{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.210 visninger | Oprettet:

Justering af ventil “kopper” i topstykke Ford Fiesta? {{forumTopicSubject}}

Hej BG,

Min far har skiftet topstykke på hans Ford Fiesta 1.1 Eco Boost benzin…

Nu klapper den lidt fra ventilerne og han tænker det er pga tolerancerne i de “kopper” som ligger ovenpå ventilerne. De kopper har forskellige tolerancer.

Er der nogen Ford eksperter, som ved, hvordan man justerer disse “kopper” ?

Han ved at der skal være 0,3mm tolerance mellem knast og kop, men hvordan griber man det an?

Go’ weekend!

Mvh
Ruben


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Justering af ventil “kopper” i topstykke Ford Fiesta?
  • #1   8. jul 2022 Mon ikke det er hydrauliske løftere?

    Hvis ikke, så skal han skaffe shims til det... Men det tvivler jeg stærkt på det er.


  • #2   8. jul 2022 - og hvad kalder man de “kopper” der? ??

  • #3   8. jul 2022 Sajmon >> Der er ikke hydrauliske løftere smiley

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.906
    #4   8. jul 2022 De hedder shims skiver. De fåes i mange forskellige tolerancer. Der skal man måle sig frem til hvilke man skal bruge. Det kan svinge fra ventil til ventil i samme motor, alt efter slid.

  • #5   8. jul 2022 Ja så er det shims du skal have. De sidder under kopperne.

  • #6   8. jul 2022 Sajmon >> Men det er vel selve koppen der er den shims? Der sidder ihvertfald en “platte” indvendig i bunden af koppen, hvor der også står tolerance; 075, 100, 125 osv… smiley

  • #7   8. jul 2022 Jeg tror det er en god ide hvis du finder en værkstedshåndbog til den.

  • #8   8. jul 2022 Nå tappen på kanten peger op ad
    Tager du et søgeblad og måle mellem knast og ventil løfteren

    Og ud fra det mål, kan du se, hvilken shims/løfter du skal have i


  • #9   8. jul 2022 Dennis GSI >> Jep, det er også planen.

    Problemet er, at ham der skiftede topstykke, han troede at alle shims var ens ?? Nu klaprer den…

    Så nu er det at måle tolerancerne og så af med knasterne og få dem sat rigtigt.

    Min far er i tvivl om hvordan man lettest kommer til de shims… Har du et råd her? smiley

    Man kan vippe knasten lidt, så man kan nå dem længst væk fra remmen, men man kan ikke komme til dem længst ind mod remmen, så man undgår nok ik at skulle have det helt skildt af.

    Han vil helst ik skille det ad forgæves… Kan det godt passe at hvis det er de forkerte shims / tolerancer, så klaprer den?

    Altså om han kan forvente at klapren forsvinden, når de rigtige shims er sat i og tolerancerne passer? ??

    Alternativt så skulle den klapren komme et helt andet sted fra. Bilen har været kørt varm…


  • #10   8. jul 2022 hvis der er for meget afstand mellem
    Knast og ventil løfteren
    Så klapre den i ventiler

    Men heller det, som for lidt afstand
    Så lukker ventiler ikke helt

    Der er kun 1 vej
    At udmåle og skrive ned
    Så man kan huske hvor meget afstand de har
    Og udregne hvilken en der skal i
    Og så af med tandremmen ud med knasterne og sætte de rigtige løfter i som passer

    Et rigtig træls topstykke og arbejde med
    Har gjort det i en Opel motor
    Som har helt samme
    Princip ??


  • #11   9. jul 2022 Vil det sige at mekanisk justering generelt er et overstået kapitel ?
    De "kopper" er jo et mareridt at komme til, og måler man lidt forkert kan man tage en tur mere... vildt nok.
    Men i den moderne verden er det nok det meste effektive, justeringen vejer nok en del og koster dermed brændstof forbrug.
    Jeg lærte noget nyt idag.


  • #13   9. jul 2022 Hvad er reg nummeret på den ford fiesta - så skal jeg nok finde en manual til den når du ikke selv gider.

    Alt hvad jeg kan finde af info, peger på at den har hydrauliske løftere - men det ved vi mere om når vi har reg nummeret, og derved årgang og model.


Kommentér på:
Justering af ventil “kopper” i topstykke Ford Fiesta?

Annonce