2.862 visninger
|
Oprettet:
Dieselmotor med underkompression {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har et stort problem mend en Renault Traffic 1.6 dCi 120 T27 fra 2017, den har kørt under 100.000 km.
Motoren laver underkompression og skyder oliepinden op, men der er ikke noget at mærken når man kører, mekanikeren har undersøgt motoren og kan ikke finde fejlen, han mener der er stempel ringene der er kokset til.
Han anbefaler et mototskift, men det er volsomt dyrt.
Findes der nogle med erfaringer i dette, eller kender i verdens bedste diesel mekaniker, så vil jeg meget gerne høre fra dig
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.517
Der kan afhjælpe problemet helt
Man kan nogen gange, med div middeler løsne lidt, hvis det altså er det der er problemet
Har din mekaniker fortaget en lækage test
Det er en test hvor man sætter cylinder under tryk
Også ville man kunne høre hvis
Den er utæt
Er udstødnings ventiler utæt
Vil det suse i udstødningen
Er indsugnings ventiler utæt
Vil det suse i indsugningen
Er stempelringe utæt,
Vil det suse i bund kar/ ved olie påfyldning og oliepinden
Ud fra det kan man måske lokalisere hvor fejlen er
okt 2022
Følger: 11 Emner: 1 Svar: 2
Der findes mange slags rensemiddel på markedet, hvilke fabrikater kan anbefales?
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 34 Svar: 3.291
Har ikke prøvet det selv, har også hørt om 50/50 acetone og dieselolie direkte ind i cylinderen og lade det trække i nogle dage.
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.437
Sådan en dci skal virkelig ikke mangle meget kompression for ikke at køre ordentligt, og koldstarte.
Husk at flytter stemplerne 1,6l luft når de kører op, så flytter de lige så meget når de kører ned igen. Der vil altid være underkomprrssion. Men det faktum at det skubber pinden op, det ville få mig til at se på krumtapsudluftningen. De kan være kokset total til.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 16.007
Hvor befinder du dig rent geografisk?
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 16.007
Selv hælder jeg 4.5 liter diesel ned i vores dCi 1.5 Renault/Nissan/Dacia og lader den køre i lidt over et minuts tid, tapper så det af, og slutter med at hælde 5-10 liter diesel direkte gennem motoren, indtil jeg ser det sorte er væk, jeg hader sort motorolie.
Resultatet er at du næsten ikke kan se olien på pinden, det er helt blankt nu.
okt 2022
Følger: 11 Emner: 1 Svar: 2
Du skriver at du hælder diesel direkte gennem motoren, hvordan gør du det?
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 16.007
Jeg tager den lige helt fra toppen så alle kan være med:
1. kør motoren varm 90 grader
2. Hæld oilflush i og lad den stå i tomgang 15-20 minutter
3. Tap olien af
4. Skru bundproppen i med fingrene
5. Hæld 4-5 liter diesel ned i motoren, kør i tomgang i lidt over et minut
6. Tap dieselolien af (nu er der 8-10 liter i spanden, ny spand kræves måske til næste op)
7. Tag oliefilteret af
8. Hæld 5-10 liter diesel ned i motoren, indtil det der kommer ud er rent/klart
9. Skru nyt olifilter på
10. Hæld evt Swedol eller andet anderkendt additiv i
11. Hæld god olie i
12. Tjek nu oliestanden, men også i de efterfølgende dage.
Det kan godt være lidt svært at aflæse oliestanden da olien nu er helt ren og klar.
PS!
Har lige tjekket oliestanden på Dacia, det er stadig helt rent olie der flyder rundt i den, dejligt
Dieselmotor med underkompression