{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
578 visninger | Oprettet:

Nyt spejlglas {{forumTopicSubject}}

Grin bare, jeg ved godt jeg er en kegle til alt som omhandler biler og elektronik smiley

Men mit spørgsmål er følgende:

Jeg har til den ene side på min Ford Grand C-Max købt et nyt spejlglas, der - lige som det originale spejlglas - kan opvarmes.

Da jeg pillede det gamle (defekte) spejlglas ud, kunne jeg se, at de to ledninger (til varmen), som via stik sidder på spejlglasset sad vandret, ved siden af hinanden.

Fedt, tænkte jeg. Så skal jeg bare huske, at det rød/sorte kabel skal på det højre stik på det nye spejlglas.

Nu kan jeg så se, at stikkene, hvor jeg skal montere ledningerne sidder anderledes på det nye spejlglas (der er tale om et uoriginalt produkt fra T-Svansen, som dog ER beregnet til min bil). På det nye spejlglas sidder stikkene nemlig lodret (over/under hinanden), så jeg kan ikke sammenligne med det gamle spejlglas. Der er ingen mærkninger af nogen art på bagsiden af spejlglasset og stikkene er identiske.

Så det korte af det lange: Er det helt ligegyldigt, hvilket kabel jeg sætter på hvilken kabelsko på bagsiden af spejlglasset? Jeg tænker jo, at biler kører med jævnstrøm, så umiddelbart vil jeg mene, at det IKKE er ligegyldigt.

PS: Et tillægsspørgsmål: Hvad aktiverer varmen i spejlene? At jeg trykker på knappen for varme i forruden eller knappen for varme i bagruden?

Tak på forhånd for jeres svar!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt spejlglas
  • #1   9. aug 2022 jeg skal ikke kloge mig på stikkene, men er næsten sikker på at den altid kører med lidt varme i spejlene

  • #2   9. aug 2022 @kevin a - Tak for kommentaren, og det kan faktisk godt være, at du har ret. Det bør jeg vel i teorien kunne måle med et multimeter? Hvis der er 11-12V, selvom jeg ikke har aktiveret varme i for- / bagrude, så bør det vel bekræfte din teori? smiley

  • #3   9. aug 2022 din spejlvarme, kører oftest med din el-bagrude.
    du kan mærke, om dit venstre spejl, bliver varmt..
    så tager du stikkene og sætter på højre og bliver det varmt, sidder de rigtigt, og hvis ikke bytter du om. ingen skade sker, hvis de sættes forkert på..


  • #4   9. aug 2022 @Jacob L.P. - Tak for kommentaren, og DONE - det ser ud til at virke nu, jeg var heldig med at få forbundet korrekt den første gang smiley Jeg aktiverede både varmen til for- og bagruden, så jeg ved reelt set ikke, om det er kontakten til elbagruden eller elforruden eller måske sågar begge kontakter, som aktiverer spejlvarmen, men det er jo også lidt underordnet nu

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.864
    #5   9. aug 2022 Det er bedøvende ligemeget hvordan de sidder smiley Det er bare en modstand som bliver varm, og den er ligeglad med hvilket stik der har plus og hvilket der har minus...Men nu fik du det jo til at virke smiley

  • #6   9. aug 2022 @Kompressor Knud - Nu troede jeg lige, at jeg havde været heldig smiley Jeg kunne heller ikke umiddelbart forstå, at der slet ikke er nogle markeringer / påskrifte ved stikkene, hvis det har betydning, hvordan man forbinder ledningerne

Kommentér på:
Nyt spejlglas

Annonce