{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.113 visninger | Oprettet:

Brian C
Brian C
Tilmeldt:
15. nov 2022
Emner: 1 Svar: 1

i20 motorskifte fra euro 4 til euro 5 {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Så her den anden dag løb jeg ind i et større problem med min bils motor og indså, at det nok faktisk var meget billigere bare at skifte motoren ud med en anden og nyere kompatibel motor, end det ville være at reparere den. Jeg har så været så heldig at få et tilbud på en, de eneste to forskelle mellem denne og min egen, som jeg kender til, er, at min motor er en euro 4 benzindrevet, og den tilbudte er en euro 5 benzindrevet, og den har kørt cirka 130k. kilometer mindre end min, hvor min har gået på dette tidspunkt kun omkring 320k. kilometer. Min Hyudai i20 er fra 2006, og den jeg har fået tilbudt er vidst fra 20012-13 stykker.

Jeg er usikker på, om euro 4-stikkene er kompatible med euro 5-stikkene, og og jeg tænker naturligvis at kan det være svært at svare på uden stelnumre på begge motorer og et sted at slå dem op. Men jeg har desværre ikke stelnummeret på den "nye" motor. Men mon
der er en anden måde at finde ud af det på, og som ikke vil kræve inspektion af begge motorer? Måske der ved det baseret mere på erfaring.

Jeg har ikke været i stand til at finde nogen egentlig solid information om dette, men det er den sidste ting, jeg skal undersøge/bekræfte, før jeg kan afslutte handlen. Eller i hvert fald som minimum hvis jeg skal afslutte den selvom de ikke er kompatible, så bliver jeg nødt til at vide mere præcis, hvad jeg skal udskifte.

Tak på forhånd.


Kommentarer på:  i20 motorskifte fra euro 4 til euro 5
  • #1   15. nov 2022 Som minimum er benzinkurver og tændingskurver anderledes, og der er med stor sikkerhed også sket noget med placering af følere osv.

    Det ville overraske mig meget, hvis du bare kan smide den og køre uden problemer. 6 år er lang tid - og ingen bilproducenter kan få en motor til at overholde en nyere Euro norm uden en hel del ændringer...

    Inspektion påkrævet, er min overbevisning.


  • #2   15. nov 2022 Kan du selv lave det eller drop det.

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.848
    #3   15. nov 2022 Du skal ihvertfald have ledningsnet og styreboks. Om det så kan virke med resten af bilen er jo også et spørgsmål....Kan du ikke finde en motor magen til, så tror jeg at den er skrot klar.

  • Brian C
    Brian C Tilmeldt:
    nov 2022

    Emner: 1 Svar: 1
    #4   16. nov 2022 @Sajmon
    Uanset om der så er 6 år mere eller mindre imellem, det faktum at den er en euro 5 motor og der er de ting du nævner lyder allerede som at der vil være en hel del flere problemer end først antaget. Den autoophugger som har tilbudt mig motoren mente ikke der ville være nogle problemer udover der måske kunne være noget med de elektriske forbindelser, og han skulle efter sigende have undersøgt i forhold til stelnumrene.

    @Martin G
    Jeg kan ikke selv, men har en mekaniker-ven som har lavet biler i noget der ligner en 30 års tid. Men det er mere det mekaniske han kan fikse, det kniber med det elektriske.

    @Kompressor Knud
    Kunne reelt sagtens få lavet det som egentligt er galt med motoren, men som nævnt, så er det formentligt billigere at få skiftet motoren. Men det kommer jo så an på hvad jeg ellers ender med at skulle skaffe. Kunne lige så godt være det bare var bedre for de samme penge at købe en anden god brugt bil.



  • #5   16. nov 2022 Google Hyundai i20 Euro 4 swap Euro 5 og se hvad der kommer af hits.

  • #6   16. nov 2022 #4 - Nej ham der vil sælge dig motoren, mener ikke det er et problem - så du kan roligt købe hans motor......... Øhm..... smiley

    Jeg har umådeligt svært ved at se hvilke informationer han kan "slå op" - som på nogen måde kan være brugbare for dig. Opslagsværket inkluderer jo ikke "kan man smide den her motor i en 6 år ældre model af samme bil?". Lur mig om ikke han har kigget på motorkoden, og tænkt "jæs jæs - det dur, for der er kun 3 bogstaver til forskel"... smiley

    Det ville glæde mig hvis jeg tog fejl, men jeg har ret stor tvivl i den her sag. Der er ingen bilfabrikanter som ikke udvikler på deres motorer, i løbet af 6 år.
    Det faktum at den skifter euro norm, burde betyde at der er lavet noget væsentligt om på den - som ville kræve at du fik den styreboks med, som motoren var født med - og som med stor sikkerhed ikke passer på dit ældre ledningsnet..... Du kan godt selv høre hvor det bærer hen, ikke?


  • #8   16. nov 2022 #7 - Haha. Gæt hvem... smiley

Kommentér på:
i20 motorskifte fra euro 4 til euro 5

Annonce