{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
892 visninger | Oprettet:

Kim B
Kim B
Tilmeldt:
22. nov 2022
Emner: 1 Svar: 2

Automatgear og speedometer driller {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!
Jeg er den glade ejer af en Opel Vectra B, 2.0. Sport med automatgear.
Den kører i store træk som en drøm, men for et stykke tid siden, holdt speedometeret op med at virke og af og til kører gearkassen kun i tredje gear, med mindre jeg selv skifter i gearene. Jeg søgte på nettet og fandt frem til, at en kontakt oven på gearkassen kunne være defekt. Jeg skiftede kontakten, men uden resultat. Så læste jeg, at abs-følerne på forhjulene kunne være defekte (abs-lampen lyste nemlig også) og have indflydelse på speedometeret, så dem skiftede jeg, men uden held.
Jeg har hørt, at det store stik på abs-blokken i motorrummet, kunne irre til. Det store stik er demonteret og efterset for aflejringer, men tilsyneladende fejler det ikke noget.
Jeg har også læst, at en styreboks/printplade-ting på ratstammen, kan drille.

Har I nogen erfaring og gode råd?

Kim


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Automatgear og speedometer driller
  • #1   22. nov 2022 Har du løst dit abs problem? Og hvilke fejl melder den

  • Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    nov 2022

    Emner: 1 Svar: 2
    #2   22. nov 2022 Nej, abs-problemet er der stadig

  • #3   22. nov 2022 Du skal have udlæst fejlkoderne. Hvis en sensor fejler, så vil det helt sikkert være logget i computeren til gearkassen.
    NB: Der skal en lidt bedre fejlkodelæser til som også kan udlæse fra ABS, Gearkasse m.m.


  • #4   22. nov 2022 Speedometer får signal fra venstre forreste ABS sensor
    Så få fejlsøge på abs

    Da fejl i ABS sikkert kan have følgeskader, når speedometer ikke virker
    Så få gearkassen heller ikke et hastigheds signal
    Og kan ikke finde ud af og skifte

    Så alt i alt
    Få fikset ABS fejlen
    Så er jeg sikker på de andre ting går væk


  • #5   22. nov 2022 Kan jo også være ABS ringen der er defekt, samt at jeg har de bedste oplevelser med originale reservedele lige vedrørende ABS

    En tillægs bemærkning

    Vidste du at ABS er Jysk og står for A Bremser Sgu


  • #6   23. nov 2022 Forreste ABS ringe har det med og knække.

    Det give udslag i, når man køre hen mod eks et kryds og bremser ned, når man så rammer 15-10KmT
    Og bremser, så aktivers abs'en som når man køre på glat underlag

    Da det lille ekstra mellemrum, mellem 2 tænder, forstyr ecu til abs


  • Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    nov 2022

    Emner: 1 Svar: 2
    #7   23. nov 2022 Tak for jeres gode svar.
    Jeg har fået den udlæst og slettet de fejl den viste.
    Begge forreste abs-censorer er skiftet, så de bør ikke fejle noget. Måske det med ringen kunne være aktuelt.


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.865
    #8   24. nov 2022 Ja, det hjælper intet at skifte sensor hvis ringen den skal aflæse er defekt smiley Det er set, men sjældent at ringen er så møgbeskidt af det kan forstyrre signalet også. Så tænker at det ville være en rigtig god idé at få dem renset og tjekket for brud.

  • #9   25. nov 2022 Ved det her er en Opel, men på BMW er det et af baghjulene der giver hastighed og dermed styring til gearkassen.
    En anden ting på BMW'erne er at de er ikke skide glade for OEM sensorer, mit bedste råd til dem er køb originalt.
    Om dette gør sig gældende på Opel ved jeg ikke.
    Der er dog ingen tvivl om at dit problem ligger med ABS systemet. Og det er også ret sikkert at det er enten en sensor eller en ring. Blokken klarer trykfordeling.
    Hvis du er heldig kan en ODB2 tester vise live data fra ABS sensorerne, der vil du kunne se at en af dem enten er i 0 eller mangler effekt. Det er også muligt at udmåle dem men det kræver vidst nok et osciloskop. Der er vidst noget med at man kan måle modstand og få en indikation af om de er helt toast, men giver ikke en præcis måling.


Kommentér på:
Automatgear og speedometer driller

Annonce