om alle de smarte strømslugende funktioner kan slås fra, så kun det mest nødvendige kører ved tilstand. Det vil hjælpe en del.

Jeg kan ikke huske præcist hvor meget min Model S tabte ved stilstand, men 30 dage ville den nok ikke kunne klare uden at unødvendige funktioner var slået fra.

• #5   7. jul 2022 Det er ingen problem.

Det eneste man skal være opmærksom på er som Sajmon skriver at man skal sørge for at batteriet er ladet til mellem 40 og 70% eller deromkring, da lithium batterier ikke har godt at af stå med for høj eller for lav ladestand i længere tid.

• #6   7. jul 2022 Tak for alle jeres input.

Så er den del af overvejelserne i vinkel

smiley

• #7   7. jul 2022 Vil så sige at de gamle elbiler har altså et forbrug på 1-2% pr dag (min har anyways).
    Så et elkabel i måsen på den vil nok være smart. Kan reelt set bare være et mormor kabel eller lign. Så kan bilen selv håndtere det. Ville nok sætte maks charge ned hvis du stiller den så længe måske til 60 eller 70%. Der er noget om at batterierne ikke kan lide at man cykler rundt i de øverste pct af batteriet. På tesla vil du kunne ændre ladnings pct så når du er på vej hjem skruer du op for maks til de alm 90% og har en bil som er ladet op når du kommer hjem (eller er på vej til at blive det, kender ikke dine rejsetider :)).

• #8   7. jul 2022 Skal man virkelig helt op at give en halv million for sådan en? Der er vel ikke meget at forhandle med i disse tider?

Synes godt nok, det er meget at give for en Kia... smiley

• #9   7. jul 2022 #7 - Hvad er så "gamle" elbiler?

Min Zoe fra 14 (med 115.000 på tælleren på samme batteri) står nogle gange i op til 14 dage uden at tabe så meget som en eneste %... Snakker man ældre elbiler end sådan en, er man så stort set tilbage på bly/syre batterier, og det tåler ikke rigtigt sammenligning med det man kan købe nu.... smiley

• #10   7. jul 2022 Bay: Og husk at den er delvist afgift fritaget også, så skulle der betales fuld afgift lugtede den nok mere af en mill smiley

Jeg er generelt imponeret over at hr og fru dk har accepteret at deres næste bil bliver 100-200k dyrere. Men man kan vel sige at det bør komme hjem på mindre vedligehold (der er stadig vedligehold, især undervogn får tæv).

• #11   7. jul 2022 Det er godt du er glad for din Volvo for du kommer til at køre i den 12-14måneder mere før du kan få din nye elbil leveret...

• #12   7. jul 2022 Allan: Der pt 9-14 måneders ventetid - det er almindeligt kendt smiley

Bay: Generelt er el-biler bare dyrere. Mit valg står mellem Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5, da jeg har brug for trækkraft på krogen. Men undersøger du driftudgifterne på de to typer (min nuværende Volvo og EV6'eren, er der en signifikant årlig besparelse på driftudgifterne med en el-bil. Ulempen er så, at der skal lades oftere på en el-bil end der skal tankes på en diesel pga forskel i rækkevidden.

En mulighed er at vente et par år (det kan Volvoen sagtens køre - og mere til) og se om udviklingen ikke giver en længere rækkevidde på el-bilerne. De bliver jo bedre og bedre til at lave batterier der duer.

• #13   7. jul 2022 Jeg tænker egentlig ikke så meget på, om det giver mening i forhold til driftsudgifter. Jeg tænker mere på, at det er en vild pris for en Kia. Jeg kunne sådan set bedre forstå folk, der ville have en Tesla for den slags penge - uden det lige er en bil, jeg selv ville købe.

Men fair nok. Hvis folk vil betale, så er prisen jo rigtig nok smiley Synes som sagt bare, det er lidt vildt.

• #14   7. jul 2022 Bare holde batteriet mellem 40-70% som der bliver nævnt, når den står stille og evt en Ctek lader på 12v batteriet. Hyundai har nogle problemer med at dræne 12v batteriet, om det det samme på KIA ved jeg ikke.

• #15   7. jul 2022 Inden du skynder dig ud at købe Kia eller hyndai, så hør lige til om der er kommet styr på elmotorene.. Lejerne brænder af efter alt mellem 20 og 40.000 km og sidst jeg hørte noget er det, det samme lort der kommer i igen smiley

• #16   7. jul 2022 Mads S

Jeg "skynder" mig ikke ud og køber en Kia eller Hyundai. Jeg smider ikke +400.000 kr efter en bil, uden at grave ned i detaljerne først.

Og det med lejerne, må du da gerne smide et link om - det lyder da interessant.

På forhånd tak smiley

• #17   7. jul 2022 Tvivler sku på du finder det nogen steder, det vil de da ikke ud med til offentligheden smiley

• #18   7. jul 2022 Mads

Hvor har du så dine oplysninger fra?

• #19   7. jul 2022 Et kursus i el/hybrid biler. smiley

• #20   8. jul 2022 #19, frederikshavn?
    Lidt samme problem toyota har/havde med hybrid startede op på 4000rpm, det kostede lidt lejer i brændstofmotoren

• #21   8. jul 2022 #20

Det her var dog i Viborg, men det fortæller jo nok det samme. smiley

Kommentér på:
El-bil: KAn batteriet blive træt?

Annonce