{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
778 visninger | Oprettet:

køleblæser går amok {{forumTopicSubject}}

Hej bg.
håber på at der er nogle kloge hoveder herinde der har oplevet det samme som mig.
Jeg har mig en Skoda Octavia 2,0tsi fra 2007.
Når jeg slukker bilen fortsætter køleblæseren et lille stykke tid efter meget normalt og i et roligt tempo. Den slukker igen 1-2 min efter tænding er taget fra eller jeg låser bilen.
problemet er så bare at ret ofte starter den så op igen 30 sek efter på fulde hammer og fortsætter til batteriet er fladt. (kan godt stå og være igang 10min. og så slukke for så 30 sek. efter at starte igen)
Det er kun den store af de 2 blæsere der køre på fulde hammer.
Lige pt rykker jeg en pol af batteriet hver gang jeg parkere. Det ville egentligt være dejligt at slippe for smiley
Håber der er nogle der har nogle ideer så jeg ikke skal til at skifte dele fra en ende af smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  køleblæser går amok
  • #1   25. okt 2022 Det lyder som en temperatursensor der er træt, ville være mit gæt.

    Mål dem igennem en ad gangen - værkstedsmanualen fortæller dig hvor de sidder, og hvilke måleværdier de skal have.

    Hver blæser sidder på et relæ - der kan du måle om der er trigger spænding til relæet eller ej, og derved finde ud af om det er selve relæet der hænger, eller det får et startsignal fra elektronik som sidder længere tilbage.

    Jeg tvivler stærkt på at en eller anden siger "det er hypofønsovsen der skal skiftes - den sidder lige under højre forhjul" og så fikser det problemet i første hug.

    Systematisk fejlfinding skal der til. Kan du ikke selv, så kan en mekaniker gøre det for dig - og det bliver oftest billigere end at kyle 120 kilo reservedele efter bilen. smiley


  • #2   25. okt 2022 Satans det er sku nok den lange vej så smiley
    Kunne jo godt være der lige var en der havde prøvet det samme så man lige havde et godt sted at starte.
    Så må fluken jo findes frem og batteriladeren smiley


  • #3   25. okt 2022 Det ville jo være mega fedt hvis en eller anden gav dig svaret i første forsøg.

    Men der er ret mange muligheder...


  • #4   25. okt 2022 Ja det er jo lige det.
    Tror også jeg vil starte med sensoren da den også tænder blæseren ret tidligt efter bilen er startet.
    Tænker det er den der er monteret på køleren der skaber problemer (hvis ellers en af dem er gået)
    temp måleren inde i instrumentet rejser sig nemlig ganske fint til 90 og bliver der.
    Så det er da et sted at starte.
    Men tak for indputs smiley


  • #5   25. okt 2022 Ja jeg er ret sikker på at der er 2 følere til temperatur. Den ene er den som vises i displayet - den sidder normalt i blokken eller topstykket.

    Den anden som tænder blæserne, sidder normalt et sted i køleren eller meget tæt på. Den skal først reagere når vandet bliver for varmt til at holde motoren indenfor design temperaturen, sammen med termostaten.


  • #6   26. okt 2022 Rimelig sikker på der ikke sidder andre temperaturføler end den ene i motoren. Mindes at have haft samme problem på en touran engang, hvor det var blæser styringen der var defekt. Så der kom en anden blæser på.

Kommentér på:
køleblæser går amok

Annonce