1.410 visninger
|
Oprettet:
Justering af ventil “kopper” i topstykke Ford Fiesta? {{forumTopicSubject}}
Hej BG,
Min far har skiftet topstykke på hans Ford Fiesta 1.1 Eco Boost benzin…
Nu klapper den lidt fra ventilerne og han tænker det er pga tolerancerne i de “kopper” som ligger ovenpå ventilerne. De kopper har forskellige tolerancer.
Er der nogen Ford eksperter, som ved, hvordan man justerer disse “kopper” ?
Han ved at der skal være 0,3mm tolerance mellem knast og kop, men hvordan griber man det an?
Go’ weekend!
Mvh
Ruben
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.380
Hvis ikke, så skal han skaffe shims til det... Men det tvivler jeg stærkt på det er.
maj 2008
Følger: 33 Følgere: 31 Emner: 78 Svar: 149
maj 2008
Følger: 33 Følgere: 31 Emner: 78 Svar: 149
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.902
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.380
maj 2008
Følger: 33 Følgere: 31 Emner: 78 Svar: 149
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.380
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.171
Tager du et søgeblad og måle mellem knast og ventil løfteren
Og ud fra det mål, kan du se, hvilken shims/løfter du skal have i
maj 2008
Følger: 33 Følgere: 31 Emner: 78 Svar: 149
Problemet er, at ham der skiftede topstykke, han troede at alle shims var ens ?? Nu klaprer den…
Så nu er det at måle tolerancerne og så af med knasterne og få dem sat rigtigt.
Min far er i tvivl om hvordan man lettest kommer til de shims… Har du et råd her?
Man kan vippe knasten lidt, så man kan nå dem længst væk fra remmen, men man kan ikke komme til dem længst ind mod remmen, så man undgår nok ik at skulle have det helt skildt af.
Han vil helst ik skille det ad forgæves… Kan det godt passe at hvis det er de forkerte shims / tolerancer, så klaprer den?
Altså om han kan forvente at klapren forsvinden, når de rigtige shims er sat i og tolerancerne passer? ??
Alternativt så skulle den klapren komme et helt andet sted fra. Bilen har været kørt varm…
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.171
Knast og ventil løfteren
Så klapre den i ventiler
Men heller det, som for lidt afstand
Så lukker ventiler ikke helt
Der er kun 1 vej
At udmåle og skrive ned
Så man kan huske hvor meget afstand de har
Og udregne hvilken en der skal i
Og så af med tandremmen ud med knasterne og sætte de rigtige løfter i som passer
Et rigtig træls topstykke og arbejde med
Har gjort det i en Opel motor
Som har helt samme
Princip ??
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.261
De "kopper" er jo et mareridt at komme til, og måler man lidt forkert kan man tage en tur mere... vildt nok.
Men i den moderne verden er det nok det meste effektive, justeringen vejer nok en del og koster dermed brændstof forbrug.
Jeg lærte noget nyt idag.
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.380
Alt hvad jeg kan finde af info, peger på at den har hydrauliske løftere - men det ved vi mere om når vi har reg nummeret, og derved årgang og model.
Justering af ventil “kopper” i topstykke Ford Fiesta?