{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.459 visninger | Oprettet:

Martin H
Martin H
Tilmeldt:
19. nov 2022
Emner: 1 Svar: 2

Mazda 6 periodisk ujævn motorgang/træk {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.
Jeg har en Mazda 6 GH med 220000 km bag sig og det sidste 3 måneder er den begyndt typisk en gang på en 30 kms tur at miste trækkraft og køre ujævnt et minuts tid - og så forsvinder problemet.
Motoren går aldrig i stå og det er ikke afhængigt af hvor varm den er eller type af kørsel. Min (billige) OBD-scanner melder ingen fejlkoder under eller efter disse. Et værksted har forsøgt at fejlfinde og har renset gasspjæld og skiftet nedre lamdba-sonde, men problemet kommer og går. Jeg selv har renset MAF-sensoren med den rigtige spray og det har heller ikke hjulpet.
Benzinforbrug er normalt og udstødningsrøg virker normal.
Jeg har været på tur til udlandet og det er jo med en vis bæven, når man ikke helt ved hvad der er galt - men turen gik uden driftstop, men med irritation over problemet. Skal afsted igen til Feb og vil derfor inden da fikse det og hører og råd/erfaringer med denne type fejl.
Håber I kan hjælpe


Kommentarer på:  Mazda 6 periodisk ujævn motorgang/træk
  • Torpedo
    Torpedo Online Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 30 Svar: 2.882
    #1   19. nov 2022 Lyder som et turbo problem, er den med VNT kan den være kokset til, der findes videoer på Youtube om hvordan man renser den. Hvad med tændrør, hvornår er de skiftet.
    Kan være din katalysator der er faldet sammen og derved spærrer for afgangsgassen.
    Er kun gæt, men et godt udgangspunkt.


  • Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    nov 2022

    Emner: 1 Svar: 2
    #2   19. nov 2022 Tak, Torpedo for din tid og dit syn på sagen. Bilen er fra 2009 og en 2.0 Hatchback benzin og så vidt vides uden turbo. Din katalystor-ide er en mulighed, men så burde der nok være en sammenhæng mellem problem og mekanisk påvirkning a la et bump, et kraftigt sving/acceleration, tænker jeg. Problemet kan komme på motorvej ved ligeud-kørsel ved konstant hastighed. Et par hurtige tryk-i-bund på gaspedal kan hjælpe ellers går det 1-2 minutter og problemet er "væk af sig selv" og trækkraften er tilbage. Nogle gange hakker den i problemfasen, somom den hopper hurtigt mellem god og dårlig tilstand. Aldrig prutten eller mistændinger.
    Tændrør og -kabler har ikke været skiftet i mange år, så det er et billigt fix og i det hele taget sætter jeg stor pris på alle gode ideer og forslag til udskiftningsstrategier af dele, så der er balance mellem økonomi og sandsynlighed for helbredelse.
    Jeg har iøvrigt fået en del sensor-beskeder som af og til og uafhængigt af problemet viser Korttidsbrændstofjustering B1 hhv Langtidsbrændstofjustering B1 som hopper ud af normalområdet i kortere perioder.


  • Torpedo
    Torpedo Online Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 30 Svar: 2.882
    #3   19. nov 2022 Korttidsbrændstofjustering er her og nu justering, kold luft, varm luft, atmosfærisk tryk osv.
    Langtidsbrændstofjustering B1 er kompensering for slid over årrække.
    Tror et billigt fix er udskiftning af tændrør, sørg for at gå tændkabler efter, ellers skift dem.
    Er temperatur føleren til ECUen i orden og ikke den der giver signal til instrumentbrættet.
    Et stort service kunne hjælpe. Hvad med brændstoffilter?
    Tror ikke på din hypofyse omkring katalysator, men problemet burde måske være oftere i længere tid hvis det var det der var problemet.


  • Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    nov 2022

    Emner: 1 Svar: 2
    #4   20. nov 2022 Bilen har iøvrigt fået service efter forskrift i hele dens levetid.
    Jeg skifter tændrør/kabler som det første og ser om det hjælper smiley
    Hvad med falsk luft ind i indsugningen - giver det mening at tjekke med en benzinstarter-spray for at se om det ændrer tomgang?

    Tak for interesse, Torpedo - og andre(s) synspunkter er også velkomne .... smiley


  • #5   22. nov 2022 Jeg ville få lavet en røgtest på indsugningen. Bilen har en alder hvor en revnet slange kan suge falsk luft og snyde motorstyringen.
    Mens man laver røgtesten skal man rykke lidt i slangerne.


Kommentér på:
Mazda 6 periodisk ujævn motorgang/træk

Annonce