{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.244 visninger | Oprettet:

Trækaksel tilspændingsmomemt {{forumTopicSubject}}

Hej

Nogen der kan fortælle mig hvor meget disse 6 bolte (se billede) på trækakslen skal spændes med?
Det er inde ved gearkassen.
Jeg har læst mig frem til 70, men synes godt nok det virker for voldsomt på disse 8mm bolte.

Jeg har forspændt dem med 10Nm, og efterspændt med 40Nm og jeg synes simpelthen ikke jeg turde mere.

VW Passat fra 2014.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trækaksel tilspændingsmomemt
  • #1   29. sep 2022 Hvad er str på boltene? Gevinddiameter?

  • #2   29. sep 2022 Hvis det er unbrako bolte, er det min 10,9 bolte så passer det meget godt med 40 Nm, det kan godt være det ikke er helt præcis, men det er der omkring, en mekaniker havde spændt dem på geføling. Så ville ikke tænke mere over det.

  • #3   29. sep 2022 #1 - Jeg er rimelig sikker på det er 8mm.

    #2 - Jeg prøvede lige at stramme dem med 50Nm, og den klikkede ikke engang på første bolt før jeg hurtigt ombestemte mig. Synes det virkede alt for voldsomt og forkert, så jeg endte atter engang på 40.
    Men det jeg har fået tilsendt på skrift er fra et VW værksted, jeg er dog ikke sikker på at de har forstået mit spørgsmål korrekt da jeg spurgte ind til det - det undrede mig voldsomt at det skulle spændes med 70Nm, og er næsten ikke i tvivl om at jeg ville knække dem hvis jeg spændte dem med 70.


  • #4   30. sep 2022 Der er en direkte sammenhæng mellem materialetykkelse / boltens hårdhed - og det moment man maksimalt kan spænde bolten med før den knækker.

    Jeg kan ikke finde et eneste spec sheet som fortæller at M8 bolte kan spændes højere end ca 40nm. Normen er ca 37...

    Den eneste undtagelse er strækbolte, men så er de ikke 10.9 i hårdhed, og dem bruger man ikke til trækaksler.

    Din intuition siger det samme som min - 50nm er for meget.

    Boltene til trækakslerne på min Transporter T4 er M10 / 10.9 hårdhed - dem spænder man med 60nm. Samme spec sheet siger 38 for M8.... smiley


  • #5   2. okt 2022 din intuition er korrekt, vil jeg mene. I værkstedsmanualen til min Audi A4 står der således omkring tilspænding af de inderste bolte på trækakslerne:

    profilbillede
Kommentér på:
Trækaksel tilspændingsmomemt

Annonce